Träsmak Träsmak skrev:
Kanske borde förtydliga att jag syftade på att fästa skivan ett underrede med sarg som det ovan. Inte benet direkt mot skivan. En högre sarg kan ju ta upp mer längsgående skjuvning dessutom. Själv fäster jag gärna benen i sargen med sargmuttrar och centrumtappar så att det går att efterdra ordentligt. Inkluderar bild på en personlig favorit.
Nej precis, jag tänkte runtom i sargen när jag pratade om vinkeljärn. Den där ser inte så tokig ut. Tack. En annan tanke jag haft, som jag kom att tänka på igen nu när du sa sarg, är att ha en 40x100 el. dyl. som går runtom utanpå underredet, och som sticker upp över benen, så att man sedan lägger ner skivan i denna "ram". Om bara ramen sitter ordentligt i underredet så borde det väl inte va så kinkigt med hur skivan fästes sen.
 
Förstod just att det jag skrev ovan nog kommer göra det svårt att använda tvingar... egentligen av det en utebänk jag tänkte göra på detta viset med och sen bara lägga på nån spånskiva eller nåt. Men nu är jag off topic...
 
Träsmak Träsmak skrev:
Det låter väl vettigt. Byggde bord med något liknande dessa någon gång. Fungerade finfint.
Träsmak Träsmak skrev:
Kanske borde förtydliga att jag syftade på att fästa skivan ett underrede med sarg som det ovan. Inte benet direkt mot skivan. En högre sarg kan ju ta upp mer längsgående skjuvning dessutom. Själv fäster jag gärna benen i sargen med sargmuttrar och centrumtappar så att det går att efterdra ordentligt. Inkluderar bild på en personlig favorit.
@Träsmak, jag är intresserad av det där beslaget. Var hittar man sånt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.