scim skrev:
Ja, jag förstår ju att det inte var en enorm byggboom det året, men varför just 1929?
Det har säkert skatteverket något svar på, värdeår är ju en parameter som används i fastighetstaxeringen. Skatteverket anser väl att alla byggnader före 1929 har samma värde i någon mening. Man kan ju tycka då att det året borde räknas upp för varje år som går. ;)
 
En eller flera glasrutor, eller alla, kan ju ha blivit utbytta mer än en gång under årens lopp, av många olika anledningar. Man behöver nog titta på alla glas för att övertyga sig om något. Dock, den rutan som bilden visar, ser ju inte ut att vara så gammal, med tanke på hur "fin" spegelbilden framstår. Men det betyder ju inte heller att alla glas i hela huset är bytta.
Kolla gärna på några mindre glas högt upp, kanske i en kupa eller på vinden om det finns, där är det kanske minst sannolikt att glas skulle ha bytts av olika anledningar.
 
harry73
scim skrev:
Ja, jag förstår ju att det inte var en enorm byggboom det året, men varför just 1929?
Troligtvis är inte året 1929 så intressant men 1989 eller 1990 :)

Här http://www.bekon.lth.se/fileadmin/byggnadsekonomi/VBEF10_Komp_taxering.pdf finns en tabell med relativa kapitaliseringsfaktorer för hyreshus. 88-90 är då satt till 1,0 och man räknar max 50 år bakåt i tiden (alltså till 1929) Jag misstänker att detta är kopplat till värdeåret på något sätt.
 
Vet jag läst om detta med 1909 förut och tex här;

https://kurage.wordpress.com/2013/10/05/det-imaginara-byggrekordaret-1909/ förklaras det.

Och värdeår;
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...agenhetsregistret/Innehall/Byggnadsuppgifter/

Värdeåret är en vid fastighetstaxering framräknad ålder på huset, där nybyggnads-, ombyggnads- och tillbyggnadsår har vägts samman till ett enda årtal. Värdeåret kan inte vara tidigare än 1929.

Och jag bor i ett hus som uppges vara byggt 1909, men detta vet jag stämmer hyfsat bra iom att jag sett en kopia på tomtköpet samt att han vi köpte av har ärvt huset och de var hans familj som byggde det så stämmer det nog. Att ha gamla ritningar och kvitton är nog egentligen enda sättet att vara säker på när det är byggt.
 
harry73 skrev:
Troligtvis är inte året 1929 så intressant men 1989 eller 1990 :)

Här [länk] finns en tabell med relativa kapitaliseringsfaktorer för hyreshus. 88-90 är då satt till 1,0 och man räknar max 50 år bakåt i tiden (alltså till 1929) Jag misstänker att detta är kopplat till värdeåret på något sätt.
Fast 88-90 minus 50 blir 38-40, inte 29 ;)
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vårat hus är byggt 1908, sägs det, och det är vi också ganska säkra på för på orginalritningarna signerade Axel Kumlien :)wow:) står just årtalet 1908 :)
 
thomasx skrev:
Vårat hus är byggt 1908, sägs det, och det är vi också ganska säkra på för på orginalritningarna signerade Axel Kumlien :)wow:) står just årtalet 1908 :)
Jag har ingen aning om när vårt hus är byggt, finns inga handlingar hos kommunen och de tidigare ägare som är i livet vet inte. Det är iaf äldre än 1929, och enligt papperna från laga skifte så fanns det iaf ett likadant hus på exakt samma plats nån gång runt 1870.
 
thomasx skrev:
En eller flera glasrutor, eller alla, kan ju ha blivit utbytta mer än en gång under årens lopp, av många olika anledningar. Man behöver nog titta på alla glas för att övertyga sig om något. Dock, den rutan som bilden visar, ser ju inte ut att vara så gammal, med tanke på hur "fin" spegelbilden framstår. Men det betyder ju inte heller att alla glas i hela huset är bytta.
Kolla gärna på några mindre glas högt upp, kanske i en kupa eller på vinden om det finns, där är det kanske minst sannolikt att glas skulle ha bytts av olika anledningar.
Det är inte alltid så tydligt. Jag har flera originalglas kvar i mitt hus, men det är inte alltid så lätt att se.
 
Blir lite rörligt mål när husets ålder och möjligt glasbyte inte är helt känt....

Kan msn säga något om åldern på fönstret utifrån enkelfönsterkonstruktion, beslag, gångjärn, mm?
 
Kittet är säkert inte från 1908 eller 1929. Nedre kittfalsen hade då sett annorlunda ut. Kan det vara så att glaset byttes när även kittet lagades?
 
jakobmagnusson skrev:
Blir lite rörligt mål när husets ålder och möjligt glasbyte inte är helt känt....

Kan msn säga något om åldern på fönstret utifrån enkelfönsterkonstruktion, beslag, gångjärn, mm?
Hörnjärnen säger väl inte mer än att fönstret troligtvis är från 1900-talets första hälft, gångjärnet vet jag inte, men de påminner om mina som är från början på 1900. Får man fråga vad det spelar för roll? De är ju åtminstone tillräckligt gamla för att de troligtvis är gjorda av kärnvirke och värda att underhålla.
 
harry73
thomasx skrev:
Fast 88-90 minus 50 blir 38-40, inte 29 ;)
Hm, att räkna gick inte så bra idag. Får väl gå igenom alla andra beräkningar jag gjorde idag med :(
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
engs
Hörnjärnen ser ut precis som källarfönstren på äldre delen av vårt hus, byggt 1936.
Fast det är tvåglas. Om det nu ger någon ledtråd.
 
scim skrev:
... Får man fråga vad det spelar för roll? De är ju åtminstone tillräckligt gamla för att de troligtvis är gjorda av kärnvirke och värda att underhålla.
Jo, du har helt rätt, det är nog det viktiga att det är kärnvirke och att de inte är alltför "avvikande från orginal", vad det nu är ;)

Generellt när jag letar ett äldre hus så behöver inte allt vara i perfekt orginalskick, men om det tex skulle vara kopplade 2-glas från 50talet i ett hus från sekelskiftet så är det ett minus för mig. Men är det ett hus från 40talet med kopplade 2glas så är det ju ganska naturligt.

Sen tycker jag att en tidstypisk renovering från en viss epok också kan vara intressant att bevara, tex det korrugerade plåttaket. När den nu var gjord...

När vi är inne på det: Är det någon som vet när det var populärt att lägga på korrugerade zinkade plåttak på boningshus? Eller annan info om den takbeläggning, tex var det när takstolarna var för klena (tex gammalt vasstak) som man valde plåt istället för tegel??
 
De koniska gångjärnen var väl vanliga fram till trettiotalet det och den modellen på hörnjärn brukar dateras från sekelskiftet fram till fyrtio-femtiotal. Men mer än det kan man nog inte konstatera :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.