Y
Sockel under köksskåpen. Måste såga ut en bit vid diskmaskinen.
-Har köpt en gir/kap såg, den funkar ju inte till detta.
-Har beställt en cirkelsåg, men känns klumpig.
-funderar på såndär enkel hand-japan såg. (haha, efter tusentals kr på elmaskiner..)


Men hur gör ni som är händiga? Vilket verktyg är bäst för detta ganska så simpla ingrepp men ändå något man ska vara lite mån att få snyggt snitt osv.
 
Om sockeln redan sitter på väggen skulle jag välja en multimaskin, typ Fein Multimaster.

Om listen är lös, skulle jag ta till ryggsågen
 
P
Sänksåg
 
Japansågen är nog det mest kostnadseffekitva.
 
Redigerat:
magnu skrev:
Om sockeln redan sitter på väggen skulle jag välja en multimaskin, typ Fein Multimaster.

Om listen är lös, skulle jag ta till ryggsågen
Tusan svårt att få det rakt med Fein maskin - Eller så är det bara att jag inte klarat körkortet på den j**eln än, efter ngt år. :x

Kommer man åt med sticksågen för att sedan avsluta med tex en japansåg nedåt?
Annars plocka lös sockeln och kör med sänken - Klart snyggast..
 
Y
lös är den.
Multimastern, långsam och lär bli lite skevt på så lång sträcka.
Sticksåg, förvisso snabb med tuggar så grovt..


Fast kort och gott så hade ni använt handverktyg ifall ni inte haft en bänkkapmaskin alltså?
Ack vad jobbigt ;)
 
Y
slacker skrev:
Annars plocka lös sockeln och kör med sänken - Klart snyggast..
Har beställt en hitachi c7buy cirkelsåg, med styrskena... räknas den som en sänksåg?

De ser ju så stora ut, känns klurigt att lyckas såga ut 5cm hög bit ur en kanske 15cm hög sockel.. Fast kanske inte är några problem...
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Har beställt en hitachi c7 cirkelsåg, med styrskena... räknas den som en sänksåg?

De ser ju så stora ut, känns klurigt att lyckas såga ut 5cm hög bit ur en kanske 15cm hög sockel.. Fast kanske inte är några problem...
Sticken - Fint blad från baksidan.. Blir riktigt smutt... Är det ett alternativ kanske?
 
sänksåg eller cirkelså med stödlist för att få ett rakt snitt, stick såg för att såga ner
 
Sänksågen o sticksågen fixar detta.
Cirkelsågen blir knepig om du ska snitta mitt i listen.

Japansågen kanske tar 10min och kräver inte så mycket bökande.


Därför röstar jag på japansågen.
 
Y
Suck nu när jag googlade bilder på sänksåg så inser jag att det var det som snickaren använde till allt sånt jag ska göra.

Alltså har jag beställt en dyr cirkelsåg med skena i onödan.. :(
-tur det är långhelg så jag kan undersöka vilken sänksåg som är mest populär och göra en orderändring..
 
Man har aldrig fina verktyg i onödan... ;)
 
Yrrol skrev:
Suck nu när jag googlade bilder på sänksåg så inser jag att det var det som snickaren använde till allt sånt jag ska göra.

Alltså har jag beställt en dyr cirkelsåg med skena i onödan.. :(
-tur det är långhelg så jag kan undersöka vilken sänksåg som är mest populär och göra en orderändring..
Inte ett så svart val - I enlighet med måga trådar gällande Makita vs. Festool.

http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/
 
Dalbotös skrev:
Man har aldrig fina verktyg i onödan... ;)
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :wow:
 
Y
Makita SP6000K1 alltså... 6000kr klassen.. Det har jag inte råd med nu ju även om jag avbokar c7'an som kosta hälften mot det. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.