Kolla bredvid gruppcentralen, kankse sittter uttag där eller varit uttag där någon skarvat vidare på kabel.

Ibland placerades telejack ovan diskbänk, ända förklaring jag kan finna är att det går inkommande rör i ett shakt bredvid och man dragit därifrån.
Hade ett sådant kök förut, innfällt uttag och allt.

Bifoga en bild på fasadskåp / gruppcentral.
 

Bästa svaret

@Andreas_kalmar & @Nyfniken
Det finns fyra olika huvudkombinationer:
1 par in 1 par ut
2 par in 1 par ut
1 par in 2 par ut
2 par in 2 par ut
(men bara 1 par används även om det är 2 par i kabeln)

Sedan så kan något uttag vara ”navet” där kan det vara flera par ”in & ut”.

I lägenheter (hyres & bostadsrätt) så är det ganska vanligt att det är 1 par KK-tråd indragen från spridningsplint till första jacket.

I enfamiljshus med inkommande luftledning och det är självbärande ”Tuka” så är det 1 par, om det däremot är kabel med bärlina så är det 2 par.

I enfamiljshus med nedgrävd kabel så är inkommande ”alltid” 2 par.

Fram till någon gång på 70-/80-talet så drogs det oftast bara 1 par mellan uttagen inne i bostaden.

Fram till ungefär 80 så fick inte ”Svensson” utöka telefonnätet själv utan det var bara folk från Televerket som fick det.
 
  • Gilla
Putten
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Andreas_kalmar & @Nyfniken
Det finns fyra olika huvudkombinationer:
1 par in 1 par ut
2 par in 1 par ut
1 par in 2 par ut
2 par in 2 par ut
(men bara 1 par används även om det är 2 par i kabeln)

Sedan så kan något uttag vara ”navet” där kan det vara flera par ”in & ut”.

I lägenheter (hyres & bostadsrätt) så är det ganska vanligt att det är 1 par KK-tråd indragen från spridningsplint till första jacket.

I enfamiljshus med inkommande luftledning och det är självbärande ”Tuka” så är det 1 par, om det däremot är kabel med bärlina så är det 2 par.

I enfamiljshus med nedgrävd kabel så är inkommande ”alltid” 2 par.

Fram till någon gång på 70-/80-talet så drogs det oftast bara 1 par mellan uttagen inne i bostaden.

Fram till ungefär 80 så fick inte ”Svensson” utöka telefonnätet själv utan det var bara folk från Televerket som fick det.
@Demmpa nu va ju detta hus byggt 2005 känner att man kan utesluta annat än nedgrävd kabel (elly?) Då bör det va 4*0.6 blå gul vit lila kanske på inkommande
 
@Andreas_kalmar
Missade åldern på huset, men med tanke på att det är från 2005 så är det mest troligt att det ligger 4-tråds (EKKX) mellan alla jacken inomhus.

Sedan var inlägget även lite allmänt skrivet med lite generell info om teletrådar.

Mina föräldrars hus från 2001 har 4-tråds EKKX mellan alla jacken inomhus.
 
ADSL-modemet behöver inte sitta i första jacket, dock måste det normalt sitta före alla telefoner. Men det bästa är ju att sätta det så nära första jacket som möjligt så man slipper extra skarvar och grejer som kan vara dämpande för signalen.

Det går också att "flytta" första jacket genom att koppla om.
Se t.ex. den här gamla tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-foersta-teleuttag-till-oevervaningen-adsl.24166/

Men då får man extra skarvar.


För att hitta första jacket tycker jag att det bara finns en någorlunda säker lösning: Gå igenom alla jack och koppla loss alla trådar. Då ska det bara finnas spänning på inkommande (kan kollas med en multimeter, eller att lägga trådarna mot de nedre stiften på proppen till en telefon).

Ibland kan man komma undan genom att försöka se hur kablarna är dragna, särskilt om det är ett nytt hus borde det ju inte vara så mycket konstigheter i väggarna. Men i äldre hus kan det vara kopplat nästan hur som helst.

Men inte ens genom att koppla loss alla jack så kan man vara helt säker, det kan sitta nån dold skarv bakom nåt gammalt skåp eller nåt om det är äldre hus.
 
Det gäller att man har analog telefoni kvar om mna ska märka någon mätbar spänning.
Har man ip telefoni så ligger det ingen basspänning på linan tyvärr
 
Är inte all telefoni som kommer in via telefontråd analog?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det går inte att köra ADSL ovanpå IP-telefoni...
 
IP-telefoni via ADSL är en lösning som Telia mfl saluför.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man behöver inte någon analog telefoni för att använda xDSL.

xDSL går genom en DSLAM i telestationen,
[länk]
[länk]

[länk]

Om man inte behöver någon analog telefon, dvs jacket hur ska man då kunna nå DSLAMEN på telestation?
 
Nu har det blivit OT.

Man måste givetvist ha abonnentledning från telestationen ut till kunden, men man måste inte ha något aktivt analogt telefonabonnemang (det är det jag menade med att man inte behöver någon analog telefoni).

DSLAMen är ena delen av xDSL, har man bara analog telefon så är inte någon DSLAM med i bilden utan bara en POTS.

Har man både analog telefoni och xDSL så startar abonnentledningen i POTS som sedan går genom DSLAMen vidare ut till kunden, hos kunden går signalerna först till xDSL-splittern (oftast inbyggd i xDSLmodemet) avslutar sedan i analoga telefonen.

Har man bara xDSL så börjar abonnentledningen i DSLAMen vidare ut till kunden, via xDSL-splittern in i xDSLmodemet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja, men nu handlade ju frågan om hur man hittar första jacket för att koppla in splittern?

Och då blir det konstigt att blanda in IP-telefoni.
 
Att Mats blandade in IP-telefoni i tråden misstänker jag är att poängtera att man inte kan leta fram förstajacket med hjälp av den.
För den oinvigde så ”är” det ju fortfarande ”analog telefoni” inne i bostaden även när man har IP-telefoni, främst om SIPen är inbyggd i xDSL-modemet.

Dom som nämner IP-telefoni är Mats, Nerre & etompau och nu även jag.
 
Nu har jag hittat första jacket. Pyttesmå bitar av frigolit blåstes in i röret vid fasadmätarskapet.
Allt hamnade i sovrummet. Där det. Finns dubbla jack...

Kopplade över lite kablar för att flytta det vidare. Inte kan jag ha modemet i sovrummet!

Och nu chock! Efter ett några dygn, har hastigheten gått ner till 1.2 Mb ner och 0.6 upp!

Det går inte...

Nu undrar jag. Går det ett ersätta dessa kablar med några andra "snabbare"? Jag är beredd att dra om dessa...

Eller ska jag installera ett telejack i fasadmatarskapet och montera modemet i garaget? Fast lina från modemet behöver jag inte. Wifi är tillräckligt.

Har dock ett problem. Det är 4 ledare som är kopplade vidare till första jackat! Ska bara 2 av dessa användas?

Hur skickar man vidare signalen till övriga jack? Genom baksida på den stora telia kontakten eller genom dom två översta stiften i denna?

Vad rekommenderar ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.