E
det står så i de nya föreskrifterna iaf
 
Elinstallatören skrev:
det står så i de nya föreskrifterna iaf
I vilka föreskrifter då? Vad som skrivs är att kablar skall förläggas så att de (bla) är skyddade mot mekanisk påverkan. Tolkat till hur rör bör förläggas så innebär detta att dessa lämpligast läggs i tak eller golvvinkeln eftersom risken att man spikar eller skruvar där för att sätta upp saket på väggarna är mycket liten. Jag har i alla fall inte sett i SS463 4000 nånting som innebär att det inte skulle vara tillåtet att 'gena'.
 
E
jag vet att det står att rören skall följa rummets riktning samt vertikalt
kan kolla vart det står exakt i paragraferna men vet det då det tydligen blivit olyckor då
man tänkte öppna vägg för dörr/fönster och de lade till att hur rören skule förläggas
 
Det är inte så att du blandar ihop föreskrifter med råd och rekommendationer? Inte för att jag anser att du har fel i hur det bör göras dock.
 
Det är väl så att OM man (mot allt förnuft) gör en installation med lös kabel i väggarna ska dessa förläggas i våg och lod men med rör/slang är det inga begränsningar när det gäller hur man drar.
 
E
nä jag måste kolla upp det mer då
så får även jag det lättare att förlägga rören
men jag brukar `se´ om det kan bli nått där med å undivker lägga där då
tex där de tkanske kan bli en luftvärme pump tex
men det är kanske ett råd och inte en paragraf.....*L'
 
Tackar för era inlägg....
har tillgång till alla föreskrifter och eller standarder....och förstår mig mycket väl på det elektriska...då jag arbetar som elkonstruktör in Industri/process automation.
dock arbetar jag inte inom installation och har därför ej kunskap om praxis för själva installationsbiten när det gäller placering/utförande av rör, dosor etc.
 
E
ok
lycka till hoppas det går bra
 
Simpsson skrev:
Tackar för era inlägg....
har tillgång till alla föreskrifter och eller standarder....och förstår mig mycket väl på det elektriska...då jag arbetar som elkonstruktör in Industri/process automation.
dock arbetar jag inte inom installation och har därför ej kunskap om praxis för själva installationsbiten när det gäller placering/utförande av rör, dosor etc.
I boken som det länkades till står allt du behöver veta inom din kunskapslucka. Rekomenderas.
 
Från tråden "Regler för att diskutera El i Byggahus forum":

Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.
Blir gammalt riktigt fort om denna diskussion ska komma upp i alla trådar, kan vi inte hålla oss till de trådar där debatten redan är i full gång?
 
Elinstallatören skrev:
det syns mkt väl att en elektriker intre gjortjobbet heller
Självklart syns det. Så slarvigt dragna flexrör och dåligt fastsatta dosor som min elektriker installerade skulle jag aldrig acceptera om jag gjorde det själv. Så det är viktigt att inte vara för nogrann om det skall se fackmannamässigt ut. ;)

Sorry. Kunde inte låta bli. Hoppas du har humor. :D
 
Kopierat från Elsäkerhetsverkets hemsida i föreskrifterna:

522 Val och montering med hänsyn till yttre förhållanden
Ledningssystem skall väljas, hanteras och monteras med hänsyn till yttre påverkan så
att skador på systemet förebyggs.

522.8.1.7 Råd: Med hänsyn till risken för bl.a. genomspikning förutsätts att ledningssystem, som är fastsatt i
eller på vägg, monteras horisontellt eller vertikalt eller parallellt med rummets kanter.
 
E
kan hänvisa till SS4364000 -som är elinstallationreglerna

sid 133
522.8.8
Lednigssystem som är fastsatta i eller på vägg SKALL horisontellt eller vertikalt eller paralellt med rummets kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i byggnadsdelar , men inte fastsatta, får följa den kortaste möjliga vägen.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortast möjliga vägen.

så var det klargjort dårå
i väggar får man inte gena............
för ev fönster dörrar m.m
 
Elinstallatören skrev:
kan hänvisa till SS4364000 -som är elinstallationreglerna

sid 133
522.8.8
Lednigssystem som är fastsatta i eller på vägg SKALL horisontellt eller vertikalt eller paralellt med rummets kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i byggnadsdelar , men inte fastsatta, får följa den kortaste möjliga vägen.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortast möjliga vägen.

så var det klargjort dårå
i väggar får man inte gena............
för ev fönster dörrar m.m
Du läser då föreskrifterna som du läser lagboken. :D Fastsatt ledningssystem avser kabel eller rör spikad på vägg. Löst förlagd kabel eller rör i väggars hålrum får gå kortaste vägen! Observera dock punkt 3 i svaret.

För att undvika ytterligare diskussion om vad som gäller så citerar jag Elsäkerhetsverkets egen tolkning av reglerna som finns att läsa under frågor och svar på deras hemsida:

Fråga (00-108)
Får dolt förlagda rör i väggen dras kortast möjliga väg? Får rören ligga löst?

Svar
Man kan i huvudsak använda tre förläggningsalternativ.


1. Installation i regelväggars hålrum med rörligt förlagd installationskabel eller rörligt isolerspiralrör. Därvid kan kabeln eller röret dras kortaste vägen, även diagonalt, mellan två dosor. I dosorna skall det finnas dragavlastningar för kabeln eller för spiralröret. Se 522.8.1.7, andra stycket.
2. Installation med dolt förlagd, fast monterad kabel utan skyddsrör. Infälld kabel i vägg förutsätts vara dragen horisontellt eller vertikalt eller parallellt med utrymmets begränsningslinjer. I tak eller golv får kabeln även dras kortaste väg det vill säga diagonalt. Se 522.8.1.7, första och tredje styckena.
3. Installation med dolt förlagt, fast monterat rör eller fast monterat, böjligt isolerspiralrör kan förläggas enligt 2. ovan.
 
E
jamen då är vi överns dårå
idagens installationer då man oftast använder det böjliga flexrör med fördragen fk och måste sätta fast det
för att kunna byta fk tex eller gå igenom reglar så kan man väl inte `gena´ den är ju rätt fastsatt då.....*L*
fast om man lägger den löst och lixom drar den mellan reglar är tydligen ok.
sen inom den regelbredden har det hängande det är inte mkt man genar då juh
man genar bara inom 600 mm regelbredd lixom
men som man gjorde förut så för att spara rör så snedda man uppåt/neråt på längre sträckor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.