Hur gör ni med vattnet i vattenlåsen i ett kallställt fritidshus? Häller i T-röd? Glykol eller något annat? Sprit?? :wow:
 
B
häller lite Auchroisk i vatten låset.
tömma eller rödsprit eller något passande. återanvänd gärna istället för att spola ut det
 
Etanol? Är det ett alternativ? Fast det pallar väl inte plaströr för...
 
T-röd
 
C
Sprit borde väl kanske inte vara så smart, det har ju den egenheten att det dunstar illa kvickt? Fast det kanske inte gör nåt om det dunstar bort så länge det inte fryser?

FYI: T-röd = etanol = det som det finns 40% av i favoritwhiskeyn.
 
Det jag är nyfiken på är ifall det verkligen är lönt att frysskydda vattenlås?
Har någon drabbats av sönderfrusna vattenlås?
Jag ser vattenlåset som en väldigt öppen konstruktion där vatten kan expandera lite, till skillnad från det som brukar frysa sönder dvs. trycksatta rör eller förslutna kärl till bredden fyllda med vätska.
Sen är det givetvis inte roligt att värma upp huset och ha frusna vattenlås några dagar till, det förstår jag.
 
cheetah1 skrev:
Sprit borde väl kanske inte vara så smart, det har ju den egenheten att det dunstar illa kvickt? Fast det kanske inte gör nåt om det dunstar bort så länge det inte fryser?

FYI: T-röd = etanol = det som det finns 40% av i favoritwhiskeyn.
Hemkokat kanske.....:wow:
 
J
Propylenglykol
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
I år provade jag med en "giftfri" glykol inköpt på OkQ8 istället för T-röd som vi använt tidigare. Lite i golvbrunn, vattenlås och toastolen.
 
Propylenglykol är mindre giftigt än etylenglykol, men fortfarande giftigt nog för att vara förbjudet att hälla i avlopp.

Jag vet en scoutstuga utan el där inga åtgärder vidtas för att undvika frysning i avloppet. Första kvällen är det ispropp, men första morgonen rinner det ut. Rören är i plast och tål att töjas lite, men det är sannolikt bättre att hälla i sprit. Ibland får man ta isär och sätta ihop igen för att det börjat läcka i skarvarna.

Angående vad som fryser sönder så brukar regnvattentunnor och andra helt öppna kärl lyckas med det ibland.

Erik
 
"Sprit". Och sedan matolja för att förhindra avdunstningen.
 
23% saltlösning har en fryspunkt på -21 grader och det använder vi. Återkommer i april med utvärdering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
stående vatten är ej så kul
 
byggare henke skrev:
stående vatten är ej så kul
Hur menar du då ?
 
B
tycker inte du att stående vatten börjar lukta efter ett tag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.