Jag har lagt golv i hallen och har fortsatt in i köket, övergången gick bra MEN på höger sida av väggen är väggen allt annat än rak vilket gör att laminat brädan glipar mycket mot väggen. Om brädan är för bred kan man ju såga till men hur sjutton gör jag om den inte är tillräckligt stor? Kan inte flytta in mot väggen för då blir allt annat galet med. Lägger in bild på övergång mellan hall å kök och på glipan. kan man limma fast en bit efteråt å innan man sätter list? Eller blir det tok fult?
 
  • Nylagt laminatgolv med glipa mot en ojämn vägg, övergång mellan hall och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt laminatgolv i hall som övergår till kök med synlig glipa vid vägg och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga till en bit som är ca 5 -7 mm smalare än springan och lägg dit innan du fortsätter.
Lägg passbitar mot väggen så att det inte rör sig när du fortsätter.
 
Tack! Det ska testas
 
Ja du det blir lite knepigt, normalt mäter man in så man får en halva eller minst 5 cm av en laminatbit att skarva i med.. Nu får du såga en tunn bit som räcker in till vägg och limma den, sen kommer sockeln ( tänk på vad den bygger så det inte blir en glipa ) längst in vid vägg går ingen så det går bra.
 
Mikael_L
Jag vet inte vad man "brukar göra".
Men om du sågar ut en smal remsa som rätt ihopklickad lämnar några mm kvar mot väggen (det avstånd det bör vara) och antingen klickar i den remsan med nästa hela bit innan den läggs, eller låter den ligga "löst" bakom för att klicka ihop efter.
(Jag tror det var så även Jan G menar).

Det blir ju inte som läggningsanvisningarna (ty de föreskriver ju vissa minsta mått på bitarna) och man får problemet med att få fast den smala biten... Men det är vad jag kommer på.
Jag skulle kunna tänka mig tricket att slipa ner falsen på klicket an aning med sandpapper, för att lättare kunna klicka ihop biten sen. Och kanske lägga några droppar vitlim istället för att hålla ihop, men då får man vara observant att denna remsa inte sticker upp det minsta, utan helt plant måste det ligga medan limmer torkar.

Ett alternativ är att bryta golvläggningen i dörröppningen, och börja på nytt i nästa rum. Sen täcka med tröskel eller list.
Det kommer troligen finnas en viss risk att golvet ändå spricker upp i den där öppningen efter en tid.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte vad man "brukar göra".
Men om du sågar ut en smal remsa som rätt ihopklickad lämnar några mm kvar mot väggen (det avstånd det bör vara) och antingen klickar i den remsan med nästa hela bit innan den läggs, eller låter den ligga "löst" bakom för att klicka ihop efter.
(Jag tror det var så även Jan G menar).

Det blir ju inte som läggningsanvisningarna (ty de föreskriver ju vissa minsta mått på bitarna) och man får problemet med att få fast den smala biten... Men det är vad jag kommer på.
Jag skulle kunna tänka mig tricket att slipa ner falsen på klicket an aning med sandpapper, för att lättare kunna klicka ihop biten sen. Och kanske lägga några droppar vitlim istället för att hålla ihop, men då får man vara observant att denna remsa inte sticker upp det minsta, utan helt plant måste det ligga medan limmer torkar.

Ett alternativ är att bryta golvläggningen i dörröppningen, och börja på nytt i nästa rum. Sen täcka med tröskel eller list.
Det kommer troligen finnas en viss risk att golvet ändå spricker upp i den där öppningen efter en tid.
hur menar du att golvet spricker upp? Du menar i öppningen mellan kök och hall? Varför finns den risken?
 
Egentligen så har du börjat fel om du kommer i den situationen. Det är rätt mkt att mäta innan man börjar lägga golv. Att få till det med en smal bit efteråt blir inte superbra.
 
J Johan456 skrev:
Egentligen så har du börjat fel om du kommer i den situationen. Det är rätt mkt att mäta innan man börjar lägga golv. Att få till det med en smal bit efteråt blir inte superbra.
Fast nja hur hade jag kunnat mäta bort det faktum att väggen är skit sned och plankan hade behövt vara bredare. Väggen på motsatt sida gick utmärkt med samma metod.
 
Om du tagit bort t.ex. 5cm på den första brädan du la, hur hade det blivit då? Det är kanske inte lätt att tänka på men det beror på hur mycket golv man lagt.
 
  • Gilla
coconut och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Om du tagit bort t.ex. 5cm på den första brädan du la, hur hade det blivit då? Det är kanske inte lätt att tänka på men det beror på hur mycket golv man lagt.
Då blir det helt fel i övergången mellan kök å hall. Tanken är att det ska gå igenom i ett svep utan några trösklar
 
Så klart kan man inte rå för att väggarna är snea.
Där det händer får man snygga till så gott det går.
Små defekter syns enda inte i det stora hela.
 
T TheGame skrev:
Så klart kan man inte rå för att väggarna är snea.
Där det händer får man snygga till så gott det går.
Små defekter syns enda inte i det stora hela.
Kan man kanske ha en dubbel list bara där? Eller ha en vanlig list å fylla hålet med något?
 
Carin83 Carin83 skrev:
Då blir det helt fel i övergången mellan kök å hall. Tanken är att det ska gå igenom i ett svep utan några trösklar
Ok, du har redan bestämt dig för att du gjort allt på bästa sätt, så då spelar det ingen roll vad jag skriver.
 
J Johan456 skrev:
Ok, du har redan bestämt dig för att du gjort allt på bästa sätt, så då spelar det ingen roll vad jag skriver.
Ok ge gärna förslag på hur jag kan lösa det i övergång mellan hall och kök för att slippa glipan. Tar tacksamt emot det. Övergången ser ut som på bild och första raden golv går ut från en planka som hamnade bra i linje med väggen. Väggen på vänster sida blev avståndet jättebra. Men i slutet på väggen på höger blev den stora glipan. Hoppas du förstår hur jag menar
 
Carin83 Carin83 skrev:
Kan man kanske ha en dubbel list bara där? Eller ha en vanlig list å fylla hålet med något?
Får du inte ner liten golvbit där bara.
Alt fogar du där med samma färg som golvet när listen är på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.