Efter lång tid fick vi äntligen våra väldigt besvärliga hyresgäster till att flytta ut. De har inte betalat nån hyra alls sen oktober och vägrat flytta. De är uppsagda per sms i december. De har själv inte sagt upp lägenheten. Men de har per sms sagt att de flyttar i slutet av februari månad. Och i torsdags flyttade de. Dock har de lämnat lägenhet i dåligt skick och det finns lite söndriga och skitiga möbler kvar. Och lösöre och skräp slängt överallt. Det mesta ser ut att vara värdelöst. Nu verkar de dock tycka att de kan hämta lite saker då och då när det passar dom. De anser att jag begår hemfridsbrott om jag går in i lägenheten eftersom de inte sagt upp den och har saker kvar. De har inte flyttat sin adress ännu. Jag har förra veckan uppmanat dem att hämta sina saker.
De omfattas av privatuthyrningslagen och har ingen besittningsrätt.
Jag tolkar lagen som att jag kan anse lägenheten övergiven och kan därmed återta den omgående och byta lås.
Men vad räknas som värdelös egendom som jag kan slänga? Och vad måste jag spara i 3 månader? Jag tänker att jag flyttar deras saker till garaget.
Tillägger att detta är riktigt besvärliga människor som saknar vett och respekt. De har flyttat runt länge med samma beteende överallt med obetalda hyror och problem. Skulder och kronofogden efter sig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vadå de har inte sagt upp sig, du har ju sagt upp dem. Att du drällt omkring ett halvår och inte nyttjat de rättsmedel du haft möjlighet är besvärande för dig (att bara skicka ett par sms när man håller på att vräka någon är inte riktigt by the book.

Trots det verkar du ju fått hyresgästerna att flytta, så på det stora hela verkar ju saker löst sig. Trots att vi pratar om dåliga hyresgäster verkar du inte råkat ut för värsta sorten av förslagna människor, utan mer trasiga dito.

Sp gör du som du varit inne på. Städa, magasinera och byt lås. Ja, det här kommer kosta dig, och att lägga ännu ett fall hos fogden kommer inte ge mycket. Förmodligen bättre att bara svära och gå vidare.
 
  • Gilla
TSkoogh och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vadå de har inte sagt upp sig, du har ju sagt upp dem. Att du drällt omkring ett halvår och inte nyttjat de rättsmedel du haft möjlighet är besvärande för dig (att bara skicka ett par sms när man håller på att vräka någon är inte riktigt by the book.

Trots det verkar du ju fått hyresgästerna att flytta, så på det stora hela verkar ju saker löst sig. Trots att vi pratar om dåliga hyresgäster verkar du inte råkat ut för värsta sorten av förslagna människor, utan mer trasiga dito.

Sp gör du som du varit inne på. Städa, magasinera och byt lås. Ja, det här kommer kosta dig, och att lägga ännu ett fall hos fogden kommer inte ge mycket. Förmodligen bättre att bara svära och gå vidare.
Jag har tyvärr inte varit inblandad i detta förrän för en månad sen. Då den andra fastighetsägaren skött fastigheten och hyresgästerna men tydligen inte rett ut det så bra. 😵‍💫
Då tänker jag alltså rätt att hyreslägenheten är övergiven och kan återta den. Trots att hyresgästerna menar på att de kan komma dit och hämta av sina saker när det behagar dom. Och att lägenheten är ”deras” så länge de har saker kvar där och inte sagt upp kontraktet. Hyran är inte betald på länge, de har flyttat och tagit sina personliga ägodelar. Kvar finns några möbler, trasiga saker och mest skräp.
 
Nej, den är inte övergiven. Är de uppsagda så är ju avtalet avslutat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Och att lägenheten är ”deras” så länge de har saker kvar där och inte sagt upp kontraktet.
Kontraktet är ju uppsagt av er skriver du? Då kan de gamla hyresgästerna inte hävda att det fortfarande finns ett kontrakt för att inte dom har sagt upp det själva.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H
A Alicero skrev:
Efter lång tid fick vi äntligen våra väldigt besvärliga hyresgäster till att flytta ut. De har inte betalat nån hyra alls sen oktober och vägrat flytta. De är uppsagda per sms i december. De har själv inte sagt upp lägenheten. Men de har per sms sagt att de flyttar i slutet av februari månad. Och i torsdags flyttade de. Dock har de lämnat lägenhet i dåligt skick och det finns lite söndriga och skitiga möbler kvar. Och lösöre och skräp slängt överallt. Det mesta ser ut att vara värdelöst. Nu verkar de dock tycka att de kan hämta lite saker då och då när det passar dom. De anser att jag begår hemfridsbrott om jag går in i lägenheten eftersom de inte sagt upp den och har saker kvar. De har inte flyttat sin adress ännu. Jag har förra veckan uppmanat dem att hämta sina saker.
De omfattas av privatuthyrningslagen och har ingen besittningsrätt.
Jag tolkar lagen som att jag kan anse lägenheten övergiven och kan därmed återta den omgående och byta lås.
Men vad räknas som värdelös egendom som jag kan slänga? Och vad måste jag spara i 3 månader? Jag tänker att jag flyttar deras saker till garaget.
Tillägger att detta är riktigt besvärliga människor som saknar vett och respekt. De har flyttat runt länge med samma beteende överallt med obetalda hyror och problem. Skulder och kronofogden efter sig.
Jag skulle ringa Kronfogden och fråga vilka rättigheter du har. Kan du får tag i dem i ”hyresgästen” ? I så fall skriv att hämtar de inte sakerna inom datum typ 3 dagar senare slängs de på deras bekostnad. Lämnar de inte samtliga nycklar så debitera för byte av lås, städning, onormalt slitage, även om ni inte får ut ett öre från dem. Även hyresskulden ska gå till Kronofogden.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Jag rekommenderar att alla kontakter sker skriftligt så att du får ett skriftligt svar!
 
  • Gilla
cdx873v och 7 till
  • Laddar…
Har varit i liknande situation.

1) Alla meddelanden ska vara skriftliga alt samtal inspelade (man får dolt spela in samtal man själv deltar i, helt lagligt och håller i rätten dessutom)
2) Meddela att de har 1-2 veckor på sig att tömma bostaden på prylar annars kommer de att magasineras på deras bekostnad i 3 månader varefter bortforsling till tippen på deras bekostnad med kommer att ske.
3) Var medveten om att de kan närsomhelst begära att inom rimlig tid hämta saker från magasinet.
Rimlig tid är 06-22 undantaget din dagliga arbetstid.
4) Be kronofogden om handräckning vid magasineringen (kostnaden läggs på skulden fd hyresgästen har som ev inte kan drivas in)
5) Be kronofogden igen om handräckning vid tömning av magasin till tippen.

Anledningen till att ha kronkalle som handräckning är att det kan vid vissa situationer annars bli så att du begår egenmäktigt förfarande.

I mitt fall slutade det med att fd hyresgästerna bröt sig in fastän jag hade både meddelat och satt upp inplastade lappar A4 storlek om att jag närsomhelst på dygnet vara där inom 1 timme.
De blev identifierade dessutom av en granne då de gjorde inbrottet
(som inte visste att de inte hade lov att gå in) så grannen tom hjälpte de att starta deras skrotbil 🤣
 
  • Gilla
Arnejaevel och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kontraktet är ju uppsagt av er skriver du? Då kan de gamla hyresgästerna inte hävda att det fortfarande finns ett kontrakt för att inte dom har sagt upp det själva.
Jag tänker att uppsägningen är oväsentlig egentligen. De har inte betalt hyra och de har flyttat och tagit alla personliga saker. Då är lägenheten övergiven.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kontraktet är ju uppsagt av er skriver du? Då kan de gamla hyresgästerna inte hävda att det fortfarande finns ett kontrakt för att inte dom har sagt upp det
M MrDizzy skrev:
Har varit i liknande situation.

1) Alla meddelanden ska vara skriftliga alt samtal inspelade (man får dolt spela in samtal man själv deltar i, helt lagligt och håller i rätten dessutom)
2) Meddela att de har 1-2 veckor på sig att tömma bostaden på prylar annars kommer de att magasineras på deras bekostnad i 3 månader varefter bortforsling till tippen på deras bekostnad med kommer att ske.
3) Var medveten om att de kan närsomhelst begära att inom rimlig tid hämta saker från magasinet.
Rimlig tid är 06-22 undantaget din dagliga arbetstid.
4) Be kronofogden om handräckning vid magasineringen (kostnaden läggs på skulden fd hyresgästen har som ev inte kan drivas in)
5) Be kronofogden igen om handräckning vid tömning av magasin till tippen.

Anledningen till att ha kronkalle som handräckning är att det kan vid vissa situationer annars bli så att du begår egenmäktigt förfarande.

I mitt fall slutade det med att fd hyresgästerna bröt sig in fastän jag hade både meddelat och satt upp inplastade lappar A4 storlek om att jag närsomhelst på dygnet vara där inom 1 timme.
De blev identifierade dessutom av en granne då de gjorde inbrottet
(som inte visste att de inte hade lov att gå in) så grannen tom hjälpte de att starta deras skrotbil 🤣
Tack för svar. Hyresgästerna flyttade ut för en vecka sedan. Innan dess har de meddelat att de flyttar i slutet av februari. Jag tänker att det snart gått en vecka sen de flyttade. Jag skulle vilja tömma och städa ur lägenheten nu så jag kan få in ny hyresgäst. Vänta på handräckning från KF tar tid.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Tack för svar. Hyresgästerna flyttade ut för en vecka sedan. Innan dess har de meddelat att de flyttar i slutet av februari. Jag tänker att det snart gått en vecka sen de flyttade. Jag skulle vilja tömma och städa ur lägenheten nu så jag kan få in ny hyresgäst. Vänta på handräckning från KF tar tid.
Jepp KF tar tid.
Men problemet är att man ofta inte har juridisk rätt att själv flytta på sakerna och gör man det ändå kan (om fd hyresgästen vill jävlas) då bli anmäld för egenmäktigt förfarande.
Det hela bottnar i om de sakerna ska anses övergivna eller inte.
Och om jag kommer ihåg rätt är det typ 3 månader med påstötningar om hämtning innan de kan anses övergivna och därmed ingen risk.

Sen vet jag inte vad ev straff kan bli om man vidtagit "skälig ombesörjning och hantering" av prylarna.
Vet bara att fd hyresgäster KAN göra livet surt för en länge
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En bekant köpte en bostadsrätt. Källarförrådet var fullt med grejor så han slängde allt. Efter ett år kom tidigare ägare och ville ha sina grejor. Slutade med att min bekant förlorade i rätten och fick ersätta förre ägaren.

Så att bara slänga grejor kan vara vanskligt….
 
  • Gilla
  • Ledsen
cdx873v och 5 till
  • Laddar…
Om man slänger saker kan det ju bli problem. Men kan det i praktiken bli problem om TS flyttar sakerna till garaget i tre månader?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
En bekant köpte en bostadsrätt. Källarförrådet var fullt med grejor så han slängde allt. Efter ett år kom tidigare ägare och ville ha sina grejor. Slutade med att min bekant förlorade i rätten och fick ersätta förre ägaren.

Så att bara slänga grejor kan vara vanskligt….
Slänga har jag inte tänkt. Förvarar dem i 3 månader. Frågan är vad som räknas som skräp som får slängas.
 
Kan du magasinera allt så slipper du fundera på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.