Antag att jag bygger om ett kök till ett vanligt rum. Jag tar bort perilex-uttaget och sätter dit ett vanligt jordat dubbelt
230 V-uttag. De två överblivna faserna kopplar jag bort i båda ändar. Får jag nu låta 16 A säkringen sitta kvar eller måste jag säkra ned till 10 A?
 
  • Gilla
Henwan75
  • Laddar…
Vanliga uttag (Schuko, CEE 7/4) är godkänd för 16A. Man brukar undvika att säkra av med mer än 10A.
 
En vanlig inbyggnadsugn på 3300w 230v använder ofta vanligt väggutag men måste då ha 16A säkring (2.5mm2 ledning är krav). Så länge vägguttaget, stickproppen och kablarana klarar 16A så går det bra.
 
Japp, kolla att uttaget är godkänt för 16A så är det helt ok.
 
Ställs det inga speciella krav på det som kopplas in i uttaget om det är avsäkrat 16A? Tänkte på tex dimensioner på anslutningsledare och kanske konstruktion av nätaggregat?
 
Säkringarna är enbart till för att skydda den fasta installationen, sedan är det upp till tillverkare och användare att ta ansvar för det som kommer efter uttagen. Det brukar dock inte vara så "hälsosamt" att belasta ett uttag till max anat än under "kortare" tid.
 
it-snubben skrev:
Ställs det inga speciella krav på det som kopplas in i uttaget om det är avsäkrat 16A? Tänkte på tex dimensioner på anslutningsledare och kanske konstruktion av nätaggregat?
Det som kopplas in är dimensionerat för att klara sin egenförbrukning. Har du en apparat som drar 5 ampere så är den dimensionerad för det. (Ett exempel bara) 16A säkringen är endast till för att skydda ledningarna fram till uttaget. (och indirekt själva uttaget) men inte ansluten utrustning. Är utrustningen känslig så finns det en egen säkring inne i utrustningen.
 
Blir det kortslutning i en rakapparat så brinner den tunna kabeln (eventuellt) upp.

Britterna har löst det problemet på ett något unikt sätt genom att sätta en säkring i varenda stickpropp.
 
Den brinner troligen inte upp, därför att om det verkligen blir en ordentlig kortslutning så gå säkringen i centralen. Det värsta scenariot är en halvdan koertslutning som drar typ 13-14A, då atr de lång tid för säkringen att lösa ut. Samtidigt så kommer en ansutningskabel inte att brinna upp trots att den är klen, för den ligger (förhoppningsvis) öppet och får god kylning.

Apparater är oftast konstruerade så att det finns riktiga eller "indirekta" säkringar i dem. ofta lägger man in en klen ledningsdragning som skall brinna av vid överbelastning etc. Ex. så brinner tråden i de flesta små transformatorer av på primärsidan om de kortsluts på sekundärsidan. Det är en medveten konstruktion, man använder hela transformatorn som säkring. Som amatör kan man i det läget tycka "vad är det fö s..it" håller inte för något, men det är alltså medvetet från konstruktören.
 
hempularen skrev:
Den brinner troligen inte upp, därför att om det verkligen blir en ordentlig kortslutning så gå säkringen i centralen. Det värsta scenariot är en halvdan koertslutning som drar typ 13-14A, då atr de lång tid för säkringen att lösa ut. Samtidigt så kommer en ansutningskabel inte att brinna upp trots att den är klen, för den ligger (förhoppningsvis) öppet och får god kylning.

Apparater är oftast konstruerade så att det finns riktiga eller "indirekta" säkringar i dem. ofta lägger man in en klen ledningsdragning som skall brinna av vid överbelastning etc. Ex. så brinner tråden i de flesta små transformatorer av på primärsidan om de kortsluts på sekundärsidan. Det är en medveten konstruktion, man använder hela transformatorn som säkring. Som amatör kan man i det läget tycka "vad är det fö s..it" håller inte för något, men det är alltså medvetet från konstruktören.
Jo, om en rakapparat klarar att dra i sig 13-14A så brinner nog den rätt bra innan kabeln gör det! :D

Men som sagt, om inte en riktig säkring så sitter det ändå någon form av överströmsskydd i de flesta apparater. Många gånger så går denna säkring inte att byta utan att plocka isär appraten och detta är avsiktligt då man anser att man måste ta reda på varför det hände på en serviceverkstad.
 
elmont skrev:
Säkringarna är enbart till för att skydda den fasta installationen, sedan är det upp till tillverkare och användare att ta ansvar för det som kommer efter uttagen. Det brukar dock inte vara så "hälsosamt" att belasta ett uttag till max anat än under "kortare" tid.
Är uttaget specat att klara 16A så skall det klara detta kontinuerligt. Annars är CE och ev S märkning fejk.
 
Det är väl ungefär som med en bil som man kan köra med ett motorvarv på max 5500r/min jag kan garantera att ingen CE märkning i värden gör att den håller lika länge som om man inte varvar mer än 2500r/min.
Att uttaget är märkt med 16A innebär att man MAX får belasta det med 16 A och inget om att det tål den belastningen permanent.
Jag tror även att det är ytterst få yrkesmän som skulle använda en lösning där man belastar en apparat till max.
 
Märkningen avspeglar väl den belastning utrustningen ska tåla permanent utan att skadas eller åldras i förtid?
 
elmont skrev:
Det är väl ungefär som med en bil som man kan köra med ett motorvarv på max 5500r/min jag kan garantera att ingen CE märkning i värden gör att den håller lika länge som om man inte varvar mer än 2500r/min.
Bilanalogier i all ära men i det här fallet tycker jag inte att det är samma sak.

Att uttaget är märkt med 16A innebär att man MAX får belasta det med 16 A och inget om att det tål den belastningen permanent.
Jag tror även att det är ytterst få yrkesmän som skulle använda en lösning där man belastar en apparat till max.
Vad som är yrkesmannamässigt korrekt är inte samma sak som att MAX 16A är MAX 16A kontinuerligt. Eller kan du visa på något dokument som säger att man får märka ett uttag för 32A för att det klarar det i X sekunder men inte bör använda det för mer än 5A?
 
Det är väl självklart att uttagen klarar den specade maxbelastningen kontinuerligt! Har kört både 16A och 32A CCE-don på max kontinuerligt i halvdygn utan några eldssvådor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.