F
Chock-värmeåska som rullade in över Föteborgs norrs skärgård igår resulterade i ett härligt störtregn i gårkväll. Med tanke på att det är 32 grader och en luftfuktighet på 183% just nu så tror jag det blir samma sak i kväll igen.
 
Liten tröst till Per och Marlene: gräsmattor hämtar sig men inte 200 aprilplanterade bokplantor!
 
  • En trädgård vid vägkanten med visna bokplantor framför ett staket, omringad av frodigare växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tråkigt att läsa @yonna
Hoppas det går bättre med nästa omgång!

Jag är väldigt glad över att vi la droppslang till våra 250 plantor, det har behövts i sommar, men då är vår avenbok också satt i typ sand, och vi har egen brunn att vattna med.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jippi! Idag har det regnat lite. Och jag måste erkänna att jag har stödvattnat lite grand. På sina håll börjar det se riktigt bra ut.
 
  • Välansad trädgård med gräsmatta, buskar och träd efter regn, sett från en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vårt gräs är helt gult.

Men poolen är 34 grader...
 
harry73 harry73 skrev:
och nästa regnskur kom idag
Samma här, det kom 5 mm på eftremiddagen efter en moltäckt dag.
Och utetemperaturen sjönk från 32°C till 22°C.
Det kändes ovant att gå ut i den svala friska kvällsluften.

Undrar hur lång tid det tar innan vi börjar klaga på den kalla sommaren :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klassiskt råd är 3-3,5 cm i behov per vecka. Vid extrem värme (som nu) ökar behovet, ibland till det dubbla. Vattnet skall ges långsamt vid samma tillfälle (om 3cm, annars två). Håller man denna vattenmängd göder man också. Använder man långverkande kan man göda april och juni/juli + höstgödning. Du kan göda dagen innan planerad bevattning så bränner det inte. Bäst tid för bevattning är kvällen, sedan tidig morgon.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Våran gräsmatta var helbrun och klipptes inte på typ en månad, otroligt nog ser den bättre ut än nånsin nu efter några veckor med en hel del regn, verkar som ogräset strök med före gräset. Gräset växer som ogräs och ogräset inte alls.
 
V Ville_Vessla skrev:
Våran gräsmatta var helbrun och klipptes inte på typ en månad, otroligt nog ser den bättre ut än nånsin nu efter några veckor med en hel del regn, ...
Inte samma som på Österlen då. Vi har inte fått något mätbart regn sedan i april, precis när jag klippte gräsmattan för första - och siste gången - denna säsong ....
 
harry73
yonna yonna skrev:
Inte samma som på Österlen då. Vi har inte fått något mätbart regn sedan i april, precis när jag klippte gräsmattan för första - och siste gången - denna säsong ....
Fick ni inget inatt?

Det regnade mycket inatt och såg åska bada i väst (köpenhamn/helsingör) och öst (österlen)
 
Redigerat:
Skaffa spikskor eller gör nånting eget och gå omkring och göra långa smala hål överallt i jorden. Så rinner vattnet ner i jorden lättare då regnet kommer.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Stora delar av min gräsmatta ser ut så som på dina bilder.
Mängder med dött gräs ligger som en tät matta och nästan hindrar nya strån att komma upp.

Jag har nu i dagarna krattat mattan hårt med en hård kratta, och tagit reda på dom mängder dött gräs revs upp..
Detta för att ge mattan mer syre och ljus.
I vår ska jag Vertikalskärare, men detta får duga tills vidare :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.