Köparen måste ju komma med något mer konkret om man överhuvudtaget skall engagera sig som säljare. Att bara säga "det funkar inte", kan ju betyda vad som helst.

Det är nog fullt möjligt att här finns ett fel som skulle kunna gå som dolt fel. Men det mest troliga är väl att det överhuvudtaget inte är något fel, bara att man inte tycker det är lika varmt i det rummet som i övriga, eller enkelt handhavande fel.

OM det verkligen är så att rummet objektivt sett är kallt så får de väl börja med att försöka lufta slingan, där kan de behöva hjälp från rörmockare, eller att någon ventil i fördelaren har geggat igen. går knappast att bevisa att det var fel före tillträdet om man anmäler det ett år senare.

Visar det sig att slingan inte finns alls, eller på annat sätt aldrig fungerat sedan bygget. Så kan man ju börja fundera över om det möjligen eventuellt skulle kunna vara något man får ersätta som säljare.

Upprepa bara att "vi har inte upplevt ngt problem".
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Jag själv kan tycka att det inte är inom skälig tid när det gäller värme, även om man har som regel 10 år på sig att anmäla dolda fel. Dessutom så framgår det inte vad för eventuellt fel som misstänks (mer än att man upplever rummet kallt).
Ta också fasta på att säljaren måste visa att felet fanns när man tog över huset. Du har ju inte lämnat garanti på huset och ingående system, så vad som händer efter överlåtelsen är ju inte ditt problem (det heller).

Det mest sannolika är ju att man behöver lufta slingorna lite.....
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Har blivit påmind om att agera från köparen men får inget konkret, endast det ”funkar inte” och det är ett dolt fel som ska åtgärdas av säljaren (mig)
Eftersom köparen implicit hotat med stämning bör du inte direkt ge köparen någon som helst vidare information utöver att du inte accepterar kravet.

Svara skriftligen att du avvisar kravet och tyvärr inte kan hjälpa köparen med frågan. Mer än femton ord är för mycket och då räknas "Hej" och "Med vänliga hälsningar".

Ge inga förklaringar till varför. Inga tips. Inga råd.

Om köparen råkar hitta denna tråd:

Det är ditt ansvar som köpare att göra en mer grundlig undersökning och bevisföring till varför ett upplevt fel skulle vara ett dolt fel eller på annat sätt säljarens skyldighet att åtgärda. Du bör ta in en servicetekniker på golvvärme som får analysera vad som är fel med värmen och därefter be om råd huruvida detta är något som säljaren är ansvarig för.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.