Nä det sitter på mellanplanet, de på ovanvåningen kommer det vatten ut dock.

Tack för länken!
 
Kan det vara termostaten som hängt sig i och med att elementet bara är ljummet?

/Funkis
 
D
Funkishus_-36 skrev:
Kan det vara termostaten som hängt sig i och med att elementet bara är ljummet?
/Funkis
Borde fortfarande komma vatten ur radiatorn när man luftar, eftersom returen ju borde vara öppen. Kanske själva luftningshålet som har kleggat igen?
 
Monkey skrev:
-MH- : Jodå där sitter en mätare och röda visaren står på 1,5 bar, men bakpå kulan sitter en liten "info-lapp" där det står-Förtryck 0,5 bar och det är vad den svarta visaren står på när pannan är igång (annars står visaren på 0)
Den röda visaren är troligen inställd för det tryck som säkerhetsventilen öppnar o "förtryck 0,5 bar" är i blåsan som sitter i kärlet ska ha när systemet/exp.kärlet är trycklöst o det kollas via "bilventilen" under kärlet med mätare för kontroll av bildäck...
Vilket tryck du ska ha bestämms av hur högt det är till högsta punkten/radiatorn i systemet, Har du pannan i källaren kanske du har 6 meter till översta radiatorn vilket gör att du behöver ca 0,7-0,8 bar´s tryck då pannan är kall (0,1 bar/meter + 0,1 bar)...
Det kan komma in luft i systemet om man har för lågt systemtryck genom radiatortermostaterna på högsta punkten får undertryck..

När du luftar så ha tillräckligt högt systemtryck (annars åker luften in) samt stäng cirkulationspumpen...

Sjunker trycket då all luft är borta så har du en läcka/vattenskada på gång..
 
Monkey skrev:
OK, när ni säger läcka, så antar jag att ni menar på vatten? Om det är en synlig läcka så borde man ju kunna upptäcka det ganska snart för det måste väl vara ganska mkt vatten till slut som läcker ut, men om det sitter inne i väggarna så är det ju katastrof :(
Hur upptäcker man det innan det är för sent?

Fyllde upp till 1 bar igen och luftade, men det kom ingen luft ur ngt element utan klart fint vatten från alla utom ett där det inte kom ngt alls mer än ett par droppar. Detta element har bubblat och låtit innan och förra gången jag luftade så spottade och fräste det, men nu verkar det tomt på både luft och vatten?
Detta element känns lite ljummet i toppen men kallt för övrigt inkl rören till elementet. Ngn ledtråd?
Med läcka menar jag vatten, och ja det är en katastrof om den sitter i väggarna eller golvet. Så det är viktigt att koma fram till om den finns eller ej.

Verkar som om allting utom ett element är ok, grattis så långt.

Att rören är kalla kan bero på brist på vatten, men lika gärna på brist på rörelse av vattnet. Eftersom det bubblat innan gissar jag på termostaten, öppna den till max om den inte är öppen. Hjälper inte det, skruva ut luftningsventilen så mycket du törs och vicka försiktigt på den. Hälper inte det, ta av termostaten och knacka försiktigt på ventilen (glöm inte stänga luftningsventilen även om inget kommer ut).

--- Mats ---
 
övertrycksventilen kan åxå småläcka, det brukar vara en mässinklump med en blå eller röd eller svart plastratt på. på ratten står det 1,5 bar (oftast). man bör vrida på den några gånger per år för at den inte ska kärva ihop. är den orörd sedan länge och man rör på den(vrider moturs tror jag det är) kan den börja läka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.