Det isolerar bättre. 😊
 
Vad är takhöjden? Det går inte nalla lite till på den och köra 70 + 70 mm isolering?
 
Jo förresten lägg armeringen på distanser och naja sedan golvvärmeslangen i armeringen.
 
takhöjden är lite olika från 2,80-3,30,
då skulle det bli
lecakulor-70+70 isolering-100mm betong så cirka 250mm, det skulle nog gå, värst blir vid dörrar och där det är trappor men det kan man ju lösa senare
 
Eller så lägger du slangen först och armeringen uppe på slangen så spar du in det mesta av najningen
 
okej är det bättre att ha armeringen i mitten av betongen eller längst ner ? om man tänker på hållfastheten ?
 
elmont - ja så tänkte jag först för då slipper man naja en massa å köra på sånna där clips man sätter i isoleringen istället
 
elmont skrev:
Eller så lägger du slangen först och armeringen uppe på slangen så spar du in det mesta av najningen
Jo det är helt klart smidigare om man använder rörskenor på isoleringen kostnaden för dessa lär bli runt 5000 kr för 210 m2, att naja den ovanpå armeringen kostar kanske max 100 kr men är ju mer tidskrävande. Tid är pengar :)
 
jontz3 skrev:
okej är det bättre att ha armeringen i mitten av betongen eller längst ner ? om man tänker på hållfastheten ?
Den ska vara i mitten annars förloras armeringseffekten
 
okej :) får se hur jag gör när jag kommer dit, viktigast att jag får en bra konstruktion,
en till liten fråga, har lecakulor lika bra hållfastighet som singel ? jag tänkte så lecakulorna inte går sönder av betongen/tyngden ?
 
Du behöver inte packa lecan utan bara kratta ut o jämna. Den går inte sönder av betongens vikt. Lecan är ju bättre än singel på så vis att den är mer isolerande och betydligt lättare att hantera. Men dyrare än singel...
 
ja det värkar rätt dyrt, men om det både isolerar och är lättare att vända kan det ju vara värt pengarna,
 
alex86, du kanske inte sett dom plast "klammer" som man använder för att fästa slang i isoleringen med, titta in hos nån som sysslar med produkten så kanske du får se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.