Det är nätägarens krav på utförandet som gäller, man brukar utan problem kunna bygga egna "lådor" för mätarna. Det är tex. rätt vanligt att man på mindre hus med flera lägenheter bygger ( på utsidan huset) ett litet skåp där man monterar vanliga mätarblock. Man kan naturligtvis även bygga ett skåp för en mätare och i det sätter man då lämpligen en köpt mätartavla med säkringar, huvudbrytare anslutningsplint och avgreningsplint. Att bygga en mätartavla själv är naturligtvis fullt möjligt men det är knappast värt besväret.
Eftersom arbetet är behörighetskrävande kommer nätägaren att kräva att den elektriska delen utförs och sedan rapporteras av en behörig, så kontakta din "huselektriker" innan du sätter igång med ev. projekt
 
elmont skrev:
Eftersom arbetet är behörighetskrävande kommer nätägaren att kräva att den elektriska delen utförs och sedan rapporteras av en behörig, så kontakta din "huselektriker" innan du sätter igång med ev. projekt
Tackar! Då har man lite mer kött på benen! Nä själva kopplandet pillar jag inte med själv. Mina plåtslagartalanger överglänser med råge min dumdristighet! Huselektrikern är underrättad och villig men jag skulle höra av mig när jag slöjdat ihop något snyggt att hysa det i. Han sade aldrig emot mig när jag pratade om att bygga ett eget skåp så jag blev osäker på vilka regler som gällde. Han ville i stort sett bara ha det tätt, rejält och barnförbjudet, sedan fyller han på insidan. Men en god idé är ju att i vilket fall kontakta nätägaren i god tid.

Tack igen! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.