Jag förstår inte riktigt upplägget, vem arbetsleder egentligen?

Oavsett så skulle dagliga rapporter vara ett alternativ, eller kanske veckovis?
 
När jag var elmoj i början på 90-talet skrev vi en tidsedel per kund/jobb med arbete timmar, material, kilometrar firmabil/egen bil och denna var sedan grund för såväl fakturering som lön och ev bilersättning. Lönen var timlön, man fick betalt efter vilken tid man skrev.
Är det månadslön eller timlön? Efter vad jag läser är det nog ingen tidredovisning=ingen lön som är modellen...:rolleyes:
Tappa bort, glömma osv har jag lite svårt att förstå, det måste ju finnas lite feeling för varifrån maten kommer...?

(Nuförtiden är jag statsanställd med månadslön, arbetstiden, flex, övertid, ska redovisas mot kostnadsställe, konto, och till 95% är det samma. Tjänsteresor och ev andra tillägg redovisas separat, mot resp konto. Månadslönen kommer utan att man knappar in nånting med släpar man efter mer än 3-4 veckor blir det sura miner.)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte riktigt upplägget, vem arbetsleder egentligen?

Oavsett så skulle dagliga rapporter vara ett alternativ, eller kanske veckovis?
Det gör vi, men de anställda är oftast ute på egna uppdrag eller ibland tillsammans. Så vår fakturering hänger på att de rapporterar in korrekta tider.
Dagliga rapporter vore ett alternativ, med risk för att bli en tjatig arbetsgivare. Vi har provat veckoavstämning, funkar sådär.
 
M mushypeas skrev:
Det gör vi, men de anställda är oftast ute på egna uppdrag eller ibland tillsammans. Så vår fakturering hänger på att de rapporterar in korrekta tider.
Dagliga rapporter vore ett alternativ, med risk för att bli en tjatig arbetsgivare. Vi har provat veckoavstämning, funkar sådär.
Jag förstår inte riktigt upplägget, vad är det egentligen för typ av verksamhet? Någon form av servicetekniker med "egna kunder"? :thinking:

Att inte tidrapportera ordentligt känns som en rätt allvarlig sak, som borde kunna leda till disciplinära påföljder.
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Tänker spontant att man får vara tydligt med att det är viktigt, och varför.

Se till att de har rätt verktyg för att kunna rapportera tid enkelt. Och med de som har svårt för det påminna och till slut kräva in det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte riktigt upplägget, vad är det egentligen för typ av verksamhet? Någon form av servicetekniker med "egna kunder"? :thinking:

Att inte tidrapportera ordentligt känns som en rätt allvarlig sak, som borde kunna leda till disciplinära påföljder.
Maskinentreprenad samt diverse parkskötsel. Så det kan vara olika kunder varje dag, eller hemmajobb. Låt säga att dag 1 är det 3h häckklippning åt kund A, 2 timmar meka i verkstan med egna maskiner, sedan 3h trädbeskärning åt kund B.
Dag 2 är tex buskröjning åt kund C, men de skriver inte när de kommer dit och slutar, och vi vill inte skicka en faktura på 8h arbete om vår anställda kommit dit en timme sent, tagit en extra halvtimme lunch och gått en halvtimme tidigare, dvs 6h arbetstid.

Dessa kund-timmar faller bort, och i slutet av månaden minns de inte vad de gjorde den dagen eller åt vem, för de skriver inte upp. Så vi vet inte vart fakturan ska och vi betalar ut deras lön som odebiterbara timmar. Vi har påminnt samt bett dom skicka sms/i jobbchatten om vad de gjort och vad under dagen, men det sköts inte alltid.
 
  • Wow
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänker spontant att man får vara tydligt med att det är viktigt, och varför.

Se till att de har rätt verktyg för att kunna rapportera tid enkelt. Och med de som har svårt för det påminna och till slut kräva in det.
Vi är tydliga, och påminner varje månad om att tidrapport ska vara inne senast 14 dagar innan löning, samt gett ut bra kalendrar, provat appar och gjort egna tidssedlar både veckovisa och månadsvisa.
 
D
Betala ut lönen en månad senare då, eller hota med det iaf. Chef måste emellanåt vara chef och inte kompis.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
M mushypeas skrev:
Maskinentreprenad samt diverse parkskötsel. Så det kan vara olika kunder varje dag, eller hemmajobb. Låt säga att dag 1 är det 3h häckklippning åt kund A, 2 timmar meka i verkstan med egna maskiner, sedan 3h trädbeskärning åt kund B.
Dag 2 är tex buskröjning åt kund C, men de skriver inte när de kommer dit och slutar, och vi vill inte skicka en faktura på 8h arbete om vår anställda kommit dit en timme sent, tagit en extra halvtimme lunch och gått en halvtimme tidigare, dvs 6h arbetstid.

Dessa kund-timmar faller bort, och i slutet av månaden minns de inte vad de gjorde den dagen eller åt vem, för de skriver inte upp. Så vi vet inte vart fakturan ska och vi betalar ut deras lön som odebiterbara timmar. Vi har påminnt samt bett dom skicka sms/i jobbchatten om vad de gjort och vad under dagen, men det sköts inte alltid.
Tack för förtydligandet, det är lättare att förstå då.

Låter som att man verkligen behöver skriva upp tiden redan samma dag, jag förväntas lämna in en tidrapport varje vecka och jag antecknar själv i princip varje dag när jag kom och gick, hur lång lunchrast och vilka projekt jag jobbat på, finns inte en chans att jag kommer ihåg det ett par dagar senare.

Som sagt, jag tror man får poängtera gör de anställda att detta är väldigt viktigt, och förklara att det behövs för att kunna fakturera ordentligt.
Fråga dem hur de själva tycker det ska lösas, då kanske de lättare förstår varför det behöver göras.

Se till att de har något system för att enkelt tidrapporta. Kanske går att tala in en kommentar på något sätt, det är kanske jobbigt att skriva. Och att systemet påminner dagen efter om man glömt rapportera.

Följa upp så att det sker, dygnvis eller veckovis för de som inte fyller i.

Och rent krasst, fyller de inte i sina tidrapporter så gör de inte sitt jobb, kan också vara en poäng att lyfta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M mushypeas skrev:
Dessa kund-timmar faller bort, och i slutet av månaden minns de inte vad de gjorde den dagen eller åt vem, för de skriver inte upp. Så vi vet inte vart fakturan ska och vi betalar ut deras lön som odebiterbara timmar.
Låter bra, vad heter firman så man kan anlita den :rofl:

Sms/jobbchatt låter bökigt. Måste vara något enkelt system. Hur fördelas de externa jobben - skapas det någon sorts arbetsorder är nog idealet att koppla redovisningen till denna.
 
  • Haha
mushypeas
  • Laddar…
När jag gjorde praktik för min trädgårdsutbildning så var jag på ett ställe med, vad det låter, liknande arbetsuppgifter. Varje måndag fick man en pärm med veckans jobbordrar; adress, vad som skulle göras, ev växter som skulle planteras eller annan utrustning som skulle monteras tex bevattningssystem. På det pappret skrev man ankomsttid och när man lämnade samt ev rast. Hur mycket man använt av vad samt ev problem och liknande. Pärmen glömmer man ju inte, dels måste man titta i den varje morgon så man vet vad man skall plocka med i lastbilen och mellan ev jobb måste man kolla så man vet adressen till nästa ställe.
Sen fick man förvisso fylla i uppgifterna från pappret i rapporteringssystemet själv senast varje fredag men det hade fördelen att man gärna skrev utförligt så man kunde fylla i rätt sen. Jag kommer inte ihåg om jag använde 31 st t-kopplingar eller 32 fem dagar senare så då gällde det att ha fyllt i bra på pappret.
 
  • Gilla
mushypeas och 2 till
  • Laddar…
Det handlar om att skapa en daglig rutin att efter varje avslutad dag, det sista som görs är att fylla i en logg på vad man gjort under dagen.

1. Väl en app/system som är lättroddad för arbetarna
2. Skapa en förlaga och gå igenom
3. Efter nästa månadsskifte är det nya rutiner som gäller, informera av konsekvenser om det inte följs.
4. Daglig rapportering och följ upp stenhårt första 2 månaderna
 
  • Gilla
mushypeas och 1 till
  • Laddar…
T
Det låter som att ni helt enkelt får säga till ordentligt. Att inte fatta att man ska skriva tidrapport då borde man nästa få ta och leta annat jobb... Det är en del av ens arbetsuppgift och SKA utföras.


Sen att köra med papper är inte en optimal ide. Jag förstår att många tycker det är enkelt, men det skapar dubbel jobb då samma sak ska skrivas två gånger (på tidssedel och på fakturan) Jag vet inte hur många anställda ni är, men säg 10st, då blir det ju nästan en förutsättning att ha ett affärssystemet som har app/websida för tidsskrivning (finns många, tex Hantverksdatas Entre Office). Då blir all tid och material direkt kopplat till rätt order och det är "bara" att fakturera. Du kan även få in så att antal timmar med eventuella maskin som kört skrivs in av dom anställda.
Gör man en sådan sak så kan man i samband med det inför krav på att tiden ska vara inne. Är tiden inte registrerad så finns det inget underlag för lön, vilket resulterar i att det inte kommer någon lön.
Jag tror att du med detta skulle både spara administrativ tid och ta bort förlorad tid så du nästan tjänar på det.

Att tycka du är en tjatig arbetsgivare är helt fel, du har all rätt i världen att kräva att deras tid ska vara inne, och förstår man inte det som anställd så kan dom jobba på ett lager eller liknande där du bara stämplar in och ut för dagen.
 
  • Gilla
mushypeas och 2 till
  • Laddar…
M mushypeas skrev:
Maskinentreprenad samt diverse parkskötsel. Så det kan vara olika kunder varje dag, eller hemmajobb. Låt säga att dag 1 är det 3h häckklippning åt kund A, 2 timmar meka i verkstan med egna maskiner, sedan 3h trädbeskärning åt kund B.
Dag 2 är tex buskröjning åt kund C, men de skriver inte när de kommer dit och slutar, och vi vill inte skicka en faktura på 8h arbete om vår anställda kommit dit en timme sent, tagit en extra halvtimme lunch och gått en halvtimme tidigare, dvs 6h arbetstid.

Dessa kund-timmar faller bort, och i slutet av månaden minns de inte vad de gjorde den dagen eller åt vem, för de skriver inte upp. Så vi vet inte vart fakturan ska och vi betalar ut deras lön som odebiterbara timmar. Vi har påminnt samt bett dom skicka sms/i jobbchatten om vad de gjort och vad under dagen, men det sköts inte alltid.
Låter som det behöver rytas lite, och att tidrapporten SKA in varje dag, man åker inte hem förrän det är klart.
De här dagarna med ett par timmar här och ett par där kommer man mycket riktigt inte ihåg efter ett par dar, och det måste skrivas upp samma dag.
 
  • Gilla
mushypeas och 3 till
  • Laddar…
Kan man få påföljder av tex facket el dylikt om man håller inne med lönen tills timmarna är redovisade? Tack för svaren hitintills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.