Sätta en list längst ner på en så fin dörr kommer vi inte göra, det är lika illa som att höja tröskeln 8 mm.

Så antingen får dörren flyttas ner eller så får vi leva med marginalen.

Jag tackar dock för era åsikter, intressant att höra hur ni hade löst det :)
 
snowjim skrev:
Sätta en list längst ner på en så fin dörr kommer vi inte göra, det är lika illa som att höja tröskeln 8 mm...
På vad sätt skulle en några millimeter tjock, vitmålad list göra dörren fulare?
Jag är helt säker på att ingen skulle märka det över huvud taget.

FYI: Vitmålad, spårad MDF är inte särskilt "fint".
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ja, det är mycket möjligt vi är för petiga och det är därför jag ställer frågan här för att höra vad som är rimligt att förvänta sig.

Vi gillar som sagt inte trösklar och undviker dem så långt det går, dessutom så har vi en robotdammsugare som ska ta sig över tröskeln och då är ju mindre ju bättre, förra tröskeln hade den problem att komma över.

I detta fallet måste vi ha en tröskel efter som det gör skillnad rent ljudisoleringsmässigt(har testat), så antingen måste dörren flyttas ner eller så måste tröskeln upp 8 mm.

Hantverkaren har sagt att han inte ville såga i karmen och inte häller i plattorna som ligger på ena sidan av dörren så därför blev det på detta vis för att få det i lod. Fortfarande förstår jag inte varför man inte skulle vilja såga i karmen men så är jag lekman på ämnet.

Just nu ser det ut som att antingen får vi åtgärda det själv eller så får vi höja tröskeln 8 mm. Vilken färg spånskivan är som vi lägger under spelar mindre roll, vi kommer ändå ha lister på båda sidorna för att täcka.

Vi får väl såga till en bit och se om roboten kan ta sig över.
 
Men är inte detta en ytterdörr?

Vad har dammsugaren där ute att göra?
 
KnockOnWood skrev:
Men är inte detta en ytterdörr?

Vad har dammsugaren där ute att göra?
hehe va? Nej, hade det varit en ytterdörr så hade vi definitivt velat ha tätt runt hela dörren ;) Detta är inomhus och robotdammsugaren kommer tidvis köra mellan rummen där dörren står.
 
Så vad säger ni, är vi för petiga när vi vill ha karmen monterad 8 mm ner eller är det befogat?
 
Jag kliver av tråden.
 
Jag håller absolut på att förlänga dörren lite. Spackla,slipa och måla skarven, så ska man allt vara utrustad med falkögon för att tänka på det.
En sak som ingen har nämnt är att helt enkelt sänka dörren ner till tröskelns nivå, och sen förlänga den i överkant. Där uppe syns en förlängningsbit garanterat inte.

Min erfarenhet av robotdammsugare är att de är hemskt petiga med hinder. Ordna ett litet hinderlopp med din robotdammsugare innan du börjar bygga, för att kolla för säkerhets skull att det funkar.

En fördel med höga trösklar är dock att de håller smuts och bös ute. Nu vet jag inte vad dörren gränsar till för rum eller hur det ser ut där ni bor, men har rummet utanför minsta kontakt med utomhusmiljön, står det inte länge på innan man börjar dra in diverse skit i nästa rum också. Jag valde bort tröskelfritt till förmån för en hyfsat tjock tröskel mellan hall och kök just av den anledningen, men så bor vi också på landet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
PS! I vårt lite äldre hus har jag minsann fått både kapa och kanta dörrar, för att ny standard ska passa i äldre. Men när det gäller kantad dörr minns jag faktiskt knappt inte vilket det var. Tror det var till yngste sonens rum. Så mycket märks det.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Så vad säger ni, är vi för petiga när vi vill ha karmen monterad 8 mm ner eller är det befogat?
Varför tröskel över huvud taget?
Ta bort tröskeln och sänk ner karm och dörr ordentligt, så blir roboten glad :)

Vi har inga trösklar i vårt sex år gamla hus.
Men ingen dammsugarrobot heller i och för sig :cool:
 
C
Instämmer med de som anser att karmen skall kapas och sänkas. Gör om gör rätt :p
Då blir det snyggare i överkant också.
 
Karmen sitter ju för högt i förhållande till tröskel. Uk tröskel och karm ska vara lika. Sluta krångla med dörren och få karmen monterad rätt.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Freddex skrev:
Karmen sitter ju för högt i förhållande till tröskel. Uk tröskel och karm ska vara lika. Sluta krångla med dörren och få karmen monterad rätt.
Är det sånt som kallas karma? 😂😂
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Finns ingen anledning att sätta en karm så högt så att den inte når tröskeln, något har ju blivit fel. Och att höja tröskeln ännu mer tycker jag är fel väg att gå, även om det är lättast. Jag tycker ni definitivt kan kräva att hantverkaren ska sänka karmen dit den ska vara men om ni själva tycker det känns jobbigt att slå hål på allt igen ska ni säga att han slipper om han förlänger dörren. Vem som helst kan skruva på en trälist och spackla den osynlig. Men i vilket fall ska han åtgärda felet på det sätt ni vill.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hantverkaren kommer inte åtgärda det då han inte såg några konstigheter i att höja karmen "några" mm, han kände inte till omständigheterna som gjorde att det kunde vara ett problem. Skulle man få jobbet inspekterat så skulle man trotts allt troligen få ett OK på det efter att lister och allt annat varit på plats.

Det är ett par av er i tråden som föreslaget att förlänga dörren vilket jag avfärdade direkt tyvärr. Detta verkar faktiskt vara den näst enklaste lösningen på problemet och som dessutom kan ge gott resultat.

Tanken är då att få en bit tillsågad och då måla(troligen spray för att få det jämnt) och sen limma fast den. Vill gärna undvika att spika då dörren innehåller glas och kostar trotts allt över 3000 kr ny. Det kommer troligen bli en skarv som jag då får fylla igen med latex eller något liknande. Vill inte göra någon overkan på dörren i sig om möjligt. Troligen kommer dörren alltid sitta där den sitter tills någon längre fram skrotar den.

För att fylla upp runt karmen så tänker jag lägga puts på ena sidan och lister på den andra. Jag förstår ju att puts kommer troligen visa en spricka efter ett tag så jag får leta upp något elastiskt att sätta där, latex är troligen inte tillräckligt elastiskt, förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.