B Byggdjuret skrev:
Så enkel är inte världen tyvärr. Om det inte finns några krav på var man ska placera ledningarna så är det svårt att hävda dolt fel.
Jag har också sagt att det är osannolikt att få det till att vara ett dolt fel. Men jag hävdar bestämt att ett system där vattnet fryser under normala förhållanden har ett fel.
 
Dolda fel kan vara väääldigt svårt att "vinna"
Jag skulle försöka gå på säljaren med den information du vet och se om han kan hjälpa till ekonomiskt.
Vill han inte så är det nog enklast att fixa allt själv.
Blir det rättegång osv kommer det kosta mer i form av pengar och energi
 
A Annette2014 skrev:
Branschreglerna från Säker vatteninstallation skriver i sin paragraf 3.2.5 "Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag."
Intressant, men var skall man då dra vattenrören?
Både i vårt kök och i extratoaletten/duschrummet kommer vattenledningar i ytterväggar.

Men det viktiga är väl att rören dras på den varma sidan, t.ex. i det s.k. installationsskiktet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Här är det viktigt var exakt rören är dragna. Är det på varma sidan är det ju inte ett problem.

Kan TS ladda upp bilderna på hur det är draget?
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant, men var skall man då dra vattenrören?
Både i vårt kök och i extratoaletten/duschrummet kommer vattenledningar i ytterväggar.

Men det viktiga är väl att rören dras på den varma sidan, t.ex. i det s.k. installationsskiktet.
precis - du får inte dra det på kalla sidan om isoleringen, men på varma, för då ligger det i installationsskiktet.
 
A Annette2014 skrev:
Men det finns ju krav enligt branschreglerna!?
Jag svarade på en fråga. Om du läst den så hade du troligtvis inte haft detta problem.
Jag skrev nämligen om det inte fanns krav. Jag skrev inte att det inte fanns krav.

Det här är ett bra tecken på hur galet saker blir om man inte läser allting
 
Branchreglerna är ju dessutom inget lagkrav så vad räknas egentligen som fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.