Är det någon som driftar 2 växelriktare och kan berätta hur det funkar?

Vår saga med Sunroof fortsätter och de föreslår nu att vi sätter en 8kw hybrid + 10kw vanlig växelriktare (eller tvärtom, lite oklart). Taket är i öst / väst, med totalt 23kwp.

Kommer det fungera väl? Blir det bökigt med statistik och integrationer (Tibber, Home Assistant), smartahemlösningar osv, eller kan de agera "som en"?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Följer denna tråden då jag ev. också landar i två VR
 
Vi har två växelriktare till våra 22,5kWp solceller. Öst, väst och syd läge. Tre olika slingor kopplade till SMA växelriktarna. En 8,6kW och en 10kW. Inga konstigheter alls som jag upplever det. I SMA appen följer vi momentan produktion samt förbrukning tack vare smartmätaren. En sammanslagen bild för båda växelriktarna. Så det behövs ingen matte för att läsa ut vad som hänt / händer. Samma sak i Tibber appen. Det går säkert att läsa ut statistik för varje enskild slinga. Men jag har inte känt behov av att göra det ännu. Det är totalen jag är intresserad av.
 
  • Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju super. Tack för det lugnande beskedet.
 
ulfben,
varför föreslår de två växelriktare? Argument och motivering?

Vid 1:a installation av solceller ska man försöka undvika två växelriktare pga innebär högre kostnad för växelriktare, jämfört endast en men större. Sedan har man två apparater att sköta och underhålla. Utöver detta ska elektrikern också koppla in två st växelriktare vilket kostar mer än att ansluta endast en. Varje växelriktare ska ha egen AC-kabel och egen AC-brytare och egen 3-polig automatsäkring.

Men de största hybridväxelriktarna (som kan ha lagringsbatteri) är på max 10 kW AC uteffekt. T.ex. SMA, Fronius, Kostal m.fl.
Har man större installerad paneleffekt än ca 15 kWp paneler, och man tvungetvis vill ha en växelriktare som kan ha lagringsbatteri, kan det bli frågan om att man tvingas ha två st växelriktare.

Fronius Symo (ej Sumo) Gen24 Plus 10.0 på 10 kW AC uteffekt är den största Fronius har som kan ha lagringsbatteri. Den får för Fronius max ha 15,0 kWp paneleffekt ansluten till den.

Själv väntar jag på att det kommer ut en större Fronius Symo Gen24 på ca 15 kW, men det dröjer väl något år.
Den kanske då heter Fronius Sumo Gen24?
 
Redigerat:
K
Man ansluter dem till samma anläggning i molnet bara eller kopplar ihop dem med modbus, så att bara en är ansluten till internet. Så det ska vara lugnt
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Man ansluter dem till samma anläggning i molnet bara eller kopplar ihop dem med modbus, så att bara en är ansluten till internet. Så det ska vara lugnt
Utmärkt! Kräver det generellt att båda växelriktarna är av samma varumärke?
 
K
ulfben ulfben skrev:
Utmärkt! Kräver det generellt att båda växelriktarna är av samma varumärke?
Ja det gör det.

Men tycker att Tibber borde kunna räkna ihop siffror från två olika fabrikat. Har inte tibber så jag vet inte.

I Home Assistant så kan man koppla flera "räknare" som producerande enheter.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Utmärkt! Kräver det generellt att båda växelriktarna är av samma varumärke?
Det behöver inte vara samma märke om du har en Gen 24 den kan du ställa in så den laddar batteri från en annan växelriktare. dessutom kan du inte koppla ihop gen 24 med en snap tyvärr.
 
Det finns hybrider på både 15 och 20 kW numera.
 
Varför inte nämna vilka växelriktare som har AC-märkuteffekt på mer än 10 kW och som man kan koppla lagringsbatteri till?
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Det finns hybrider på både 15 och 20 kW numera.
Du kanske kan ge några exempel?
 
Absolut, här kommer en leverantör som jag har pratat i telefon med.
https://www.enequi.com/sv/

De har storlekar om 5, 6, 8, 10, 15, 20 kW hybrid som man kan koppla batteri till.
Batteristorlek väljs i steg om 2.5kWh. Max två batt på en hybrid.
Finns diverse tillbehör som tex elbilsladdare.
Du kan kan dock inte köpa direkt av dem, de säljer till elfirmor.
Nån här på forumet har köpt deras Hybrid VR.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Men vilket fabrikat är det som menas? Är det något tveksamt budget-fabrikat är det inte som vi är interessade av, utan det ska var kvalitetsfabrikat SMA eller Fronius eller möjligen Kostal och på mer än AC-uteffekt 10 kW. Det finns inte tror jag.
 
Du får ta fram stora plånboken så budgetmärke är det inte.
Jag är inte säljare för Enequi så kolla med dem om du är intresserad. De ligger långt framme med funktioner av det jag sett och vad de berättade.

Märket är Enequi inte SMA, Fronius, Kostal - de har bara små hybrider. Om du ska ha de märkena så är det kört än så länge, men de kommer nog ikapp så småningom.

De hade Hybrider på lager för leverans när jag pratade med dem, men det kan naturligtvis ha ändrats nu. Jag frågade specifikt efter 20kW modellen då jag siktar på 25-30kWp.

Deras produkter är med på listan över godkända VR här i Sverige så inkoppling till nätet är OK. Jag kollade specifikt att 20kW modellen är med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.