Nu börjar garaget sakta men säkert likna klart och renoveringsprojekten i huset ska avslutas för stunden. Därmed ska allt stuvas ut i garaget och jag börjar fundera på stöldrisken.

Garaget är fristående med en takhöjd på 2.1-2.3m och tanken är att inreda enligt bilden nedan:
Handritad planritning av ett garage med markerade områden för bil, cyklar, verkstad och pumprum.
Pumprummet saknar väggen mot "Verkstad" och är 30cm djupare än resten av garaget.
Tanken är att låta bänken där hänga över kanten och sätta upp en fuskvägg mot pumprummet.
Pumprummet blir "maskinrum" där jag ska sätta in bevattningspump och kanske även kompressor och liknande. I övrigt är rött LLVP och grönt en öppen hylla.

Hade ni förvarat (el-)verktygen alls i garaget, med stöket att kånka ut allt när man behöver det?
Om jag ska ha det i garaget så funderar jag på ett stängt skåp så att det inte går att se vad som finns genom fönsterna iaf.
 
Jag håller ögonen öppna efter en billig 20fots container att ställa i min loge. Förstår att detta inte är ett alternativ för dig men satsa på ståldörr och fönstergaller så packet åtminstone får slita ett tag. Gärna kombinerat med larm.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
byggt utan fönster så ingen kan titta in + larm.
 
Nu har jag förvisso inte för avsikt att bygga om garaget till bunker ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ett redigt plåtskåp med kombinationslås så man slipper glömma nyckeln. Eller bättre är att be den lokala smed firman göra ett skåp av 27mm rör med plattjärn som distanser så det blir som ett gammal westernhäkte.
Det lär stå mot en del misshandel samt du ser direkt om det där sällan verktyget ligger där eller ligger och skräpar i huset.
 
Kommer ha larm och videoövervakning på gården, videoövervakning för att kunna ha koll redan om nån är på området och bara tittar runt.
 
Övervakningskamera kommer det nog bli, eventuellt även larm när jag byter i huset.
 
Jag lever i tron att gamla tunga gjutjärnsmaskiner och gamla skamfilade handverktyg inte är särskilt stöldbegärliga. Visst går det att sälja dem men det är ju inte alls lika enkelt och lukrativt som när det blänker och står Festool eller Milwaukee.
De få nya elverktyg som finns förvaras dolda i skåp.
Dörren är låst.

Jag tror fullt och fast att bästa stöldskyddet är goda vänner och grannar och ett samhälle där folk håller utkik efter skumma figurer....... och ett samhälle där ingen tvingas begå brott för att ha råd att leva.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Är det en stor risk på riktigt? Flertalet tjuvar bryter sig väl in i bostadshuset och letar smycken, datorer och telefoner typ.

Det är klart att man kan bli av med handverktyg för några tusenlappar om oturen är framme och fel tjuv ser vad som står uppradat på arbetsbänken, men vettiga lås och att inte "skylta" med värdefull egendom tror jag räcker väldigt långt.
 
E
Om någon skulle ta sig genom fönstergallren tll min källarlokal och orka bubba upp maskinerna för den branta, smala trappen med låg, svordomsframkallande takhöjd, och dessutom ut genom kodlåsta stålgrindar från innergården. Ja, då skulla jag gratulera.

Om de hinner iväg innan larmet väckt halva innerstan vill säga.
 
Just nu är det främst handelverktygen jag tänker på, tyvärr består de till stora delar av blå bosch och en festool. :rolleyes:
 
Förläng den befintliga väggen mellan bilplats och pumprum, bygg sedan in dolda skåp i "fuskväggen". Använder du väggskåp som inte är för djupa så syns det inte att väggen är tjockare även om man kollar i pumprummet.
 
En bekant kör med två rejäla vapenskåp.
 
Har märkt mina större verktyg, maskiner och fordon med SmartDNA.
En klisterlapp på föremålet och en dusch med en unik märkfärg.
Klisterlappar på fönsterna och skylt vid dörrarna.
Märkningen är synlig i UV-ljus och är registrerad på köparen av kittet.
Kostnad för ett kit SmartDNA från c:a 1000 till 5000 kr beroende på användningsområde.
LRF-medlem har rabatt. Sök på SmartDNA för mer information. OBS! Jag är bara användare av produkten.
 
Har lekt med tanken att förvirring är bästa försvar. Har du en Bosch-låda med verktyg i så blir du av med den lådan vid inbrott. Har du 30 lådor varav en innehåller verktyg och resten innehåller blandat skräp så blir du sannolikt av med blandat skräp.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.