S sockerbeta skrev:
Det är samma i resten av huset och nej det är bara ett rum, på markplan i nordvästlig riktning som är kallare.
Men man skulle ju kunna testa att göra en budgetkonvektorslösning med datorfläkt som tipsat om tidigare.
Ärligt talat tror jag inte alls på dessa små datafläktar. Särskilt om du inte får högre värme på elementen och i rummet.
Ett betydligt billigare och bättre alternativ är nog att köpa en liten byggfläkt. De kostar inte mer 199 på Biltema. Alltså 1/5 av datafläkten. Om det sen inte räcker med att bara blåsa luft på elementet, så kan du lägga på steglös mängd värme på fläkten.
 
D Dilato skrev:
Haha, jag gillar flosklerna i marknadsföringen av en vanlig universalströmförsörjning!

"Denna strömförsörjning har bättre prestanda, vilket innebär att den har olika skydd."

"En speciell framtagen strömförsörjning har bättre prestanda."

"Den består av högströmsskydd, överspänningsskydd, kortslutningsskydd, strömbelastningsskydd och säkring mot hög inkommande energi."

Det är väl ingen skillnad mot exempelvis en sån här (förutom att priset skiljer 89 kronor):
[länk]
Skillnaden är att du får rätt kontakt vilket jag uppskattade...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
M mrsnhp skrev:
Är det verkligen normalt med 55 grader framledning från bergvärme? Det måste väl åtminstone bero på var i landet man är? Vår bvp drar igång eltiklskott vid 44 grader, och just nu med +1 utomhus står börvärdet på 35 grader. 44 grader framledning får vi vid -11. Vi bor i Stockholmstrakten där -11 sker några dagar om året, så det är dimensionerat därefter.
För många äldre system är 55c vid dut vanligt i alla fall.

För nya system skulle jag i alla fall dimensionera för lägre temp än 55 vid dut, det påverkar ju prestandan en hel del.
 
B BSOD skrev:
För många äldre system är 55c vid dut vanligt i alla fall.

För nya system skulle jag i alla fall dimensionera för lägre temp än 55 vid dut, det påverkar ju prestandan en hel del.
Vår bvp är från 2005, så helt sprillans är den inte. Jag uppfattade TS system som ganska nytt.

Oavsett klarar vi oss fint på framledning på 35-45 grader i vårt dåligt isolerade hus i ”stockholmsvintern”. Det gäller såklart att radiatorerna är anpassade för lågtemperatursystem, men om TS har installerat vattenburet och bvp samtidigt utgår jag från att man valde rätt sorts radiatorer då.
 
B
M mrsnhp skrev:
Vår bvp är från 2005, så helt sprillans är den inte. Jag uppfattade TS system som ganska nytt.

Oavsett klarar vi oss fint på framledning på 35-45 grader i vårt dåligt isolerade hus i ”stockholmsvintern”. Det gäller såklart att radiatorerna är anpassade för lågtemperatursystem, men om TS har installerat vattenburet och bvp samtidigt utgår jag från att man valde rätt sorts radiatorer då.
Ts hus är från 78. Det är främst moderna hus som är anpassade till lägre temperaturer och låga energibehov. Värmepumpens ålder har inget med saken att göra, det är radiatorkretsens dimensionering som är avgörande för behovet av temperatur.
 
B BSOD skrev:
Ts hus är från 78. Det är främst moderna hus som är anpassade till lägre temperaturer och låga energibehov. Värmepumpens ålder har inget med saken att göra, det är radiatorkretsens dimensionering som är avgörande för behovet av temperatur.
TS skriver att de konverterade från direktverkande el till bergvärme, så radiatorkretsen bör vara lika gammal som bergvärmen och installerad samtidigt. Om den inte är dimensionerad för lågtemperatursystem så har någon klåpat sig rejält.

Vårt hus är för övrigt från 1934 med mestadels oisolerad plankstomme. Radiatorkretsen har modifierats i samband med att man bytte från oljepanna till bergvärme. Åldern på huset behöver alltså inte heller ha något med saken att göra.
 
A AG A skrev:
Ärligt talat tror jag inte alls på dessa små datafläktar. Särskilt om du inte får högre värme på elementen och i rummet.
Det funkar i vart fall om temperaturen på elementet är vettig.

Jag har testat med en liknande denna som blåser på mitt element i sovrummet och höjer rumstemperaturen med en,två grader på 20/30 minuter.

https://www.maxgaming.se/sv/flaktar/usb-flakt-bordsmodell-15cm

Jag har också en oscillerande pelarfläkt i samma rum som blåser mycket mer och höjer temperaturen fortare men den väsnas betydligt mer.
 
Om radiatortemperaturen är 37C så kan det grovt jämföras med en LLVP. Tittade på en golvmodell (Daikin Golvmodell FVXTM-A). Den blåser 112 l/s (402 m3/tim) vid medelhastighet. Där någonstans bör alltså en fläkt ligga för att få ut tillräckligt med värme från 37C radiator.
Kanske låg hastighet räcker. Isf 80 l/s (288 m3/tim).
Eller kanske tyst hastighet räcker. Isf 67 l/s (240 m3/tim).

För att fungera förutsätter det att radiatorsystemet kan leverera tillräckligt vattenflöde, (och att VP har den extra kapaciteten).

M mrsnhp skrev:
Om den inte är dimensionerad för lågtemperatursystem så har någon klåpat sig rejält.
Uppenbarligen har ngn klåpat sig rejält och underdimensionerat denna radiator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.