Tveksamt om det är en möbel, men jag tänkte bygga ett arbetsbord i källaren, med en gammal dörr som skiva. Osäker på hur jag ska göra med benen, för största möjliga stabilitet, men gärna enkelt. Olika tankar har snurrat, exempelvis såna där A-formade bockar, eller nåt slags ram runt hela med 100x100-stolpar som ben. Men jag är för oerfaren för att ha nån aning egentligen, om vad som är vettigast i sammanhanget. Utseendet är helt irrelevant. Tack på förhand.
 
Nåt åt det här hållet vore inte supersvårt att bygga. Om skruvningen får lov att synas kan det bli riktigt lättbyggt av vanliga reglar.
 
  • Hemmagjort bord byggt av vanliga träreglar med synliga skruvar, i en verkstadslokalis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
H Hybridnyckel skrev:
Tveksamt om det är en möbel, men jag tänkte bygga ett arbetsbord i källaren, med en gammal dörr som skiva. Osäker på hur jag ska göra med benen, för största möjliga stabilitet, men gärna enkelt. Olika tankar har snurrat, exempelvis såna där A-formade bockar, eller nåt slags ram runt hela med 100x100-stolpar som ben. Men jag är för oerfaren för att ha nån aning egentligen, om vad som är vettigast i sammanhanget. Utseendet är helt irrelevant. Tack på förhand.
Vad ska du göra med bordet? Dvs i vilka riktningar kommer det utsättas för krafter?
 
  • Gilla
Hybridnyckel och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vad ska du göra med bordet? Dvs i vilka riktningar kommer det utsättas för krafter?
Ja, helst ska det tåla krafter åt alla håll, så att man kan gå loss ordentligt utan att behöva tänka sig för. Men gissningsvis blir det störst krafter parallellt med långsidan, vid hyvling t.ex.
 
Träsmak Träsmak skrev:
Nåt åt det här hållet vore inte supersvårt att bygga. Om skruvningen får lov att synas kan det bli riktigt lättbyggt av vanliga reglar.
Ja den konstruktionen blir nog rejäl och bra, då dörrbladet är lite djupare, och tar man dessutom dubbla reglar till benen borde det väl bli stumt och bra. Men jag undrar hur jag fäster i skivan. Räcker det med lite vinkeljärn runtom kanske?
 
H Hybridnyckel skrev:
Räcker det med lite vinkeljärn runtom kanske?
Det låter väl vettigt. Byggde bord med något liknande dessa någon gång. Fungerade finfint.
 
  • Metallvinkelbeslag med måttangivelser använd för att bygga möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enkelt sätt att öka stabiliteten är att förankra bänken mot väggen. Det funkar sämre ihop med hjul men minsta rappelkänsla i bänken när du hyvlar kommer på sikt att göra dig tokig.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ett enkelt sätt att öka stabiliteten är att förankra bänken mot väggen. Det funkar sämre ihop med hjul men minsta rappelkänsla i bänken när du hyvlar kommer på sikt att göra dig tokig.
God idé där, jag kommer garanterat bli irriterad på sånt! Men samtidigt vill jag gärna kunna gå runt om så jag hoppas snedsträvor och ev fastskruvning i golv räcker.
 
Hyvla med vanlig handhyvel? Då funkar det dåligt med vinkeljärn för att fästa benen. Blir rackligt efter ett par omgångar med hyvlen. Men ställer du kortänden mot väggen så tar ju väggen upp bra mycket av krafterna precis som nano skrev.
 
  • Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Är dörren gedigen? Isåfall hade jag huggt tapphål i dem och gjort ett underrede som till en roubo-bänk
 
H henkepenk skrev:
En snedsträva i den riktning du hyvlar kan lätt ordnas i efterhand
Tack för länken! Har inte hunnit kolla så mkt men hjul lät ju väldigt trevligt. Snedsträvor får den nog bli på längden ja.
 
Kanske borde förtydliga att jag syftade på att fästa skivan ett underrede med sarg som det ovan. Inte benet direkt mot skivan. En högre sarg kan ju ta upp mer längsgående skjuvning dessutom. Själv fäster jag gärna benen i sargen med sargmuttrar och centrumtappar så att det går att efterdra ordentligt. Inkluderar bild på en personlig favorit.
 
  • Sargmutter och centrumtapp i metall avsedd för montering av möbelben mot sarg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är dörren gedigen? Isåfall hade jag huggt tapphål i dem och gjort ett underrede som till en roubo-bänk
Oj, det verkar svårt. Tror jag väntar med det så att jag får bänken på plats relativt snart. Det är inte hyvling utan fönsterrenovering som är mest akut just nu. Men hyvling är förmodligen det jag kommer göra som belastar bordet mest. Men har du någon relativt enkel ritning så är jag ändå intresserad. Då ska man köpa skruv nånstans också. Får vänta som sagt, men tack för tipset!
 
H Hybridnyckel skrev:
Oj, det verkar svårt. Tror jag väntar med det så att jag får bänken på plats relativt snart. Det är inte hyvling utan fönsterrenovering som är mest akut just nu. Men hyvling är förmodligen det jag kommer göra som belastar bordet mest. Men har du någon relativt enkel ritning så är jag ändå intresserad. Då ska man köpa skruv nånstans också. Får vänta som sagt, men tack för tipset!
Ah, om fönsterrenlvering första prio just nu så duger vinkeljärn bra. Så kan du uppgradera senare, om det behövs :)
 
  • Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.