jac jac skrev:
När det gäller hur mycket man ska öppna så räcker det säkert med ett varv eller två men jag öppnar alltid kranen på flaskan helt. D.v.s helt öppen vid användning och helt stängd när grillen inte används.
Oftast räcker det att öppna ett kvarts till ett varv för full effekt på brännarna. Var på grillning hemma hos en kompis som inte kollat skicket på slangen innan han tände. Efter en stund brann det rätt bra från den spruckna slangen. Var ganska glad då över att han bara öppnat ett halvt varv för det var duktigt varmt för min hand att stänga kranen på flaskan för att stoppa eldkastaren/grillen.
 
  • Gilla
kimf och 1 till
  • Laddar…
Tack för info, det är bra att veta. Jag har aldrig funderat på det att det kan vara en stor fördel om kranen går snabbt att stänga men det är ju helt klart en poäng.
 
Vi har vår Genesis ute året runt, visserligen står den lite skyddad under balkongen men jag måste säga att den är väldigt fin fortfarande. Har haft den i tre år nu och den används flitigt.

Jag släcker alltid grillen genom att stänga ventilen på flaskan. Det var så jag lärde mig på kemin och fysiken i skolan och det känns säkrast.
 
Hemmakatten
Man släcker på flaskan om man har en gasolgrill utomhus.

Har man som oss en gasolhäll inomhus istället för en induktionshäll så stänger man av vreden på spishällen. Det finns då alltid gasol i slangen. Inomhus har vi till skillnad från utomhus för ändamålet godkända prisolrör (kopparrör med mantel av plast) dragna från förrådet där gasolflaskorna står i ett inbyggt gastätt skåp med ventilation ut i nedre kanten. Vi har förstås läckindikator vid gasolflaskorna och på golvet under hällen (det larmet tjuter vid gasläckage). Och förstås en avstängningskran i skåpet bredvid som stängs av när vi åker bort.

Nå, detta blev långt om gasol inomhus. Ville bara visa att man bör vara försiktig ute också. Man bör gå igenom slangen varje år, böja och och se om det finns sprickor eller om slangen blivit torr. Man kan också smörja in slangen med såpvatten och se om det bubblar ut gas någonstans. En slang som är utomhus, kanske ett helt år, bör man byta efter några år, det är definitivt ett förbrukningsmaterial.
 
Även jag har kedjat fast grillen, som annars står ute året runt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.