C
Sitter och funderar på vad som konkret behövs för sotning av 2 st 3-meters skorstenar.
Taket är låglutande så där är inget problem i sig.
Vad har ni för lösningar?
 
Rickard.
Det är inte så komplicerat men inte heller något jag kan i huvudet men en kombination av väggstege (eventuellt med bur) och plattform kommer lösa det. Exakt hur det bör/måste se ut kan man behöva forska lite i men sotarna är bra att blanda in innan man väljer vilken av alla lösningar som finns.

Väggstege med säkerhetsbur och plattform monterad på en tegelskorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggstege med säkerhetsbur och plattform vid en tegelskorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Jorå, jag har studerat branschstandard taksäkerhet relativt noggrant.
Har också försökt komma i kontakt med den regionens räddningstjänst hänvisar till i taksäkerhetsfrågor, men han är lite svårtillgänglig. Men kommer att fråga dem också så klart.

Ser väl framför mig något i stil med den nedre bilden @Rickard. postade.

Bilderna är från Welands katalog, men tyvärr hör bilderna till deras produktsidor för skorstensplattform respektive skorstensband. Det som är vitt på bilderna (dvs själva stegen) är bara en illustration på tänkbar "kringutrustning".

Nu är det ju inte så svårt att "rekonstruera" stegkonstruktionen, men då uppstår istället frågan om den uppfyller reglerna. Stegplattan på bilden verkar t.ex. vara SP 3040 som är 300 x 400 mm. I branschstandarden står dock att stegplattan måste vara minst 350 x 350.

Där står även "På alla skorstenar ska finnas förankringsmöjlighet för personlig fallskyddsutrustning för
tillträde till skorsten och på skorsten upp till krönet.", och jag läste någonstans att det skall tolkas som att man måste kunna göra uppstigningen utan att koppla om fallskyddet. :surprised:

Har även kollat med de övriga tillverkarna av taksäkerhetsprodukter, och stöter på liknande problem där. Hittar ingen som presenterar en konkret lösning med en lista på de grejer man skall ha.

Sen ser man ju i realiteten skorstenar med bara en stege upp till krönet utan krusiduller.
Byggåret är långt innan både BBR och bygglov, så om jag förstått det rätt kan jag formellt strunta i så väl nybyggnadsregler och vad som enligt BBR gäller retroaktivt.

Men jag vill ju ha något som sotaren accepterar utan tjafs och som skapar en rimligt säker arbetsmiljö.
 
Rickard.
Taksäkerhet är tyvärr på god väg mot en ganska mörk framtid där intresseförening och lobbyföretag gör allt dom bara kan för att tvinga och lura på fastighetsägare så mycket järnskrot det bara går. Det släpps böcker som dom själva tycker ska tolkas som branschreglerna eller standarder där man i princip inte godkänner något annat än det absolut bästa som finns och besikningsmännen verkar till viss del köpa det trots det helt saknar stöd och rimlighet.

Detta är varför jag tycker du bör fråga sotaren direkt då dom är helt frikopplade från byggen och gör lite som dom vill (helt andra krav på säkerhet).

Vill du chansa så är ju stegen och plattformen en bra start och skulle det vara så jävligt att någon vägrar så går det fint att eftermontera bur.
 
C
Rickard. Rickard. skrev:
Detta är varför jag tycker du bör fråga sotaren direkt då dom är helt frikopplade från byggen och gör lite som dom vill (helt andra krav på säkerhet).
Jo, jag förstår hur du tänker. Det som "oroar" mig lite är att sotningen är upphandlad och nästa år kanske det kommer någon annan med andra idéer kring detta. Delar bilden av att de gör lite som de vill. Både vad gäller sina tolkningar av AFS och när man sedan i praktiken själva struntar reglerna vad beträffar t.ex. personlig fallskyddsutrustning.

Vill du chansa så är ju stegen och plattformen en bra start och skulle det vara så jävligt att någon vägrar så går det fint att eftermontera bur.
"Buren" behövs inte vid fallhöjd < 4 m, så det är nog inget problem. Problemet är som sagt potentiellt storleken på stegplattan och fästpunkt för fallskyddsutrustning.
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Problemet är som sagt potentiellt storleken på stegplattan och fästpunkt för fallskyddsutrustning.
Går att eftermontera det också även om ställningsbyggarna redan lösy problemet och jag vill minnas att plattformens storlek har med hur stor skorstenen är, det ska alltså vara rimligt att sotarstina på 158cm ska kunna utföra jobbet på ett rimligt sätt från den platform som finns.

Sotare behöver inte följa AFS: regler om arbete på hög höjd om inte beställaren väljer att kräva det och dom kan inte oavsett få sanktionsavgifter från av för detta. I min kommun är sotarna anställda av kommunen och sotar ensamma och helt utan fallskydd.
 
Ja det är ju som mekano eller lego...
Det går ju alltid att bygga på mer om det krävs.
Om du har en bevego butik i närheten, så har dom welands byggprogram och knappar in höjd och längd så får du veta vad som går åt för att få komplett stege
 
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja det är ju som mekano eller lego...
Det går ju alltid att bygga på mer om det krävs.
Det håller jag inte riktigt med om. Dels har de ingen stegplatta som motsvarar kraven, dels måste stegen ut längre från skorstenen om plattan blir djupare, så även konsolerna måste bytas. Visst, klart det går att bygga om och återanvända många delar, men känns bättre att göra rätt från början.

En alternativ variant verkar vara att skippa stegplattan och dra stegen hela vägen upp, dvs. man får stå på själva skorstenen. Enklare, och kanske bättre?

Rickard. Rickard. skrev:
Sotare behöver inte följa AFS
Intressant. Varför alla dessa hänvisningar till AFS då kan man undra?
Det är alltså i princip upp till varje sotares godtycke vad som krävs för att de skall kunna gå upp?
 
C cpalm skrev:
En alternativ variant verkar vara att skippa stegplattan och dra stegen hela vägen upp, dvs. man får stå på själva skorstenen. Enklare, och kanske bättre?
Då måste du troligen ha staket runt hela toppen.
 
Rickard.
C cpalm skrev:
Varför alla dessa hänvisningar till AFS då kan man undra?
Ja det kan man fråga sig men jag misstänker att jag redan svarade på den i inlägg #5. För att uppfylla afs krav så krävs det väldigt lite permanent taksäkerhet och eftersom det är fullt lagligt att promenera till arbetsplatsen för att först där koppla fast linan (när det går att göras med rimlig säkerhet) så finns det egentligen inget krav att man behöver något annat än stegar, bryggor och plattformar för alla dom är godkända som förankring utan några tillbehör.


C cpalm skrev:
Det är alltså i princip upp till varje sotares godtycke vad som krävs för att de skall kunna gå upp?
Typ så ja men ändå inte riktigt. Sotarna har sina riktlinjer men har inget generellt krav på att allt ska vara godkänt enligt bla. Bla bla. Dom brukar kräva fastsatta stegar, glidskydd och lämpliga plattformar när skorstenshöjden överstiger 120cm. Vissa kräver också livlinefästen men med nya moderna produkter är det ju automatiskt löst som jag förklarade ovan.
 
Pröva kalkylatorn på cwlundbergs hemsida
(verkar inte gå att länka)
Hur stora är skorstenarna
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Pröva kalkylatorn på cwlundbergs hemsida
(verkar inte gå att länka)
Hur stora är skorstenarna
Får tyvärr inte igång CWL:s kalkylator, men tack för tipset, skall testa igen senare.
Får: "WebException: The operation has timed out"

Skorstenarna är ca 670 x 670 x 3200 samt 660 x 920 x 3400.

Rickard. Rickard. skrev:
Typ så ja men ändå inte riktigt.
Kom på själv sen att AFS om inte annat så klart är relevant för andra takarbeten än sotning. Även om just skorstenarna kanske inte är aktuella för något annat. Så det är väl förklaringen.

Det som är lite surt är att sotarna inte verkar ha några gemensamma publikt dokumenterade riktlinjer(?)
Vår sotare skriver t.ex. följande angående kravet på taksäkerhet: "Sotaren är sitt eget skyddsombud och gör alltid en bedömning om ditt tak är säkert att gå upp på. Är takskyddet inte tillräckligt bra kan sotaren välja att inte utföra sotningen."

Det är i mitt tycke lite absurt att man inte kan vara mer specifik...

Men angående detta med fallskydd var alltså grejen att det tydligen inte skulle duga att koppla sig i stegen eftersom man då behöver koppla om sig under uppstigningen. Men men, det kanske inte spelar någon roll vid sotning då.


Ni andra med höga skorstenar, vad har ni för lösningar?
 
Det här är inte svar på frågan men jag kom o tänka på vårt hus med plåttak. Sotaren har gått upp o ner på taket genom alla år men så plötsligt en dag så låg en lapp i lådan att sotningen gick inte att genomföra pga bristfällig taksäkerhet. Vi blev också fakturerade för en sotning som inte gick att genomföra. Hade varit schystare av sotaren att meddelat att nästa gång vi kommer till er så måste ni rätta till taksäkerheten. Annars blir det ingen sotning. Nåväl jag löste det med små röda steg som jag skruvade genom plåten o ner i läkten sedan var sotaren nöjd. En tanke slog mig dock hur ska sotaren kunna lita på alla anordningar som husägare sätter upp själva. eller gör sotaren själv någon besiktning av infästningar mm innan han går upp på taket,,?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Här har du en lösning.
Det omålade är alltså för löpande fallskydd och det fungerar sådär i bästa fall ;)


Ommålat fallskydd på snötäckt tak med skorsten och industri i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy ovanifrån av en person som står på en röd takplåt med ett omålat rör för fallskydd i snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Omålad stålställning fäst vid röda stolpar för fallskydd på hus med snötäckt tak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.