Jo iof, men den är ju en meter från toan. Vi får se hur de löser det. Som du skriver kanske de borrar runt där och skarvar på med excenter. Var en parantes :)
Viktiga var värmerören som nu kommer att gå i vägg. Får se om vi har spån bakom mattan och isf byter vi det till gips istället sen sala vägg och sen våtrumsgips osv. Har bett dem att låta värmerören komma ut vid elementet som vi har en överlöpare på samt en inspektions lucka på lämplig plats. Vattenrören sätts oxå i vägg med pexslang.
 
Jag stod inför samma dilemma.
Man får ej förlägga tappvattenledning i ytterväggar, det gäller även på varma sidan av isoleringen.
(man har nollpunkten nånstans I offseten på isoleringen beroende hur kallt det är.

Säker vatten 2.13
"Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."

Men jag håller med om att det blir diffust när de skriver "I isolering" man kan ju tolka att man kan förlägga på varma sidan om isoleringen.

Hursomhelst har jag kollat detta med min röris, och yttervägg är "no no"
 
Kan det verkligen stämma? Samtliga som jag har fått offert av har offererat att man bygger in rören!?
 
Ja, det ställde till det för mig med, även om den alternativa lösningen blev bra.

Kolla 2.13 i säker vatten.
(Enl. Mitt förra inlägg)
Jag är tämligen 100% säker på det med argumentet att man inte kan veta var nollpunkten är i isoleringen, rätt logiskt egentligen.
 
Kan ngn mer bekräfta detta ??
 
Vilken version av säker vatten tittar ni på egentligen?

Från 2011:1
2.13 Frysskadesäker förläggning av tappvatten- eller värmeledning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vinds- bjälklag.

För mig betyder det att om du har ett installationsskikt innanför isoleringen även i en yttervägg så är det okay, se tex illustration fig. 2.13a som visar en PEX RIR installation i yttervägg fig. 2.13b som visar priosol i underkant av ett vindsbjälklag osv.

Det känns ju som att säker vattens inledande text motsäger lite de efterföljande exemplen men jag förutsätter att de inte är så puckade att de gör 3 väl illustrerade exempel som dessutom är namngivna "Exempel på rörförläggning" som inte är tillåtna
 
Redigerat:
myrstack skrev:
Vilken version av säker vatten tittar ni på egentligen?

Från 2011:1
2.13 Frysskadesäker förläggning av tappvatten- eller värmeledning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vinds- bjälklag.

För mig betyder det att om du har ett installationsskikt innanför isoleringen även i en yttervägg så är det okay, se tex illustration fig. 2.13a som visar en PEX RIR installation i yttervägg fig. 2.13b som visar priosol i underkant av ett vindsbjälklag osv.

Det känns ju som att säker vattens inledande text motsäger lite de efterföljande exemplen men jag förutsätter att de inte är så puckade att de gör 3 väl illustrerade exempel som dessutom är namngivna "Exempel på rörförläggning" som inte är tillåtna
Ja...
Du har helt rätt.
Frågan är om jag kunde ha isolerat tex. 45mm lokalt i 120 regel kottlat och resten med full isolering och gjort dold rördragning.
det hade förvisso byggt ut lite mer från vägg men jag hade ju sluppit synliga rör...
:mad:
Jag känner mig lite lurad om vi tolkar 2.13 rätt, vilket jag tror numer.
 
Redigerat:
Jäkla trist för dig och om det är fler som har tolkat det så... suck. Man märker att övertydlighet är att VIKTIGT i sådana sammanhang.

Har ju en liten toa ,men tror att jag väljer att sala på där ändå. Blir snyggare och har vi inspektionslucka så känns det stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.