AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
50% marginalskatt har väl de flesta även idag. jag har tex 53% trots rätt låg lön då jag är egen företagare och balanserar det med utdelning. Före 2021 med värnskatt hade man ännu mer.
Somliga hade till och med 102%
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
T
G Ganescha skrev:
Jätte bra, men alla tänker inte som dig, vilket speglar sig i skuldberget och hos kronofogden. Aldrig har så många varit hos fogden som nu. Och lånen man tar är skyhöga. I slutändan så är det vi som sköter vår ekonomi som kommer få betala, så är det alltid.
Jag tycker jag har varit rätt tydlig med att jag inte drar alla över samma kam. Däremot argumenterar jag mot de som tycks göra det.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Alla får samma skattereduktion i dagens system, oavsett marginalskatt.
Jo men du får det låta som 50 procent är högt jämfört idag och det är det inte, speciellt inte före 2021
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pin skrev:
Somliga hade till och med 102%
[länk]
Ja, 70 och åttiotalet var mörka år. Lite bättre idag iaf. Att staten tar mer än 50 procent inkl soc borde vara kriminellt. OCh det slutar ju inte bara vid lönen sedan har vi ju mer skatter och moms
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men du får det låta som 50 procent är högt jämfört idag och det är det inte, speciellt inte före 2021
Det var inte min avsikt. Jag ville bara förtydliga att marginalskatten inte påverkar ränteavdragen i dagens system.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ni som jämför med 80 - talet glömmer att de med kapital hade råd att köpa hus utan lån på den tiden.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni som jämför med 80 - talet glömmer att de med kapital hade råd att köpa hus utan lån på den tiden.
Och så var inflammationen 10%. Så lånen amoterade sig själva.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och så var inflammationen 10%. Så lånen amoterade sig själva.

Staffan
Bara ta antibiotika så är den nere på 0%
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara ta antibiotika så är den nere på 0%
Antibiotika hjälper inte direkt mot inflammationer, men oftast mot bakteriella infektioner. Om vi nu ska märka ord. ;)
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara ta antibiotika så är den nere på 0%
Förbannelse över rättstavningsprogrammet.
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Antibiotika hjälper inte direkt mot inflammationer, men oftast mot bakteriella infektioner. Om vi nu ska märka ord. ;)
Bakteriell inflammation?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni som jämför med 80 - talet glömmer att de med kapital hade råd att köpa hus utan lån på den tiden
Dom med kapital kan väl fortfarande köpa hus utan att ta lån?
 
T Taxture skrev:
Dom med kapital kan väl fortfarande köpa hus utan att ta lån?
Skillnaden är mängden kapital, då räckte det med 1 till 2 miljoner i kapital omräknat till dagens penningvärde. Nu behöver du runt 10 till 15 för samma bostäder
 
S
T tanaris skrev:
Tja, det ser inte ut att ha gått särskilt dåligt för mina föräldrar heller, och de var definitivt med på den tiden. Men hur det såg ut då spelar ju ingen som helst roll, min poäng är att man får anpassa sig till aktuella förhållanden och inte, som vissa, agera utifrån vad som hände för 40 år sedan...
Givetvis. Men man kan jämföra och ställa sig frågan hur det sett om det varit amortering på 30-40 år som var legio då. Det tro fasen att dina föräldrar klarat sig bra om dom suttit i en kåk byggd för 40 år sedan. Dom har väl fått del av de idiotiska prisökningarna dom också. Jag hävdar fortfarande att hade amorteringskravet aldrig tagits bort så hade prisbilden varit en annan idag. Dessutom anser jag att ränteavdragen ska bort. Varför ska ett ägt boende subventioneras?
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Om du räknar in livslängden och kostnaden på diverse saker så är det dyrare att bo i hus , tex en värmepump 10-15år ca 100000, Badrum 20 år ca 1000000 kr , kök 15-20år ca 100000 , tak 30 år ca 150000 , ommålning fasad 8 år ca 100000kr (om man anlitar firma)vitvaror håller knappt 10 år längre mm....sen kan du räkna in saker man drar på sig för att bo i hus , gräsklippare, snöslunga , diverse verktyg mm

kalkylerar man med allt det så ligger kostnaden betydligt högre än en liten lägenhet, .

fast oftast så lägger man inte undan den summan i månaden för framtida reparationer utan man ökar på lånet när det är dags....vilket i dagens ränteläge förmodligen är helt riktigt.

Jag bor i hus för jag gillar livsstilen att renovera och fixa själv....i hyreslägenheten jag bodde tidigare hade jag mycket mer pengar över av den enkla anledningen att jag hade inget att göra hemma ...så jag jobbade över istället
Säljer jag idag och får det mäklaren räknade låg (vilket jag garanterat får då husen går åt som smör) så ligger jag 500 tusen plus på 3 år inkl amorteringar och små renoveringar emellanåt. De 13 åren i lägenheten gick jag minus 546000 kr.
Hade jag varit lite mer på det när jag flyttade hemifrån så hade jag absolut legat mycket mer plus idag om jag bott 10 år mer i hus.

Men du skrev fel att ett badrum kostar 1 miljon va? Annars om du menar 100 tusen för att leja bort hela jobbet så räknar du med ett ganska litet, Mitt badrum är typ 2 ggr ett normalt.

Om jag skulle få för mig att flytta till en lägenhet (hyres) i ungefär samma storlek (10kvm mindre än mitt hus) så skall jag punga ut med 7186 kr utan garage och trädgård.

Rakt räknat på 10 års period med dina siffror om man lever strikt på det så är huset inkl renoveringarna 86 tusen billigare mot den lägenheten. Då har du fortfarande 0kr om du flyttar från lägenheten, och förhoppningsvis om du skött dig ett par hundratusen om du säljer huset.

Skitsamma =) Jag har 1000 ggr bättre livskvalitet och tjänat pengar på mitt hus iallafall. Bara vi är lyckliga så är pengar skitsamma.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.