ullberg
thomasx skrev:
Mmmm, men han drar lite väl långtgående slutsatser av sina tester, måste jag säga.
...
Det håller jag helt med om, och samtidigt kan jag lite slarvigt uttryckt ta ett mer bayesianskt förhållningssätt till det hela och baserat på de av Mathias utförda observationerna uppdatera mina sannolikheter.

Det jag, oavsett testets vetenskaplighet, tar till mig (och som stämmer överens med en del slarvigt dokumenterade egna observationer), är att det inte är ovanligt att med vanligt vitlim uppnå styrkor i paritet med, och ibland överträffande, träets egen hållfasthet.

Men som sagt, se Mathias test mer som en serie observationer (och själva testproceduren tycker i alla fall jag är fullt acceptabel) så får man lägga sin egen analys kring detta.

Det var också därför jag bara länkade snarare än att stipulera något normativt i frågan

/U
 
När fine woodworking testade olika fogar (#203) till knäckning vann halvt i halvt fogen (alltså den som är i trådskaparens första inlägg) över alla exotiska varianter av fog. Om jag läser testet rätt så testade de dock bara i fogens riktning eller vad man ska säga, inte sned belastning.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
När fine woodworking testade olika fogar (#203) till utmattning vann halvt i halvt fogen (alltså den som är i trådskaparens första inlägg) över alla exotiska varianter av fog. Om jag läser testet rätt så testade de dock bara i fogens riktning eller vad man ska säga, inte sned belastning.
Lustigt, man får ju trots allt dubbla vidhäftningsytan med t.ex. en enkel fingerskarvning.
 
Enkel fingerskarv kom på andra plats.

Det är inte så konstigt egentligen om man betänker att limfogen är starkare än träet (i alla fall med de fina fogar de hade i testet). Halvt i halvt fogen har ju som tunnast halva materialtjockleken kvar, alla andra fogar har någon del med bara en tredjedel eller mindre.

Jag skulle dock inte förlita mig på halvt i halvt, gillar själv fogar med mekanisk låsning, ex rektangulär tapp med förstärkande genomgående träplugg. En sån fog håller sig stark av sig själv och är inte så beroende av perfekta limytor och annat.

Har för mig det blev ett herrans liv efter den där fine woodworking artikeln, domino hamnade näst sist, bara vanliga kex fick sämre resultat....och där satt alla med dyra fina nyinköpta dominomaskiner o satte kaffet i halsen:).

Edit. Nja, läste testet igen. Domino plats 14 av 18 och kexen plats 15.
 
Redigerat:
Jag har fått lära mig att limmet är starkare än träet. om träet på ytan är skadat genom hyvling eller sågning så är det svagare än om det är varsamt slipat så att fibrerna på ytan är så oskadda som möjligt. Därför bör ytan slipas före limning. Dock tror jag att vi för den tillämpning det gäller här är ute i ordentlig överkurs om vi att hävdar att det har praktisk betydelse.
 
Tack för alla fina svar.

Om halvt-i-halvt är ungefär lika starkt så gör jag hellre det, för det går så snabbt.

Jag kom på att jag glömde berätta vad jag skulle ha dom till.
Det är meningen att jag ska göra ett antal sådana och skruva upp dom på väggen och sen ha mina plankor liggandes på dom.
Alltså, istället för att köpa vita ELFA lister som man sen sätter konsoler på.
På detta sättet blir det roligare, billigare och mer skonsamt för plankorna. Hos min pappa som kör metallkonsolerna så blir plankorna lätt "repade" av de vassa konsolerna.
 
Jag kör elfakonsoller, men valde även att sätta dit vita hyllplan. För att just slippa skadorna du nämnde och det blir även bra glid. En annan fördel är att jag kan ha både långt och kort virke eftersom hyllplanen ligger efter hela väggen, ca 6 m.
 
Jag ska inte ha så långa och tunga plankor. Sen är frugan på mig att jag lägger för mycket pengar på verkstaden :)
Har nyss flyttat in i hus och det har blivit många inköp på sistone.

Så även om Elfa-konsoler inte kostar så många hundra så tänkte jag försöka fixa själv...
 
Om du kan snickra ihop något som liknar dom här konsolerna från Ikea, så kan du lägga mer än 1 planka på.
ImageUploadedByByggahus.se1395830257.540157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir löjligt dyrt med elfakonsoler när man till sist plockat ihop alla delar som behövs.

Ska du ha dem som konsoller för plank så hade nog jag gjort som jag har gjort ;) Nämligen en tapp och tapphål, biten som sitter på väggen får gå ner en bit under själva konsolldelen, på så vis får du stöd både över i bakkant och under i framkant på konsollen och det hjälper till att motverka det vridande moment du får på konsollen. Det blir lite som en fingerskarv mitt på delen på väggen.
Detta för att den ska orka bära den vikt du lägger på, plankor blir snabbt tungt.

Jag har fem stolpar med kanske 10 armar på vare för att förvarar virke. Stolparna är 100x100mm och armarna är läkt typ 28x35, armarnas längd ca 40cm. I stolparna är gjort urtag så att armarna är stuckna rakt in i stolpen till kanske 3/4-dels djup. Jag kan lägga fullt med plank på en sådan utan problem, det är nog 15-20cm mellan varje.
 
thomasx skrev:
Det blir löjligt dyrt med elfakonsoler när man till sist plockat ihop alla delar som behövs.
Hehe, jag håller med om att din föreslagna lösning ser både kostnadseffektiv och lämplig ut. Men att kalla elfa-lösningen löjligt dyr känns lite överdrivet. Speciellt i förhållande till hur mycket pengar en byggahusforumit lägger på verktyg och verkstadsinredning - av andra trådar i forumet att döma. För övrigt köpte jag mina elfakonsoller på Byggmax, vill minnas att de är av märket Habo. De blev inga stora pengar alls.

Edit: Sorry för off-topic.
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
Om du kan snickra ihop något som liknar dom här konsolerna från Ikea, så kan du lägga mer än 1 planka på.
[bild]
Eftersom jag vill ha hela hyllsystemet kompakt så vill jag inte ha någon tvärslå. Man förlorar så mycket plats under varje hylla.
Det jag vill är att ta bort tvärslån och sen vända konsolen upp och ner, och ändå att den klarar att hålla några kilos vikt.
 
thomasx skrev:
Det blir löjligt dyrt med elfakonsoler när man till sist plockat ihop alla delar som behövs.

Ska du ha dem som konsoller för plank så hade nog jag gjort som jag har gjort ;) Nämligen en tapp och tapphål, biten som sitter på väggen får gå ner en bit under själva konsolldelen, på så vis får du stöd både över i bakkant och under i framkant på konsollen och det hjälper till att motverka det vridande moment du får på konsollen. Det blir lite som en fingerskarv mitt på delen på väggen.
Detta för att den ska orka bära den vikt du lägger på, plankor blir snabbt tungt.

Jag har fem stolpar med kanske 10 armar på vare för att förvarar virke. Stolparna är 100x100mm och armarna är läkt typ 28x35, armarnas längd ca 40cm. I stolparna är gjort urtag så att armarna är stuckna rakt in i stolpen till kanske 3/4-dels djup. Jag kan lägga fullt med plank på en sådan utan problem, det är nog 15-20cm mellan varje.
Bra förslag, men helst skulle jag vilja ha lite mer slimmad variant. Kör jag stolpar som är 100x100 så kommer plankorna lite onödigt långt ut från väggen. Jag ska ha ca 3 konsoler under en verktygstavla i en redan ganska trång passage.
 
Sätt några 45 or på längden med en plankas mellanrum. Sen när du vill ha en hylla sätter du bara in din planka i spåret och vips har du en hylla som du sen kan lägga mer plankor på. Kan ju inte bli mycket enklare. :)
 
  • Gilla
Rappala
  • Laddar…
Du måste så klart inte ha 100x100 stolpar, det var mer principen jag tänkte att du kunde följa med det material du har. T.ex. genom att göra en tapp och ett tapphål med dina 45x45 reglar, typ som en fingerskarv mitt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.