M
remdrivet remdrivet skrev:
Oppfinneren på NRK1 är mycket roligare (är lite partisk då jag känner en av grannarna där och 100% rövhål ät lite överproducerat ;) )
Ja jag har sett honom med - också väldigt kul program!

Men jag tycker nog faktiskt nästan tvärtom - uppfinnaren är känns verkligen som en tv-produktion under vissa stunder, men han gör ju lite mer fantastiska och fantasifulla konstruktioner.

Bonnaröven är lite mer ”fan min lada välte omkull, ska bara hämta yxan så fixar vi till det innan frukost.”. Sen gör han det - fast man inser ju att han inte gör det helt själv, även om man vill då det att framstå som det.
Däremot tycker jag nog att han berättar mer om klassiskt hantverk än vad uppfinnaren gör :)
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Tjena!
Och när vi ändå är igång och har eder uppmärksamhet - är det någon som känner till lektyr i ämnet ”praktiskt snickeri”?
Det jag främst tänker på är då inte hur man gör ett jättefint nattduksbord i något exotiskt material, utan mer hur man yxar till en stolpe lite snabbt, hur man gör olika urtag och sammanfogningar med grövre verktyg än ett 10mm ståmjärn, slår ihop sågbockar, hanterar snickaryxa, byter yxskaft och annan form av snickeri som är användbart utomhus i gård/trädgårdssammanhang.
.
Här är en länk till ett ganska omfattande verk, fast på engelska:
https://archive.org/details/cassellscarpentr00hasl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.