11 852 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
Hur göra luftning vind med takstolar som bildar fack??
Jag tog arean på hålet och mellanrummen mellan dem: 10mm x 10mm x pi = 314 mm2 : 157mm ( cc 100-200mm) = 2mm.
Är överbevist om att jag fick lära på Chalmers att det skulle vara drag i luftspalten, men kanske minns jag fel?
Är överbevist om att jag fick lära på Chalmers att det skulle vara drag i luftspalten, men kanske minns jag fel?
Kallvind, ryggåstak, parallelltak, etc - vilken storlek det är på luftspalten är skitsamma! Det är det kalla undertaket som ger problem med fukt och mögel. Det är lika kallt i en kallvind som i ett "ryggåstak", parallelltak osv. Daggpunkten finns på undertakets insida, det är det som är grundproblemet!pbengtsson skrev:
Det kalla undertaket hamnar på varma sidan om man isolerar på utsidan.
Köper inte den förklaringen alls, men skall inte gå OT, skapar en ny tråd om detta då det är intressant, vill gärna förstå.Consensus skrev:Kallvind, ryggåstak, parallelltak, etc - vilken storlek det är på luftspalten är skitsamma! Det är det kalla undertaket som ger problem med fukt och mögel. Det är lika kallt i en kallvind som i ett "ryggåstak", parallelltak osv. Daggpunkten finns på undertakets insida, det är det som är grundproblemet!
Det kalla undertaket hamnar på varma sidan om man isolerar på utsidan.
Hur har det gått med TS tak?
Liknande trådar
-
Sidoavstyvning & Vindavstyvning Takstolar 💨🏠
Lösvirke & Timmerhus -
Läckande avloppsrör för luftning på vind!
Vatten & Avlopp -
Behöver vi stärka takstolarna när vi inreder vinden?
Byggnadsfysik -
Vakuumventil på avluftningen i vinden?
Vatten & Avlopp -
Vad bär takstolarna? kattvind 20-tal
Byggmaterial & Byggteknik