N nybyggarn3 skrev:
Nu var det inte inläggen om bostadspolitik jag tänkte på.
Jag sade jag tycker ränteavdrag borde tas bort i samband med att man tar bort AGA. Så jag hävdar det visst är kopplat till bostadspolitik. Men nu tycker jag du derailar topic.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När mina päron köpte sitt hus var det 100 procent avdrag på räntan. Visst det var högre räntor, men man fick ju dra av hela beloppet på skatten, gratis lån. Boomers hade det bra
Inte på skatten, väl. Räntan fick dras av från all annan inkomst (man skilde inte på inkomst av tjänst och kapital).
Dvs på ett lån med 17% ränta betalade en person med 70% i marginalskatt, 5,1% själv.
Lägg till en inflation på 15% så var det rätt billigt att låna.

Hade man ett nybyggt hus, fick man dessutom räntebidrag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om man är lite smart och orkar med det så köper man bara ett hus till och hyr ut det andra i ett bolag, vips så är det en riktig tillgång.
Hade en snubbe i byn som köpte och köpte och hade till sist en 10-15 hus, verkstad och lite annat smått och gott.
Full uthyrning på allt utom det han bodde i.

Går såklart inte köpa villor med för hög standard om det skall vara lönt.
Så är det, då blir ett hus en tillgång. Men ska man bo - då är det en skuld.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Inte på skatten, väl. Räntan fick dras av från all annan inkomst (man skilde inte på inkomst av tjänst och kapital).
Dvs på ett lån med 17% ränta betalade en person med 70% i marginalskatt, 5,1% själv.
Lägg till en inflation på 15% så var det rätt billigt att låna.

Hade man ett nybyggt hus, fick man dessutom räntebidrag.
Farsa berättade han kunde dra av 100 procent av räntan. Jag har inte undersökt det mer än så om jag ska vara ärlig.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hur kan AndersMalmgren inte vara permanent avstängd från detta forum, med tanke på oräkneliga inlägg av politisk karaktär, i diverse trådar? För min del får han gärna fortsätta men jag har ju inte hittat på forumets regler.

Kan det vara så att Anders och Marlene är kompisar privat? Eller är skattepolitik undantaget reglerna?
Hans kaviar ätande och inreincel är värre brott än när han sitter å pratar politik i nattmössan. Blir svårt att stänga av honom när ingen äns vill ta I honom med en tång :crysmile:(y)
 
  • Haha
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit ett väldigt tråkigt forum om alla bananer tyckte samma sak och inte vågade tänka själva, tex: hur bygger jag bäst min svennebananaltan, eller: min granne är dum mot mig , jag vågar inte pratat med hön! Det behövs fler folk som har stake att säga vad man tycker i denna långkalsong till land!
 
  • Gilla
Daggen84 och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det hade varit ett väldigt tråkigt forum om alla bananer tyckte samma sak och inte vågade tänka själva, tex: hur bygger jag bäst min svennebananaltan, eller: min granne är dum mot mig , jag vågar inte pratat med hön! Det behövs fler folk som har stake att säga vad man tycker i denna långkalsong till land!
Håller med. För min del skulle det gärna få vara ok att diskutera politik, åtminstone i någon del av forumet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min extra fastighet som jag har är väl värd ca 5+m, där har jag noll i lån, den ser jag som en tillgång. Jag skulle klara mig utan den men älskar det stället. Vårt huvudsakliga hus är värt nånstans en bit över 10m, där har vi runt 50% belåning, det ser jag dock mest som en skuld. Sedan alla andra saker som bilar, segelbåt mm, de är visserligen obelånade men knappast någon tillgång, det kostar och kostar. Så jag håller med om att en fastighet, som är belånad, och är primär, knappast är en tillgång.
 
G guggen skrev:
Så jag håller med om att en fastighet, som är belånad, och är primär, knappast är en tillgång.
Korrektion, en fastighet som är din primära bostad är inte en tillgång. Beläggningsgrad har egentligen inte med saken att göra. Man måste bo och man köper nästa bostad i samma marknad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Korrektion, en fastighet som är din primära bostad är inte en tillgång. Beläggningsgrad har egentligen inte med saken att göra.
Som jag skrev, den primära bostaden är svår att se som en tillgång, sedan hur stor börda och risk den är relaterar till belåningsgraden. Så ser jag det iaf. Jag kan man säga har en liten skuld medans andra med liknande objekt och inte kastat in någon miljon kontant har en högre skuld.
 
Jag ser primärt bostaden som mitt hem och inte en ekonomisk tillgång (eller skuld). Att det snabbt ökat i värde har därför liten praktisk betydelse för oss. Det obelånade fritidshuset ser jag däremot mer som en tillgång eftersom det går att realisera utan att behöva flytta och köpa nytt. För våra arvingar är dock båda fastigheterna en tillgång i en förhoppningsvis ganska avlägsen framtid. :)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi har ett landstället med massor av mark och ett hus från 1800 talet byggt av vår familj. Så man kan inte bara sälja det då det gått i arv i familjen sedan 1800 talet.

Jag vette fan om jag ser det sommarstället som en tillgång just nu :) mest en börda. Skulle behöva ta in en expert på timmerhus som kan byta ut vissa stockar tex.

Och eftersom vårt andra landställe har sjötomt och kommunalt vatten är vi oftare där :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har ett landstället med massor av mark och ett hus från 1800 talet byggt av vår familj. Så man kan inte bara sälja det då det gått i arv i familjen sedan 1800 talet.

Jag vette fan om jag ser det sommarstället som en tillgång just nu :) mest en börda. Skulle behöva ta in en expert på timmerhus som kan byta ut vissa stockar tex.

Och eftersom vårt andra landställe har sjötomt och kommunalt vatten är vi oftare där :)
Det går alldeles utmärkt att sälja en fastighet som varit i släkter under hundratals år. Speciellt om ingen av ättlingarna har för avsikt att bo på fastigheten. Skulle någon i släkten ha problem med det kan dom ju köpa och bevara skatten.
Och ja jag vet att det inte är nått verkligt problem.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det går alldeles utmärkt att sälja en fastighet som varit i släkter under hundratals år. Speciellt om ingen av ättlingarna har för avsikt att bo på fastigheten. Skulle någon i släkten ha problem med det kan dom ju köpa och bevara skatten.
Och ja jag vet att det inte är nått verkligt problem.
Nej jag tycker man har en plikt till sin familjs kulturarv.
 
En nära vän handlade en gård av en gubbe vars familj ägt gården i 13 generationer, det är att bryta upp om nått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.