Hejsan. Jag skulle vilja veta hur man får hörnkantslister 90g att passa ihop runt fönsterkanter. Vet inte hur jag ska gera de med sågen så att de sitter ihop och möts på ett snyggt sätt runt fönsterkanter (se bilder)

Hade det varit vanliga platta fönsterfoder så skulle jag bara gera 45g på båda så att de möts snyggt i kanten..

Tacksam för hjälp.
 
  • Hand håller en hörnkantslist i 90 graders vinkel mot golvet med synligt trä- och vitmålat lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit hörnkantslist mot ett laminatgolv, fråga om hur man gör lister passa runt fönsterkanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övre hörnet av ett fönster med dåligt sammanfogade hörnkantslister markerade med en gul cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan gera 45 grader nu med. Det viktiga att tänka på är hur listen är placerad när du sågar genom den.
Om du vill såga från "framsidan" så lägger du lämpligast listen i sågen med en fyrkantig bräda inne i 90 graders vinkeln så att den ligger stabilt.
Om du vill såga från "baksidan" så lägger du listen med "framsidan" ner mot sågbordet.
 
M McNulty skrev:
Du kan gera 45 grader nu med. Det viktiga att tänka på är hur listen är placerad när du sågar genom den.
Om du vill såga från "framsidan" så lägger du lämpligast listen i sågen med en fyrkantig bräda inne i 90 graders vinkeln så att den ligger stabilt.
Om du vill såga från "baksidan" så lägger du listen med "framsidan" ner mot sågbordet.
Okej. Tack för svar. Så den vitmålade framsidan ska ligga uppåt när jag sågar. Med en kloss bakom för stabilitet. Dessa 45g snitt kommer att göra att hörnlisterna möts på ett snyggt sätt i fönsterhörnen?
 
Ja, om den vitmålade framsidan ligger uppåt så kan du tänka på samma sätt som med vanliga foder. Det kommer då att bli ett 45 graders möte även på den vinklade sidan.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Okej. Tack för svar. Så den vitmålade framsidan ska ligga uppåt när jag sågar. Med en kloss bakom för stabilitet.
inte för stabiliteten. Det är bara ett plus.
Listen måste ligga på klossen för att du ska få 45graders geren rätt orienterad.

se till att köpa lite extra list så du kan provsågat några kortare bitar och på så sätt testa.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Nu har jag provat att gera dessa lister. Kan börja med att konstatera att ett 45g snitt inte räcker. Man behöver göra två snitt ett rakt och ett 45g som möter de raka snittet precis.
Inte jätteenkelt med en stor gersåg...
Har inte fått in någon bra teknik ännu.
 
Du krånglar ju till det, ett 45 graders räcker alldeles utmärkt om man gör rätt.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 4 till
  • Laddar…
Då gör du fel de går med ett 45 snitt
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Då skulle jag uppskatta om en snäll person kunde förklara hur ett snitt på 45g får de båda listerna att mötas runt fönstret som på den bilden jag skickat. Jag förstår verkligen inte hur:
 
Hur ska man hålla den i sågen. Bild 1,2, eller 3?
 
  • Vit list hålls nära bladet på en geringssåg med gradskiva och spån synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka placerad i en geringssåg redo för kapning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Geringssåg med en vit list placerad för kapning, fokus på list och sågblad samt vinkelinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen som 2 eller 3.
Sågen ser dock inte ut att stå på 45 grader...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du skall placera listen i gersågen på samma sätt som listen kommer sitta placerad i fönstret.
 
A
tänk precis samma som att det vore ett vanligt foder runt fönstret,kapa ett par kortare bitar i 45 grader och testa hur dom ska mötas.
 
2 eller 3 och vinkla klingan 45, inte vrida bordet 45.
 
A
Är det inte onödigt krångligt,imho:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.