Hej Byggahus.
Finns det någon bra app för tidsrapportering tro? Som är lätt att klocka in/ut från samt lägga till kommentar om kund/utfört arbete?
Har provat några olika, men de används inte av de anställda.
Vi har problem med att de väntar till månadsskiftet med att fylla i tiderna, och då vet de inte vilka tider de jobbat eller hos vilken kund. Vi har påmint flertalet gånger, tipsat om ett par appar samt gjort veckovisa tidsrapport-sedlar åt dom och delat ut, men de lämnas oftast inte in eller lämnas in enbart med timmar.

Vi utför arbeten åt många olika kunder och behöver veta vart vi ska fakturera timmarna, på något smidigt vis.. sen inkommer de som oftast med sina tider den 24e eller 25e och förväntar sig att lönen ska komma in nästkommande/samma dag, trots att vi redan gjort upp om att sista inlämningsdag är 14 dagar innan.

Hur hade det gått till på era arbetsplatser om ni lämnat in arbetstimmar men inte vilken kund som företaget ska fakturera dom timmarna för?
 
Rickard.
Konsekvenser brukar lära dom flesta att sköta sitt.
Jag har haft olika appar/program för detta och hur enkelt eller komplicerat det är har väldigt lite med hur det sköts.
 
  • Gilla
mushypeas och 1 till
  • Laddar…
Vilken app som kört byglet och smartdok bättre möjligheter i den senare. Dålig tidsrapportering blir dålig lön under förutsättning att du låter dom göra det på arbetstid såklart
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Precis ,ingen rapport ingen lön...
Vi använder visma både för fakturering bokföring och tidrapportering
 
  • Gilla
mushypeas och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Lämnar de in tidrapporten två veckor sent kommer lönen två veckor sent!
 
  • Gilla
mushypeas och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt fortknox app i telefonen, fungerade väldigt bra för mig som anställd

Hade tyvärr ingen funktion för att mata in körsträcka så den skrev jag separat i anteckningar och gissar att kontoret kollade mina anteckningar och matade in detta manuellt på fakturan
 
  • Gilla
mushypeas och 1 till
  • Laddar…
Hos några (bl a mig) finns en motvilja att använda appar i telefon. De rapporteringssystem jag blev tvingade att använda på jobbet var svårjobbade och otympliga. Det bästa var faktiskt små papper med tabell som vi fyllde i med tid och projekt/kund på 80-talet. En kontorist fick ju mata in det i datorn men det funkade.
Jag lejde ut ett jobb till en grävfirma nu och kommer fakturorna med tvivelaktiga tidsskrivningar. Jag tor inte jag kommer att anlita dom flera gånger.
 
  • Gilla
mushypeas
  • Laddar…
Jag har testat lite olika system och fastnade för en app "Work Log" som var enkel och lätt att rapportera i (android)

Använder den som anteckningsbok åt mig själv och för sen in tiderna i officiellt tidrapporteringssystem inför fakturering varje månad.

Funkar både som stämpelklocka + enkelt att lägga till / ändra pass i efterhand.

Körde gratisversionen först och köpte den sen efter ett par månader. Med betalversion en kunde man lägga upp olika "jobb", smidigt med ett fåtal större "projekt" att rapportera på.
 
MrJay
Clockify
 
Unikt namn
Skapa incitament till att göra rätt.

Cheferna får som bonusmål att deras underhuggare rapporterar in fakturerbart underlag i rätt tid. De kommer då bry sig om detta och påminna.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
I agree. I was in there recently and the woman on the till said I looked like Sylvester Stallone. Cheeky cow.
 
Ett stort byggföretag jag jobbat med började efter några tillsägningar en vecka betala ut lön efter inlämnade tidrapporter. Därefter funkade allt!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Precis ,ingen rapport ingen lön...
Vi använder visma både för fakturering bokföring och tidrapportering
Vi brukar vara schysta med att ändå sitta kvällen innan så de får sina löner.. men det börjar bli tröttsamt, speciellt när vi inte kan fakturera vidare timmarna till rätt kund.
Ska kolla upp Visma, Fortnox använder vi i dagsläget.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Lämnar de in tidrapporten två veckor sent kommer lönen två veckor sent!
Det kanske vore det bästa att implementera!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hos några (bl a mig) finns en motvilja att använda appar i telefon. De rapporteringssystem jag blev tvingade att använda på jobbet var svårjobbade och otympliga. Det bästa var faktiskt små papper med tabell som vi fyllde i med tid och projekt/kund på 80-talet. En kontorist fick ju mata in det i datorn men det funkade.
Jag lejde ut ett jobb till en grävfirma nu och kommer fakturorna med tvivelaktiga tidsskrivningar. Jag tor inte jag kommer att anlita dom flera gånger.
Papper har fungerat bäst även för oss, speciellt när man hoppar mellan olika maskiner, platser och kunder. Vi har delat ut A5 kalendrar och pennor för att man lätt ska kunna ta med sig den överallt, funkar första veckorna, sedan tappas den bort/glöms hemma osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.