B
Jag ska låta renovera mitt badrum där kruxet är en mycket ful toalösning. Toan är vägghängd pga att stammarna lagts utanpå vid stambyte och sedan har man dolt rören med en vitlackad metallåda över hela väggen där det också sitter en stor handdukstork.
Se bild!

Någon som har haft en sådan här lösning och renoverat?

Hur kan man ersätta denna låda då den är smutsig och lite sliten? Nån som vet?
Stambytet skedde på 90-talet.

Helst hade jag velat att det kaklades in med inspektionslucka, hur krångligt är det?

(vill understryka att allt i badrummet ska göras av hantverkare)

Tacksam för alla tips!
 
  • Badrum med vägghängd toalett och vitlackad rörskyddande låda samt handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Bor du i bostadsrättsförening?
Det är nog de som installerat kassetten (som jag tror det kallas).
Kolla med dem om det är ok.
Finns nog vissa tillverkare som har modeller med kakel på
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bor du i bostadsrättsförening?
Det är nog de som installerat kassetten (som jag tror det kallas).
Kolla med dem om det är ok.
Finns nog vissa tillverkare som har modeller med kakel på
Ah, stort tack för den infon. Har inte lyckats få någon info från brf ännu, men att du skrev att det heter kassett gjorde ju att jag iaf vet vad jag ska söka efter.
Hittat andra mkt snyggare lösningar nu, hoppas det går att integrera i mitt badrum!
 
Hej!

Hur gick det med renoveringen? Jag sitter med samma lösning i min bostadsrätt...
 
Åsa Lund
Tack för att du frågade, jag är oxå nyfiken ;)
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
B
R Rasmusgg skrev:
Hej!

Hur gick det med renoveringen? Jag sitter med samma lösning i min bostadsrätt...
De löste det genom att plocka bort plåtarna runt om kassetten och sätta våtrumsskivor på ”skelettet” till kassetten och en stor och ful inspektionslucka på minst 30x30 cm mitt på - men var tvunget pga man måste komma åt tanken och rör eftersom ju allt går där bakom.

Tanken fick också bytas då vi hade en sen -92 som inte funkade så bra. Var inte helt enkelt att hitta en som passade...
Vet en granne där de istället kaklat en löstagbar skiva som går att ”bräcka” bort om man måste komma in till tanken. Väldigt mkt snyggare. Men alternativet för mig hade varit att behålla hela plåten på våtrumskassetten och det är många som gjort det men är ju heller inte snyggt. Kan ladda upp en bild i morgon!
 
Förstå säljaren så sålde in det där pisset. Han skulle man inte vilja ha ringande på dörren. Kan garanterat sälja is på Island eller sand i Sahara
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
Som nämnt ovan så behöver du kolla vad som gäller med föreningen den frågan har garanterat uppkommit tidigare. De regler som avser VVS är att inga kopplingar får förläggas utan inspektionslucka. Med andra ord hur det kan byggas får man anpassa efter de kopplingar man behöver komma åt. Man behöver dessutom kunna komma åt toalettens cistern(vattentank).
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
B Bubbis2 skrev:
De löste det genom att plocka bort plåtarna runt om kassetten och sätta våtrumsskivor på ”skelettet” till kassetten och en stor och ful inspektionslucka på minst 30x30 cm mitt på - men var tvunget pga man måste komma åt tanken och rör eftersom ju allt går där bakom.

Tanken fick också bytas då vi hade en sen -92 som inte funkade så bra. Var inte helt enkelt att hitta en som passade...
Vet en granne där de istället kaklat en löstagbar skiva som går att ”bräcka” bort om man måste komma in till tanken. Väldigt mkt snyggare. Men alternativet för mig hade varit att behålla hela plåten på våtrumskassetten och det är många som gjort det men är ju heller inte snyggt. Kan ladda upp en bild i morgon!
B Bubbis2 skrev:
De löste det genom att plocka bort plåtarna runt om kassetten och sätta våtrumsskivor på ”skelettet” till kassetten och en stor och ful inspektionslucka på minst 30x30 cm mitt på - men var tvunget pga man måste komma åt tanken och rör eftersom ju allt går där bakom.

Tanken fick också bytas då vi hade en sen -92 som inte funkade så bra. Var inte helt enkelt att hitta en som passade...
Vet en granne där de istället kaklat en löstagbar skiva som går att ”bräcka” bort om man måste komma in till tanken. Väldigt mkt snyggare. Men alternativet för mig hade varit att behålla hela plåten på våtrumskassetten och det är många som gjort det men är ju heller inte snyggt. Kan ladda upp en bild i morgon!
Hej igen! Tack för svar! Låter ändå OK! Vore verkligen supersnällt om du ville ladda upp en bild :) Ha de gott!
 
B
R Rasmusgg skrev:
Hej igen! Tack för svar! Låter ändå OK! Vore verkligen supersnällt om du ville ladda upp en bild :) Ha de gott!

Hej förlåt, glömde!! Såhär blev det - är inte så nöjd över spolknapparna - jag har spolknappar i samma färg som luckan jag ska byta till. Men inget kommer bli riktigt snyggt, luckan behövde också anpassas efter rör och cistern så därav sitter den där den sitter.. Om du har tur slipper du så stor lucka och kan sätta spolknapp på kaklet istället. Jag ville som sagt försäkra mig om att INTE behöva ta ner kaklet om man behöver byta något framöver i spolanordningen.

Bytte f.ö plats på duschen och har ännu inte kommit till skott med att sätta en skiva ovanför tvättmaskinen, men det ska fixas när köket renoveras.... Pga litet badrum valde jag små klinkers och har ett väldigt bra fall, som lite extra info
 
  • Ett litet badrum med vita väggar, mörka golvklinkers, tvättmaskin, och en anpassad lucka bakom toaletten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju inspektionsluckor som kan kläs med kakel också. Både med gångjärn och med magnetlås.
 
I jämförelse med en plåtlåda tycker jag detta ser bra ut!
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
Fast det skulle vara ganska intressant att se vad reglerna egentligen säger om att kakla in dylika kassetter för de innehåller ju inget annat än en massa skarvar.........Är den av innehavaren gipsad och kanske kaklad så lär man ju inte kunna inspektera mycket neröver. Blir det då en smygläcka där som tar sig ner i golv och annat så kan det ju mycket väl bli så att man äventyrar en ev försäkring........
 
B
F falkn skrev:
Det finns ju inspektionsluckor som kan kläs med kakel också. Både med gångjärn och med magnetlås.
Ja så gjorde min granne som jag skrev ovan :) Jag tyckte det var viktigt att enkelt komma åt rören om
jag ex vill stänga av vattnet, då får funktion gå före tyvärr...
 
B
S Stefan1972 skrev:
Fast det skulle vara ganska intressant att se vad reglerna egentligen säger om att kakla in dylika kassetter för de innehåller ju inget annat än en massa skarvar.........Är den av innehavaren gipsad och kanske kaklad så lär man ju inte kunna inspektera mycket neröver. Blir det då en smygläcka där som tar sig ner i golv och annat så kan det ju mycket väl bli så att man äventyrar en ev försäkring........
Pga av andra utmaningar under processen tog jag för säkerhets skull dit en besiktningsman från mitt försäkringsbolag mitt under renoveringen så min lösning med denna jättelucka och ett skvallerrör längst ner där jag kan se om det blir läckage är godkänt. Blir det sedan ett större läckage så måste ju väggen rivas men genom luckan kommer man lätt åt alla rör och cisternen. Men BRF föredrar givetvis att man behåller plåtlådan - så sjukt fult bara. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.