Krilleman
Knacka försiktigt loss betongen i höganäsröret och ta bort det gamla grenröret och i med det nya. På med ny betong och kör vidare! Får då i ytterligare några decimeter rör i Höganäsröret så gör det absolut ingenting, bara bra.

Varför göra något annorlunda när den befintliga installationen har hållit sen -71 ?

Avloppsinstallationer utföres fortfarande ofta på detta sättet där gammalt möter nytt. Och råkar man på någon udda dimension så finns det inte mycket till val.
 
Om du plockar loss grenen från tegelröret så bör du trycka in en så lång bit plaströr du kan i det. Har du tur kommer du en bra bit utanför huset så att när det är dags att göra vid avloppet ut till gatan kan du bara slå itu det gamla och koppla på plaströret direkt
 
P Phasio skrev:
[länk]

Tolkar jag det rätt att denna koppling har ett rör på 150mm som torde passa rakt in i Höganäs. Som sen omvandlar till 160 plaströr?
Rätt. På jobbet när vi använder liknande kopplingar brukar vi slänga på en säck betong också för att verkligen se till att det sitter kvar.
 
P Prodigys skrev:
Rätt. På jobbet när vi använder liknande kopplingar brukar vi slänga på en säck betong också för att verkligen se till att det sitter kvar.
Härligt, ja denna känns optimal. bra passform in i tegelröret. Samt att den är sandad för bättre grepp med betong runt plast och tegelrör.

Tack alla deltagande för hjälpen!
 
Så, idag skred det till verket med att byta avloppsrören. Jag gjorde som så att jag behöll den gamla förgreningen efter Höganäs röret. (för att inte stressa keramikröret) Och på den satte jag en förminskning 160 till 110. Sen matade jag in ett 3 meters rör i förminskningen så att det nya röret hamnade utanför husgrunden. Sen var det bara att köra vidare med monteringen.

Avloppsrenovering med nytt grått rör anslutet till äldre oranget rör och förgrening i en grävd grop inuti ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats inomhus med öppen golvgrävning, nya avloppsrör installerade längs husgrunden och arbetsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt avloppsrör med förminskning från 160 till 110 installerat i ett hus, fäst vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrenovering med nya rör som sträcker sig från förgrening utomhus, verktyg och öppen grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon med att fylla upp massor.

Är det okej att täcka rören med makadam 8/16?
 
Lite svårt att se men, de vita rören är väl svepta i taket också?
 
Vet inte hur man brukar göra när allt ska gjutas över men när man lägger rör utomhus vill man helst inte ha sten intill rören. Grus eller stenmjöl för att dölja rören och sen valfritt material på resten.
 
M MagHam skrev:
Lite svårt att se men, de vita rören är väl svepta i taket också?
Dom vita rören kommer från markplan. Kök å toa samt en avluftning (tror jag) för annars vet jag inte vad det femte röret är för något.
 
Svepta=fastsatta
Jag tänkte på vikten.
 
P Prodigys skrev:
Vet inte hur man brukar göra när allt ska gjutas över men när man lägger rör utomhus vill man helst inte ha sten intill rören. Grus eller stenmjöl för att dölja rören och sen valfritt material på resten.
Okej. Jag vet inte hur anläggare gör med nybyggen. Men jag misstänker att dom lägger avloppsrör i kapilärbrytande makadambedd å sen isolering och sen gjutning?
 
M MagHam skrev:
Svepta=fastsatta
Jag tänkte på vikten.
Jaha, dom i taket har jag inte rört. Gjort av någon tidigare ägare. Dom är svepta på tre ställen. Anledningen till att jag valde en annan väg är för att jag tycke den gamla orginaldragningen låg på en ganska lång sträcka under bärande sula. Ville bara ta kortast möjliga väg förbi sula.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.