Status
Tråden går ej att kommentera.
´Det är nog olika på olika ställen,
Vi kör alltid med en kant som är högre än klinkret, på den ställer vi karm och lägger tröskel, avslutar med en silikonsträng i glipan mellan tröskel och klinker..
Iofs nyproduktion, det kanske blir annat då, även om jag gör på samma sätt när jag pular hemma..
 
Mäster skrev:
´Det är nog olika på olika ställen,
Vi kör alltid med en kant som är högre än klinkret, på den ställer vi karm och lägger tröskel, avslutar med en silikonsträng i glipan mellan tröskel och klinker..
Iofs nyproduktion, det kanske blir annat då, även om jag gör på samma sätt när jag pular hemma..
tack mäster...
hade kanske dålig beskrining men såg matchen precis å blitt en del öl......
4-1 3 nya pinnar till götet....:D

japp precis så menar jag.
 
Thomas59
estwing skrev:
tack mäster...
hade kanske dålig beskrining men såg matchen precis å blitt en del öl......
4-1 3 nya pinnar till götet....:D

japp precis så menar jag.
Nu hängde jag inte med:confused:.

Ställer du karmen/tröskeln PÅ klinkersgolvet som du skrev tidigare eller PÅ en förhöjning mot vilken tätskiktet är "uppvikt" som Mäster skriver?

Det ÄR viss skillnad på de två sätten som beskriv. Det ena är OK det andra INTE!
 
Läser man då genom branschreglerna så får man fram att man kan
förhandla bort det mesta bara man vill... :rolleyes:

#
Förseglingar skall utföras vid:
Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i golv/väggvinkel.
För att tätskikt och försegling skall anslutas mot tröskel krävs
att dörrkarm tröskel eller eventuell blindtröskel är monterade.
Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så att försegling kan utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till nivå för färdig golvbeläggning.
Försegling mot tröskel skall ske genom uppvik av tätskikt och
tillhörande försegling mot tröskeln.
Krav på förseglingens minsta höjd anges inte eftersom förseglingen inte kan gå högre upp än till färdig golvyta.
Om tröskel saknas, eftermonteras eller är lägre än 20 mm, bör avtal träffas med beställaren om hur avslutning eller uppvik av tätskikt mot tröskel skall utföras. Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant.
#

Estwings metod är alltså fullt godkänd OM fallet är så ordentligt så att det skiljer minst 20mm på färdigt tätskikt (+klinkertjocklek) varpå han ställer karm med tröskel till ovankant brunnen.
(Alltså totalt ca. 30mm från klinkerytan tröskelns ställs på till ovankanten på brunnen.)

I annat fall är det felaktigt och ett uppvik av tätskiktet måste göras mot en tröskel och således är eftermontage av tröskel och silicon här emellan inte godkänt.
OM inte han då träffar avtal med beställaren som denne godkänner trots att det frångår branschreglerna klart och tydligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
flunk
  • Laddar…
Raderat OT-inlägg och stänger tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohannesJonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.