Ämnet varit inaktivt i 11år men fortfarande inte problem fritt. Jag vill ha snygga tips på hur ni täcker ovansidan på muren. Jag har flera murar haft dom i 10år och täckt med granitskivor med fog emellan, men fogen lossnar och blir ful med åren. Ska bygga ny lecamur nu. Behöver tips.
Grå mur i tegel mönster med ovansidan täckt av granitskivor och synlig fog, vid grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
D Draven skrev:
Ämnet varit inaktivt i 11år men fortfarande inte problem fritt. Jag vill ha snygga tips på hur ni täcker ovansidan på muren. Jag har flera murar haft dom i 10år och täckt med granitskivor med fog emellan, men fogen lossnar och blir ful med åren. Ska bygga ny lecamur nu. Behöver tips.
[bild]
Du behöver något som leder bort vattnet från muren. Lösningen med horisontella plattor gör att vattnet rinner ner längs med muren.

Kröntäckning av plåt eller takpannor med lutning. I ditt fall är det nog en plåtslagare som ger bäst resultat.

sidan 52 nedan

http://tmpb.se/wp-content/uploads/2018/06/Murat-och-putsat-byggande.pdf
 
S sinuslinus skrev:
Du behöver något som leder bort vattnet från muren. Lösningen med horisontella plattor gör att vattnet rinner ner längs med muren.

Kröntäckning av plåt eller takpannor med lutning. I ditt fall är det nog en plåtslagare som ger bäst resultat.

sidan 52 nedan

[länk]
Hej ja på muren du ser har jag fall på varje platta. Vattenavrinningen fungerar. Det är granitskivorna ovanpå jag vill ersätta med en snyggare lösning.
 
S
D Draven skrev:
Hej ja på muren du ser har jag fall på varje platta. Vattenavrinningen fungerar. Det är granitskivorna ovanpå jag vill ersätta med en snyggare lösning.
Men man ser att vattnet rinner längs med muren och inte droppar från kanten
 
Det fungerar inte med vattenavrinning på din mur, plant tak, taket måste luta lite, sticka ut ca 3 cm på fallsidan. Stenen måste jackas ur på undersidan så inte vattnet går runt och in på lecan. Vatten har en ytspänning så det kan gå runt lång sträcka, se min enkla skiss och tänk hur du vill ha det.

Rdit Jag skar jack på mina plattor med rondell och diamantskiva
 
  • Enkel skiss som visar rätt och fel vattenavrinning från tak, med jack för att styra vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Det fungerar inte med vattenavrinning på din mur, plant tak, taket måste luta lite, sticka ut ca 3 cm på fallsidan. Stenen måste jackas ur på undersidan så inte vattnet går runt och in på lecan. Vatten har en ytspänning så det kan gå runt lång sträcka, se min enkla skiss och tänk hur du vill ha det.

Rdit Jag skar jack på mina plattor med rondell och diamantskiva
Hej ja tack för din hjälp men det du inte ser på bilden är att jag har fall, jag har gjutit ett fall med ca 2cm per sektion . Vad har du för tips om vad jag ska lägga för material ovanför ? Men jacket under har jag inte så det kan ju hjälpa.
 
De plattor du har är OK och lutning, men att vattnet går runt och in på lecan beror på ytspänningen i det. Så för att komma ifrån det så finns bara ett sätt att bryta rundgång, att få till en brytning på fallet med en form av jack på något vis, hur du gör är beroende på övrigt montage. Brukar inte att kunna åtgärdas med något sätt än ett jack. Mitt så blir det en rand i marken ca 3 - 5 cm utanför muren som visar att vattnet rinner ner utan att gå runt mot lecamuren.. Det är bara naturens lag med vatten.
 
S sinuslinus skrev:
Men man ser att vattnet rinner längs med muren och inte droppar från kanten
Jajamän det rinner längs fogen på varje avsats och det behövs ett jack som gör det lättare att droppa av rätt som jonaserik tipsade om. Återigen så vill jag ha lite tips på snygga lösningar hur ni klätt in toppen på muren ?
 
Återkommer i morgon med foto hur jag gjort men i princip ingen skillnad på det jag nämnt tidigare-
 
J jonaserik skrev:
Återkommer i morgon med foto hur jag gjort men i princip ingen skillnad på det jag nämnt tidigare-
Kanon. Poängen med mitt inlägg är att jag vill ha bra tips om hur ni klätt in toppen på muren , inte vilka fel det är på muren på bilden, faktum är att den inte har några problem med frost sprängningar och den har hållit i 10 år nu. Men det går ju alltid att förbättra .;)(y)(y)
 
Ursäkta kom lite annat i mellan. men så här har jag gjort för att få vatten bort från muren. Vid utkkap så har jag satt en bräda för med tvingar för att kunna spåra rakt och i ytterkant får man vara försiktig så inte det blir slag som slår ut kanten. En rondell med diamanttrissa går bra Lutning ca 2 cm. Betongmössan är på annan mur och med en trekantslist ca 1 cm in från ytterkant , båda blir på mark en rand från droppet
 
  • Vattenavrinning vid mur med lutning, bräda med tvingar och betongmössa med trekantslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med lutning för vattenavrinning vid trädäck och trävägg, spårade med rondell och diamanttrissa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en utkappad betongmur med spårad kant nära träpanel och en sko synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ursäkta kom lite annat i mellan. men så här har jag gjort för att få vatten bort från muren. Vid utkkap så har jag satt en bräda för med tvingar för att kunna spåra rakt och i ytterkant får man vara försiktig så inte det blir slag som slår ut kanten. En rondell med diamanttrissa går bra Lutning ca 2 cm. Betongmössan är på annan mur och med en trekantslist ca 1 cm in från ytterkant , båda blir på mark en rand från droppet
Perfekt, tackar.
Mina granit skivor är bara 10mm tjocka så jag ska kolla efter annat tjockare stenmaterial att ha på toppen.
Dina block du har där vad dom dyra ?
 
Mina är 30 mm och det behövs nog om man ska spåra droppkant under. inte susning vad dom kostade, kvittot ligger långt tillbaka i pärmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.