M
Tjena!

Satt och kollade lite på olika grindar, och slogs av en fråga.

Hur gör man en svängd eller böjd överliggare med traditionellt hantverk?

Att man idag kan ta en limträbalk eller något annat sammanfogat ämne och sen bara sågar ut det man ska ha, det köper jag så klart.
Men hur gjorde man förr när man inte hade dessa tillgängliga?

Det finns ju väldigt många sånna grindar och var och varannan människa kan ju knappast haft kunskap och verktyg för att böja så kraftigt ämne.

Så då återstår det två sätt i min värld - antingen så letade man upp redan böjda stockar/grenar eller så kapade man till tjocka plank av en stock och sågade sen till sin överliggare utifrån denna.

Känner ni med kunskap om traditionellt hantverk till fler tillvägagångssätt?

Och när vi ändå är igång och har eder uppmärksamhet - är det någon som känner till lektyr i ämnet ”praktiskt snickeri”?
Det jag främst tänker på är då inte hur man gör ett jättefint nattduksbord i något exotiskt material, utan mer hur man yxar till en stolpe lite snabbt, hur man gör olika urtag och sammanfogningar med grövre verktyg än ett 10mm ståmjärn, slår ihop sågbockar, hanterar snickaryxa, byter yxskaft och annan form av snickeri som är användbart utomhus i gård/trädgårdssammanhang.

Eller jag kanske famlar efter ett för brett område? :)

Tänkte utvärdera möjligheten och ev tidsåtgången för att själv lyckas med något liknande.

Bifogar två exempel på vad jag menar med grindarna.
 
  • Ett barn står framför en vit grind med böjd överliggare framför ett gult hus med grönt tak och vita knutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägrind med böjd överliggare i en blomstrande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du famlar inte! ;)
Den nedre ser ut att vara från ett och samma ämne. Alltså man har figursågat och sedan fräst eller hyvlat fram forrmen från en bräda.

Ett annat sätt är att sammanfoga flera mindre bitar med lämplig fog (kanske fingerskrav) och sedan figursåga eller fräsa önskad form. Det är gäller ju att ha lämplig handverktyg eller maskiner såklart.

Kan tyvärr inte rekommendera någon lektyr om just detta
 
  • Gilla
GWT
  • Laddar…
M
Yes - men jag har en grind idag som är fingerskarvad, tror den är kanske 7-8 år gammal. Helt genomrutten - så man för öppna den lite försiktigt ;-)

Jag är därför rätt övertygad om att material för utomhusbruk skall vara i solidt material och hyvlat för att få bästa möjliga livslängd.
Och givetvis underhållas.

På den gamla grinden hos oss ser det dessutom ut som att färgen har flagat mest just där det är skarvat.
 
Då kan skarvning uteslutas med andra ord...
 
Det är så liten böjradie på dom där, så det är bra att ta en bräda som är några cm bredare och såga ut profilen.
 
M
useless useless skrev:
Det är så liten böjradie på dom där, så det är bra att ta en bräda som är några cm bredare och såga ut profilen.
Ja det kanske mer är en synvilla. Om man vill ha högre svängradie då? Ska se om jag hittar något exempel, men Pippi Långstrump har en sån ;)
 
M Marcussjogren skrev:
Så då återstår det två sätt i min värld - antingen så letade man upp redan böjda stockar/grenar eller så kapade man till tjocka plank av en stock och sågade sen till sin överliggare utifrån denna.

Känner ni med kunskap om traditionellt hantverk till fler tillvägagångssätt?
Det äldsta sett jag kan tänka mig är att en tar en gren som har rätt böj och dimension, klyver denna till två halvor (du vill ju ha en höger och en vänster). Sen yxar en av det som inte ska vara kvar, dvs. "baksidan" av grenen så den blir platt.

Lite modernare (1400-1500 tal och framåt) metod är att såga dom ur bredare plank och detta är fortfarande den vanligaste än idag. Jag gjorde en serie liknande konstruktioner nyligen där jag tillverkade en mall med rätt form, på vilken jag fixerade ett ämne och mallfräste fram formen.

Om det inte var en utomhuskonstruktion utan en möbel så finns det ett par metoder som används, laminering - när tunna ark (Fanér) limmas samman på en mall.
Och komprimering - ett ämne pressas samman under högt tryck och ånga på längden så att cellväggarna går sönder, resultatet är en sladdrig träbit som stelnar när den torkar.

Den sista metoden jag kan tänka mig är väl basning, men det är inte någon vidare att försöka sig på med virke på det hållet. Ska en basa stående ämnen så behövs en mycket stark form för att dom inte ska missformas på fel håll, tex vrida sig eller liknande, och en mycket stark press att böja med, flera ton på en så kort och kraftig bit.


Nej, det är bättre att ta en större planka och såga ut formen.
En vanlig metod är att du har en planka som täcker halva formen, det du sågar bort av den, limmas på på motsatt sida och bildar andra halvan av formen.



Sen frågade du om litteratur.. det låter som det du söker är det mest grundläggande trätekniska som finns? Sånt du lär dig på en eftermiddag genom att prova själv. Det är mitt tips ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt är att såga böjen mitt i en rak bräda och sedan låta bitarna byta plats
 
  • Illustration av en böjd bräda uppdelad i segment med markerade såglinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Evato och 3 till
  • Laddar…
N nilton61 skrev:
Ett sätt är att såga böjen mitt i en rak bräda och sedan låta bitarna byta plats
remdrivet remdrivet skrev:
En vanlig metod är att du har en planka som täcker halva formen, det du sågar bort av den, limmas på på motsatt sida och bildar andra halvan av formen.
Nu har du fått samma tips två gånger Markussogren :) :D
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
remdrivet remdrivet skrev:
Det äldsta sett jag kan tänka mig är att en tar en gren som har rätt böj och dimension, klyver denna till två halvor (du vill ju ha en höger och en vänster). Sen yxar en av det som inte ska vara kvar, dvs. "baksidan" av grenen så den blir platt.

Lite modernare (1400-1500 tal och framåt) metod är att såga dom ur bredare plank och detta är fortfarande den vanligaste än idag. Jag gjorde en serie liknande konstruktioner nyligen där jag tillverkade en mall med rätt form, på vilken jag fixerade ett ämne och mallfräste fram formen.

Om det inte var en utomhuskonstruktion utan en möbel så finns det ett par metoder som används, laminering - när tunna ark (Fanér) limmas samman på en mall.
Och komprimering - ett ämne pressas samman under högt tryck och ånga på längden så att cellväggarna går sönder, resultatet är en sladdrig träbit som stelnar när den torkar.

Den sista metoden jag kan tänka mig är väl basning, men det är inte någon vidare att försöka sig på med virke på det hållet. Ska en basa stående ämnen så behövs en mycket stark form för att dom inte ska missformas på fel håll, tex vrida sig eller liknande, och en mycket stark press att böja med, flera ton på en så kort och kraftig bit.


Nej, det är bättre att ta en större planka och såga ut formen.
En vanlig metod är att du har en planka som täcker halva formen, det du sågar bort av den, limmas på på motsatt sida och bildar andra halvan av formen.



Sen frågade du om litteratur.. det låter som det du söker är det mest grundläggande trätekniska som finns? Sånt du lär dig på en eftermiddag genom att prova själv. Det är mitt tips ;)
Ja det var väl lite så min teori var också - då är vi rätt överrens om tillvägagångssätt.

Sen är det nog så att man kan få till rätt kraftiga svängradier även ur en 220mm bräda, det är nog snarare synvillan som får det att se väldigt skarpt ut.

Vill man ha det ännu skarpare så är ju nilton61s modell utmärkt!

Det är just sånt här jag menar att jag vill lära mig - själva hantverket måste inte vara svårt utan man lär det sig lätt på en eftermiddag.
Typ som att yxa ut en stolpe, det gör förmodligen min 2-åriga dotter rätt bra (nåja) - men det är ju ändå några saker att tänka på. Man ska grovhugga den, snörslå och sen använda rätt yxa.
Vet man bara om de sakerna så går det som en dans, men det är just teknikerna och idéerna som jag vill åt :)

En som använder många smarta lösningar (enlig mig) är Frank Erichssen (100% bondegubben), som jag gärna ser på just för hans snickerier.
 
  • Gilla
Noorm
  • Laddar…
M
remdrivet remdrivet skrev:
Nu har du fått samma tips två gånger Markussogren :) :D
Ja det är toppen! Sen ska jag öva med sågen och du med tangentbordet :crysmile::crysmile::rofl:
 
M
N nilton61 skrev:
Ett sätt är att såga böjen mitt i en rak bräda och sedan låta bitarna byta plats
Haha ja - tänk så lätt livet är när man får det förklarat för sig :D
 
M Marcussjogren skrev:
Ja det är toppen! Sen ska jag öva med sågen och du med tangentbordet :crysmile::crysmile::rofl:
hahaha ja det är smuts under knapparna, inge bra att att ha datorn i snickeriet, det samlas spån så när en trycker på knapparna så registrerar dom inte :confused::sweat::rofl:
 
M Marcussjogren skrev:
En som använder många smarta lösningar (enlig mig) är Frank Erichssen (100% bondegubben), som jag gärna ser på just för hans snickerier.
Oppfinneren på NRK1 är mycket roligare (är lite partisk då jag känner en av grannarna där och 100% rövhål ät lite överproducerat ;) )
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
remdrivet remdrivet skrev:
hahaha ja det är smuts under knapparna, inge bra att att ha datorn i snickeriet, det samlas spån så när en trycker på knapparna så registrerar dom inte :confused::sweat::rofl:
Skyll på det du :D
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.