Man tar en bit trä mellan eller en gummiklubba och slår på kåpan lite för saker som inte varit loss på ett tag sitter fast. Sedan går det relativt enkelt att ta loss genom att försiktigt knacka lite på kanten så att du får ett spår att jobba med.
Fettet som är där torkar man alltid ur. Precis som andra har skrivit så är det enklaste att ha hjulet upphissat så att du kan spänna åt så pass mycket det behövs. Dvs man drar tills man känner att det blir ett litet motstånd i däcket när du rör på det. Sedan lossar du lite grann och sätter i rörsplinten igen. Har du flack i däcket trots åtspänning måste du byta lager.
 
Närbild på en svart bilbussning i handen på en person i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en smutsig maskinlager, hållen av en hand med skitiga fingrar mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en smutsig kullager medan en skruvmejsel vilar i dess centrum, bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en cykelgaffel med axel delvis täckt av gammalt smörjmedel, verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en röranslutning med rester av tätning och korrosion runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en smutsig kullager med synliga slitageskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett maskindelement med skadade gängor och smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller en svartmetallkomponent med en lagermekanism, troligtvis bilrelaterad, med fett och skruvgängor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Fattar inte alls hur axeltappen sitter fast i stålbalken, inte en enda bult!
Den pendlande delen är inpressad i balken tillsammans med gummistavar som utgör fjädringen
 
  • Gilla
Fmg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den pendlande delen är inpressad i balken tillsammans med gummistavar som utgör fjädringen
Och hur får man ut den?
 
R Rolle85 skrev:
muttern satt inte ens fast? Lossades med fingrarna...?
Eftersom det är ett koniskt lager ska bara muttern sitta precis så att det inte glappar, så det är helt normalt.
 
R Rolle85 skrev:
Och hur får man ut den?
Varför ska du ha ut den? Om du lyckas behöver du en verkstadspress på 30 ton som tar 2 meter långa arbetsstycken för att få ihop den igen.
 
O jäklar
 
Vad tvättar man lagret med innan ny infettning?
 
Staffans2000
Är de rena, vilket de brukar vara, är det bara att torka av dom med en trasa. Sedan fyller du handflatan med nytt fett och knådar in det på samma sett som man knådar en snöboll.

Rullade hjulen trögt när du hissat upp kärran?
 
Nope!
 
Tvätta ur de där lagren med lacknafta, inspektera så att det inte finns nån rost och packa med nytt fett.
Obromsade kärror får gärna problem med hjullager pga att det inte finns någon bromsvärme som torkar ur fukten ur fettet och lagren rostar.
 
Det är inget fel på lagret på bild, gott om fett.
Bara att montera igen, gör som nämnts tidigare, spänn muttern så hjulet går trögt, slå till med en stor hammare så man är säkert att lagerbaner är på plats, känn om mutter går att spänna mer. Nu skall muttern lossas minst ett 1/4 varv så fettet får plats mellan stålytor i rullbandet.
 
Biltemas hjullagerfett kommer fö att fungera alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Ok tack till alla !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.