Jag tror att det är grundmuren som är boven (den är byggd 1910 direkt på jord) - att man inte kunnat eller inte brytt sig om att isolera mellan betongplattan och grundmuren/torpargrunden. Och iom att betongplattan är isolerad underifrån så har fukten bara en väg att ta och det är uppåt.
Är det så du menar?
Njae, det jag tänkte på har inte primärt med fuktvandring (från mark) att göra, utan att fukt/kondens bildas på grundstenarna pga att de är kalla (markkyla) när varm och fuktig inomhusluft stöter på dem.
Men sedan är det ju fullt tänkbart att markfukt också leds upp i muren via murbruket mellan stenarna och/el ev puts.

För att bryta ev fuktvandring från marken så behövs ett kapillärbrytande skikt under grunden, vilket knappast är realistiskt här.
Ett annat alt som kanske fungerar är att kapsla in grundmuren med fukttäta och fuktsäkra material såsom t ex Lecablock och vattentätt murbruk. Behövs minst på insida samt ovan/mellan grundmur och vägg.

Vad gäller kondensen så är det isolering så att grundmuren inte är så kall. Dvs isoleringen behövs på utsidan.

Ett alternativ kan vara ökad ventilering så att ev fukt/kondens, oavsett orsak, torkas upp och därmed inte skapar grogrund för mögel och röta.

Skulle det hjälpa att vi gjuter om en remsa (kanske 50 cm brett??) längs grundmuren med lecakulor blandat med cement? Ingen annan isolering inblandat där.
Ovanpå sedan mura om innerväggen med lecablock och isolerar med cellplast mellan yttermuren (som är murad med Siporex) och den nya innerväggen av lecablock?
Det låter i mina öron som att det skulle kunna fungera/förbättra situationen. Dock, är jag bara en glad amatör på detta så lyssna på vad andra kunniga och erfarna har att säga om lämpliga åtgärder.
 
Tack Oldboy!

Det jag har sett som ett problem med att isolera på utsidan - mot torpargrunden/muren - är att grunden inte är slät.
Grunden är dessutom (förmodligen) väldigt grund. Vi grävde ju bort all matjord men då vi inte hade kapacitet att gräva för dräneringen just då så stannade jag där. Det verkar som att under den putsade grunden kan finnas oputsade sten som botten på grunden och jag vet inte hur långt ner de går.

Hur tätar man på utsidan mot en ojämn grund?

Sen är dessutom hela huset och grunden målat med en lacknaftapaserad "putsfärg" som jag inte ger något för - för huset ser skit ut idag - 1½ år efter vi köpte det i prefekt skick. Färgen flagnar eller krackelerar av.
 
Pröva att fråga på byggnadsvårdsdelen av detta forum om hur ni ska göra. Där finns kanske mer kunskap om hur man kan lösa problemet, (och hur man inte bör göra).
Annars t ex Qvesarums byggnadsvård i Hörby, el motsvarande i Malmö, el var ni nu har närmast till.
 
Tack för rådet - vilket jag har följt:
http://www.byggahus.se/forum/byggna...-platta-gjutet-i-torpargrund.html#post1681706

Har även fått svar från Weber angåden mina funderingar - han avrådde från att isolera mellan yttermuren och den inre jag ska mura upp, som jag hade planerat.
Samt från att använda kapillärbrytande lecakulor.
De är faktiskt mycket bra där - en gång tidigare när jag hade funderingar om deras innerväggsblock ringde han upp mig för att förklara!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.