A
MathiasS MathiasS skrev:
Vi hade en kraftig lukt från förra torktumlaren vid ett tillfälle, varpå jag demonterade allt som gick att demontera för att göra rent. Överallt i hela maskinen var det hårt ludd, nästan som papper, som fastnat i delar av maskinen som man inte kommer åt utan att demontera många delar. Speciellt låg det mycket sådant ludd runt värmeelementet, så jag är inte förvånad att det brinner rätt ofta i torktumlare.
Det enklaste är att bara köra vidare så bränns det ur
 
electroluxaren skrev:
Det enklaste är att bara köra vidare så bränns det ur
Hade det som fanns i maskinen då tagit fyr hade vi haft en eldsvåda här, det var inga små mängder…..
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Hade det som fanns i maskinen då tagit fyr hade vi haft en eldsvåda här, det var inga små mängder…..
det pyr bara fläkten håller borta lågorna, men det kan lukta jävligt i trumman.
Har gjort detta massor av ggr
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det pyr bara fläkten håller borta lågorna, men det kan lukta jävligt i trumman.
Har gjort detta massor av ggr
Ok, men det är inget jag vågar testa i mitt hus…….:)
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men det är inget jag vågar testa i mitt hus…….:)
det gör inte jag heller jag gör det ute hos kund
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det gör inte jag heller jag gör det ute hos kund
Haha.....damage control.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Haha.....damage control.
Riskanalys
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Trodde det var ugnar som hade pyrolytisk rengöring, men funkar det så funkar det…
 
T TypRätt skrev:
Trodde det var ugnar som hade pyrolytisk rengöring, men funkar det så funkar det…
Det blir ju mer plats i garderoben också.
 
B b8q skrev:
Det blir ju mer plats i garderoben också.
Japp och man kan vara väldigt säker på att tvätten är torr.
 
Min torktumlare (Cylinda Sverigetorken 10-2) såg denna tråden och beslutade sig för att ansluta till diskussionen med en rökpuff.

Efter viss utvädring verkar den fortsätta köra men man blir ju lite nojig att köra den utan övervakning och kläderna som tumlats luktar som man grillat i motvind.

Om man nu ska gräva lite under huven i den hur långt in måste man för att kunna rensa ut förmodat ludd? Snackar demontering av trumman?

Är som sagt en Cylinda Sverigetorken 10-2 det handlar om (TD60-1C)
 
electroluxaren skrev:
Ställ dig i kö för bövelen jag var först
Ligger på blocket, sök på Cylinda FT24.
 
A
R RKJK skrev:
Ligger på blocket, sök på Cylinda FT24.
torken då?
den är sedan -08 och kostar ny idag i med en försämrad kvalitete 9500.-

8000.- med torken?
 
Redigerat av moderator:
A
M myrstack skrev:
Min torktumlare (Cylinda Sverigetorken 10-2) såg denna tråden och beslutade sig för att ansluta till diskussionen med en rökpuff.

Efter viss utvädring verkar den fortsätta köra men man blir ju lite nojig att köra den utan övervakning och kläderna som tumlats luktar som man grillat i motvind.

Om man nu ska gräva lite under huven i den hur långt in måste man för att kunna rensa ut förmodat ludd? Snackar demontering av trumman?

Är som sagt en Cylinda Sverigetorken 10-2 det handlar om (TD60-1C)
Nu är det ju så att det virvlar damm i torktumlare hela tiden, detta damm brinner helt naturligt upp i elementet konstant, så man kan säga ett det blir en kontinuerlig kontrollerad brand varje torkprogram.
om det nu vilket är väldigt sällan det luktar beror detta bara på att det slarvats med rengöringen så att det först fastnat och byggts upp blött damm för att sen det torkar har detta lossnat och fastnat i ingången på elementet, risken ökar om man kör lågtempprogram då endast halva värmeeffekten utnyttjas.

Om man hamnat i den situationen att man vill/måste gör rent
tar man bort filtret (inte cylinda)
följer luftströmmen igenom kondensorn till bakstycket
rensar fläktens hus och vingar
ta bort hela eller delar av bakstycket beroende på modell och gör rent
Klart!

De stackar som har värmepumpstorkar har ett smärre helvite för at göra samma sak
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.