Att proppen inte gick trots att ni överbelastade uttaget långt över max låter klart mystiskt! Man skulle nästan kunna tro att det var fel på proppen. Men att uttaget rök är ju egentligen inte konstigt då det fick ta rejält med stryk. Teoretiskt kunde ni ju ha dragit upp till 25A genom det!!! :eek:
 
Jo vi var ju fundersamma så vi bytte tom. proppen för att vara säkra på att det inte var fel på den.
 
Per72 skrev:
Det kan jag hålla med om. Men varför har det blivit glappkontakt? Kan det bero på utmattning i materialet som beror på värmen från den höga belastningen?
Mekaniskt slitage från i och urkopplingar är nog ett större problem.
 
Ett uttag som är märkt 16A ska klara 16A kontinuerligt annars borde de inte vara märkt med det!!
Vad är det för mening att ha märkningen annars?

Från en som inte kan det här med el :)

En fråga.
Jag håller på att göra ett rum i källaren till ett snickeri/hobbyrum och tänkte säkra upp från 10A till 16A. Måste elektrikern dra nya rör eller kan han dra 2,5 kvmm i dom gamla rören (hur många 2,5 får man dra i ett 16 mm rör)?
 
Rekommendationen, grundad på att det ska vara någorlunda enkelt att dra i och ur tråden, är 4st 2,5mm². Kan man utan svårighet få i fem så ser jag inga elsäkerhetsmässiga problem med det.
 
pefo skrev:
Rekommendationen, grundad på att det ska vara någorlunda enkelt att dra i och ur tråden, är 4st 2,5mm². Kan man utan svårighet få i fem så ser jag inga elsäkerhetsmässiga problem med det.
Tack! Då har jag lite kött på benen :)
 
Ett uttag "slits" nog mer av att ha en 200 watts förbrukare dåligt isatt i uttaget i några timmar än att belastas med 16 ampere med god kontakt kontinuerligt i 5 år. Ozonet som bildas i en än så liten ljusbåge är duktigt på att oxidera. Även runt om där själva gnistan är.
 
Enligt min "tro" så är ett uttag som specas till 16A testat och godkänt för för just 16A. Det klarar troligen högre strömmar ochså men det ska inte gå sönder eller orsaka problem med lägre strömmar.

Ok, att livslängden kan påverkas men ochså där tror jag att det inte är några jätte stora skillnader mellan 10A och 16A.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att om man använder stickproppen i uttaget som en lastbrytare så kommer uttaget att slitas snabbare om lasten drar 16A jämfört med om den bara drar 10A.

Fast jag är inte säker... :)
 
All in och urkoppling under last orsakar ljusbågar. Ett uttag har normalt inga förstärkta kontaktytor som är gjorda för att tåla detta på samma sätt som en riktig strömbrytare. Följaktligen så 'skadas' kontaktytan av detta och kan i förlängningen leda till att uttaget förstörs.
 
hempularen skrev:
För många år sedan var jag med och drev en "kaféverksamhet", i studentmiljö. Vi hade ett antal kaffeautomater och andra dryckesutomater (även med alkolholhaltiga drycker). Under en period kopplade vi in 2 st kaffeautomater som vardera ville ha 2kw OCH en automat med kylda drycker där kylkompressorn hade 1,5 kw märkeffekt. Allt kopplades in via en skarvsladd på ett enda uttag säkrat 10A. Till vår förvåning gick inte proppen.

Efter en vecka började det lukta bränt i rummet där uttaget satt. Uttaget var bränt hela inannmätet ramlade ut som grå aska när vi slet ut kontakten, inget syntes på utsida´n. Ok tänkte det måste varit ett dåligt uttag, proppen går ju inte så vi har inte överbelastat så mycket tydligen. Vi reparerade, såg till att alla skruvar var ordentligt spända osv. Efter en vecka luktade det bränt igen och samma fel hade upprepats. Jag är fortfarande nu 25 år senare lite förvånad att ett uttag specat för 16A men säkrat för 10A kan brinna upp utan att säkringen går. Vi drog troligen över 4kw ur uttaget under korta stunder, men proppen höll, dock inte uttaget.
Tröga proppar är specade att tåla dubbla strömmen i en timma om de sen får vila helt (i en timma tror jag) o.s.v.. Antagligen lär väl inte kaffeautomaterna kört med värmen på max hela tiden, och likaså lär ju inte kompressorn ha gått hela tiden.

Hur såg stickproppen ut på grendosan? Var det möjligen sånadär tunna 4mm-stift? De kanske ger sämre kontakt och bränner sönder uttagen på löpande band när uttagen sen många år är dimensionerade för att fungera optimalt med 6mm-stift.


Klassikern att göra fel på är väl annars att ha för klena skarvsladdar/grendosor... 16A med 2.5mm2 fram till ett vägguttag och sen 1mm2 med full last...
 
hempularen skrev:
För många år sedan var jag med och drev en "kaféverksamhet", i studentmiljö. Vi hade ett antal kaffeautomater och andra dryckesutomater (även med alkolholhaltiga drycker). Under en period kopplade vi in 2 st kaffeautomater som vardera ville ha 2kw OCH en automat med kylda drycker där kylkompressorn hade 1,5 kw märkeffekt. Allt kopplades in via en skarvsladd på ett enda uttag säkrat 10A. Till vår förvåning gick inte proppen.

Efter en vecka började det lukta bränt i rummet där uttaget satt. Uttaget var bränt hela inannmätet ramlade ut som grå aska när vi slet ut kontakten, inget syntes på utsida´n. Ok tänkte det måste varit ett dåligt uttag, proppen går ju inte så vi har inte överbelastat så mycket tydligen. Vi reparerade, såg till att alla skruvar var ordentligt spända osv. Efter en vecka luktade det bränt igen och samma fel hade upprepats. Jag är fortfarande nu 25 år senare lite förvånad att ett uttag specat för 16A men säkrat för 10A kan brinna upp utan att säkringen går. Vi drog troligen över 4kw ur uttaget under korta stunder, men proppen höll, dock inte uttaget.
Är du säker på att det satt en säkring där, och inte en spik?
 
yxis skrev:
Hur såg stickproppen ut på grendosan? Var det möjligen sånadär tunna 4mm-stift? De kanske ger sämre kontakt och bränner sönder uttagen på löpande band när uttagen sen många år är dimensionerade för att fungera optimalt med 6mm-stift.
Där har vi nog orsaken till många sönderbrända uttag.
 
hempularen skrev:
För många år sedan var jag med och drev en "kaféverksamhet", i studentmiljö. Vi hade ett antal kaffeautomater och andra dryckesutomater (även med alkolholhaltiga drycker). Under en period kopplade vi in 2 st kaffeautomater som vardera ville ha 2kw OCH en automat med kylda drycker där kylkompressorn hade 1,5 kw märkeffekt. Allt kopplades in via en skarvsladd på ett enda uttag säkrat 10A. Till vår förvåning gick inte proppen.

Efter en vecka började det lukta bränt i rummet där uttaget satt. Uttaget var bränt hela inannmätet ramlade ut som grå aska när vi slet ut kontakten, inget syntes på utsida´n. Ok tänkte det måste varit ett dåligt uttag, proppen går ju inte så vi har inte överbelastat så mycket tydligen. Vi reparerade, såg till att alla skruvar var ordentligt spända osv. Efter en vecka luktade det bränt igen och samma fel hade upprepats. Jag är fortfarande nu 25 år senare lite förvånad att ett uttag specat för 16A men säkrat för 10A kan brinna upp utan att säkringen går. Vi drog troligen över 4kw ur uttaget under korta stunder, men proppen höll, dock inte uttaget.
Gör ett test idag men strömbrytare som är lite äldre. Slå på den sakta, sakta, ända tills du hör det fräsa inuti den. Stå så ett tag, eller så länge du känner dig bekväm med det. Kolla sedan hur det ser ut i strömbrytaren.
 
elmont skrev:
Att uttaget är märkt med 16A innebär att man MAX får belasta det med 16 A och inget om att det tål den belastningen permanent. Jag tror även att det är ytterst få yrkesmän som skulle använda en lösning där man belastar en apparat till max.
Om det skulle stämma så börjar jag fundera på vad som är kvar av vägguttaget efter en 16A säkring löst ut. Jag har inte kollat vilken belastning som krävs för säkringen skall lösa ut omgående.

Funderar på, om 2.5mm2 ledning skall tåla 16A och då även utlösningströmmen, är arean på kontaktledningarna i ett vägguttag så mycket klenare?

Om inte elinstallationer skulle klara av att hantera den effekt som de är dimensionerade för skulle vi nog se betydligt fler elolyckor än vi redan gör idag.
 
charta77 skrev:
Om det skulle stämma så börjar jag fundera på vad som är kvar av vägguttaget efter en 16A säkring löst ut. Jag har inte kollat vilken belastning som krävs för säkringen skall lösa ut omgående.

Funderar på, om 2.5mm2 ledning skall tåla 16A och då även utlösningströmmen, är arean på kontaktledningarna i ett vägguttag så mycket klenare?

Om inte elinstallationer skulle klara av att hantera den effekt som de är dimensionerade för skulle vi nog se betydligt fler elolyckor än vi redan gör idag.
Utlösningsströmmen på en 10A-säkring ska väl vara runt 13-14A, men en diazed håller ju för betydligt mer, men bara under korta stunder. Man får ju säkra av 1,5mm2 FK med ultrasnabba 13A-säkringar, och maxströmmen på ett uttag anges väl bara i vad man får ta ut kontinuerligt? En kortslutningsström i en krets kan ju vara uppemot 200A, men den varar ju bara nån hundradels sekund (om ens det)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.