R Rkarlsson skrev:
Tro vad du vill. Går ju inte diskutera riktigt med dig. Nej jag köper inte det dyraste nyttigaste. Pasta ingår tyvärr i de flesta rätterna. Hade du haft ögon hade du sett att pasta är skitbilligt dessutom.

Ett exempel. 1 kilo SVENSK blandfärs för 82kr är för 2 dagar. Plus pasta. Så 41 spänn på 2 dagars middag för proteinkällan för 2 vuxna och en unge.
;)
Men du visste kanske inte att pasta gör en tung?
Det där sista stämmer så där... Der beror på hur mycket man äter.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Mycket vardagsmotion att springa mellan fine dining ställena
Sen är maten garanterat bättre genomtänkt
Sant. Anders äter även med ögonen. Personligen skiter jag i hur det ser ut så länge det går att äta.
Förr var det dock dyrare för mig, men jag körde taxi så det förklarar ju allt =)
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det där sista stämmer så där... Der beror på hur mycket man äter.
Icas penne rigate. 100 gram 350kcal.
Nu väger jag inte maten, vilket kan vara bra. Men de är billigt, just nu kampanj. 3 för 30 kr. Blandfärs ca 204kcal per 100 gram.
Usch nu ska vi inte prata sånt.
 
Frugan som handlar, blir tydligen för mycket som inte stod på listan när jag gör det…, men normal blir det sedan inflationen började dra iväg 2000kr från ICA för en veckohandling +690kr Hellofresh låda. Jag tror dock att hon passar på o tar de dyra sakerna på mina veckor så snittet är kanske något under 2000kr/vecka på ICA :thinking:. Men det blir i runda slängar 10.000kr varje månad för ”mat”. Släng på 500kr på bolaget per månad, en genomsnittlig lunch runt Medborgarplatsen i Sthlm där jag jobbar ligger nu efter pandemin på 145kr men äter bara ute 2 gånger i veckan då det får bli låda eller jobba hemma 3/5 dagar. Blir väl köpmiddag 1 gång i veckan typ Pizza eller Thai på lördagen så säg 300-500kr. Utan att orka göra någon summering av dessa utlägg är det ju uppenbart att mat är något som det går att spara mycket pengar på om man vill det. (Vi är två vuxna + en 6åring och en 3åring).
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hahaha… ja ja, vi säger väl det :rofl: ett tips dock, sluta ät pasta så kanske du går ner till en mer hälsosammare vikt.
Hey. de där är lite inne på mobbing. Bara för jag sa en vikt så tror du jag ser ut som värsta michelingubben.
Jag är en kompakt råstark jävel =) Kan lyfta 3,5 st Anders i marklyft.......
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Icas penne rigate. 100 gram 350kcal.
Nu väger jag inte maten, vilket kan vara bra. Men de är billigt, just nu kampanj. 3 för 30 kr. Blandfärs ca 204kcal per 100 gram.
Usch nu ska vi inte prata sånt.
Dömer ingen... Har lagt på mig själv under pandemin och jobbar på beach 2022 :D. För mycket god öl nu när man jobbar hemma. De ingår inte i hushållskassan tyvärr.

Personligen har jag alltid haft de utgifter jag vill ha och jobbat på intäktssidan istället. Fast till och med jag tycker 15k är i mesta laget. Jag lagar allt själv från iofs hyfsade råvaror och extra allt på helgen men ändå...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Dömer ingen... Har lagt på mig själv under pandemin och jobbar på beach 2022 :D. För mycket god öl nu när man jobbar hemma. De ingår inte i hushållskassan tyvärr.

Personligen har jag alltid haft de utgifter jag vill ha och jobbat på intäktssidan istället. Fast till och med jag tycker 15k är i mesta laget. Jag lagar allt själv från iofs hyfsade råvaror och extra allt på helgen men ändå...
Nä folk får göra det som känns bäst som känns bra för de. Så länge man inser att man kan spara väldigt mycket på alla håll och inte ifrågasätta hur folk har råd med ett hus.
Pandemin gjorde en del, men köra taxi i några år förstörde mycket.

Vi ligger faktiskt allt från 3500-4500 i ren mat och dasspapper. Tanten har faktiskt fördelen att hon lunchen på jobbet ibland. Det som gör att vi kommer ner så förbannat lågt är ju planeringen och verkligen går in för alla rabatter och köper på just de veckor på det vi handlar.

För en hel del år sen innan vi skaffa unge så körde vi en challenge med en kusin till mig på vem som kunde vara snålast, 2 vuxna i båda paren. Då kom vi faktiskt ner i extremlåga 920 vs 970 spänn för mat en månad.
Det var faktiskt den tråkigaste månaden nånsin i min mathistoria. Kusinen blev nog nästan deprimerad för han inte fick dricka öl :D
 
R Rkarlsson skrev:
Hey. de där är lite inne på mobbing. Bara för jag sa en vikt så tror du jag ser ut som värsta michelingubben.
Jag är en kompakt råstark jävel =) Kan lyfta 3,5 st Anders i marklyft.......
Spelar ingen roll. 136 pannor är inte hälsosamt, varken i muskler eller fett. Spelar ingen som helst roll hur lång eller satt du är. Det är inte hälsosamt. Och nej! Håller du vikten på 136kg så äter du inte enbart för 2-3 tusen kronor på en månad, det där får du försöka tuta i de andra okunniga här på forumet.
 
G Ganescha skrev:
Spelar ingen roll. 136 pannor är inte hälsosamt, varken i muskler eller fett. Spelar ingen som helst roll hur lång eller satt du är. Det är inte hälsosamt. Och nej! Håller du vikten på 136kg så äter du inte enbart för 2-3 tusen kronor på en månad, det där får du försöka tuta i de andra okunniga här på forumet.
Jo men de vet jag väl :) 100 är idealvikten.
Du får tro vad du vill helt enkelt. Du prutar dessutom på de 4000 så snart äter jag väl för 0 kr enl dig?
 
R Rkarlsson skrev:
Nä folk får göra det som känns bäst som känns bra för de. Så länge man inser att man kan spara väldigt mycket på alla håll och inte ifrågasätta hur folk har råd med ett hus.
Pandemin gjorde en del, men köra taxi i några år förstörde mycket.

Vi ligger faktiskt allt från 3500-4500 i ren mat och dasspapper. Tanten har faktiskt fördelen att hon lunchen på jobbet ibland. Det som gör att vi kommer ner så förbannat lågt är ju planeringen och verkligen går in för alla rabatter och köper på just de veckor på det vi handlar.

För en hel del år sen innan vi skaffa unge så körde vi en challenge med en kusin till mig på vem som kunde vara snålast, 2 vuxna i båda paren. Då kom vi faktiskt ner i extremlåga 920 vs 970 spänn för mat en månad.
Det var faktiskt den tråkigaste månaden nånsin i min mathistoria. Kusinen blev nog nästan deprimerad för han inte fick dricka öl :D
Hade jag aldrig klarat... Ingen öl.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men de vet jag väl :) 100 är idealvikten.
Du får tro vad du vill helt enkelt. Du prutar dessutom på de 4000 så snart äter jag väl för 0 kr enl dig?
Prutar? Du och din fru inkl barn gör av med 4000:- på mat och förbrukningsvaror enligt egen utsago. Äter och förbrukar dom ingenting? Äsch, dina siffror är rent dravel och önsketänkande.
 
R Rkarlsson skrev:
Hey. de där är lite inne på mobbing. Bara för jag sa en vikt så tror du jag ser ut som värsta michelingubben.
Jag är en kompakt råstark jävel =) Kan lyfta 3,5 st Anders i marklyft.......
245 kilo, jävlar. Det är inte lite det. Med den hyddan fattar jag inte hur du kan gå runt på 4k för två pers dessutom. Sambon snittar 8k och jag drygt 5k livsmedel i månaden enligt vår bank (2 vuxna, en 9 åring och en 7åring). Det inräknar inte ens kategorin "Äta ute". Men vi lägger mycket pengar på kött och vin iof. Men tycker ändå du borde priotera kvalitetsråvaror för hälsans skull. Mycket skit i billiga produkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Spelar ingen roll. 136 pannor är inte hälsosamt, varken i muskler eller fett. Spelar ingen som helst roll hur lång eller satt du är. Det är inte hälsosamt. Och nej! Håller du vikten på 136kg så äter du inte enbart för 2-3 tusen kronor på en månad, det där får du försöka tuta i de andra okunniga här på forumet.
Kalorier är billigt, det kostar mer att inta färre kalorier via hälsosam mat. Så en person som väger mer kan mycket väl ha lägre matkontot än en som väger mindre.

Det handlar inte bara om att hålla vikten utan om hur mycket du rör på dig utöver kroppens basförbrukning. Själv förbrukar jag oftast 1000 kcal utöver det ”normala” och ibland över 5000 extra per dygn. Då blir ”problemet” det omvända, att kunna är tillräcklig mycket för att hålla vikten (uppe) och orka träna. Det som sätter gränsen blir hur mycket det går att äta och inte hur många timmar man kan träna eller tävla. Ännu svårare blir detta om jag ska undvika ”skräpmat”.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Känner mig som en riktig snål jävel när man läser här. :crysmile: Jag och sambon har ett "matkonto" där vi lägger 1500 var varje månad och det brukar räcka för det mesta, ibland får man slänga in några hundringar till men funkar oftast. Då tycker jag absolut inte vi äter dålig mat på något vis men däremot planerar vi rätt noga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Känner mig som en riktig snål jävel när man läser här. :crysmile: Jag och sambon har ett "matkonto" där vi lägger 1500 var varje månad och det brukar räcka för det mesta, ibland får man slänga in några hundringar till men funkar oftast. Då tycker jag absolut inte vi äter dålig mat på något vis men däremot planerar vi rätt noga.
Tror vilken typ av protein du väljer är väldigt avgörande för kostnaden. En bit kött som Anders köper för 400kr är inte mycket mer näringsrikt än din 59kr köttbit.

Och jajajaja, innan du rättar mig Anders! Det är tusen gånger godare och du marinerar den i champagne ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.