Drar en imkanal genom fasaden som är till min häll med inbyggd fläkt. Röret är 160 mm i diameter.

Funderar på att sätta en vit plåt runt hålet innan jag sätter gallret då mexiteglet är skadat och ojämnt. Ni kanske har andra bra idéer?
 
  • Imkanal med en diameter på 160 mm genom en ljus tegelvägg, med skadade och ojämna tegelstenar runt öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Den där kanalen skall väl ha en del brandskyddande isolering runt sig?
Och det kommer inte fungera med ett galler. Det stoppar luftflöden allt för mycket så fläkten kommer inte funka som den skall.
Du behöver en ytterväggshuv, nedan ett urval
[länk]
Ja det ska den ha på insidan, 30 mm. Vid genomföringen enligt vad jag vet då det är obrännbart är det ok utan isolering. Galler var kanske fel ord, tänkte en jalusislutare men de du länkar till blir bättre.
 
  • Gilla
Sparks
  • Laddar…
Jag hade nog försökt fått tag i lite begagnat mexitegel och bytt ut några av stenarna.

Den där slangen du har genom väggen, går den att rengöra med en viska?
Ser ut att den lätt kan gå hål på.
Jag hade bytt ut slangen till spirorör.
 
Du ska väl ändå ha ett galler/don där men för mig ser det ut som att du med en 3 stenar hög plåt som ligger mellan de lodräta fogarn på respektive sida så täcker du den osnygga genomföringen. Normalt med imkanal genom vägg brukar man ändå antingen sätta plåt alt en större don som säkerställer att fasaden inte blir nerkletad runt donet
 
H huggan skrev:
Drar en imkanal genom fasaden som är till min häll med inbyggd fläkt. Röret är 160 mm i diameter.

Funderar på att sätta en vit plåt runt hålet innan jag sätter gallret då mexiteglet är skadat och ojämnt. Ni kanske har andra bra idéer?

hej Huggan ,
Undrar bara om du har gjort klart allt ?
Jag har samma problem .


H huggan skrev:
Drar en imkanal genom fasaden som är till min häll med inbyggd fläkt. Röret är 160 mm i diameter.

Funderar på att sätta en vit plåt runt hålet innan jag sätter gallret då mexiteglet är skadat och ojämnt. Ni kanske har andra bra idéer?
H huggan skrev:
Drar en imkanal genom fasaden som är till min häll med inbyggd fläkt. Röret är 160 mm i diameter.

Funderar på att sätta en vit plåt runt hålet innan jag sätter gallret då mexiteglet är skadat och ojämnt. Ni kanske har andra bra idéer?
H huggan skrev:
Drar en imkanal genom fasaden som är till min häll med inbyggd fläkt. Röret är 160 mm i diameter.

Funderar på att sätta en vit plåt runt hålet innan jag sätter gallret då mexiteglet är skadat och ojämnt. Ni kanske har andra bra idéer?
 
Hej Huggan , Undrar bara om du har gjort klart ?? jag har samma problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.