Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
torcr och 1 till
  • Laddar…
E E.K. Olsson skrev:
Jag och sambon kollar på vad som kanske blir vårt första hus.

Ägaren som bara ägt huset i några år har gjort en del lättare renoveringar själv men även anlitat proffs för att renovera badrummet och tvättstugan. Båda ser bra och välgjorda ut. Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan eftersom ägaren tog in samma person som gjort badrummet fast svart.

Vi har fyra frågor:

1) Kan det eventuellt bli problem med att få försäkring med en tvättstuga som saknar intyg?
2) Hur pass viktigt är det att en tvättstuga är ett våtrum? Om det verkar vara tätskikt på golvet och uppvik omkring kan man gissa att det är lugnt?
3) Hur stor risk är detta i kontexten av ett husköp?
4) Är sånt här en röd flagga inför eventuell framtida försäljning? Är det en sån typisk sak som gör det svårt att sälja?

Tacksam för svar!
1.NEJ (förutom ett f-bolag)
2. Helt OK
3. Låg risk.
4. Knappast
 
  • Gilla
redep och 25 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1.NEJ (förutom ett f-bolag)
2. Helt OK
3. Låg risk.
4. Knappast
Tack för tydligt svar! Vill dock bara fråga angående (1). Menar du “förutom försäkringsbolag i allmänhet” eller “förutom ett specifikt försäkringsbolag”?
 
Alla utom ett bolag bryr som om intyg, torka sig i röven med det. Om utförandet är enligt branschregler täcker försäkringen vid en skada.
 
  • Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Vid en skada utredes ofta uppförandet av badrummet och hittar man felaktigheter så åker man vad jag vet på förhöjd självrisk.

De flesta försäkringsbolag godkänner dessutom att man gör hela jobbet själv, dock vill de att man dokumenterar att man följer tillverkarens föreskrifter vad det gäller tex tätskikt och rörgenomföringar. Har kontrollerat det själv och själv gjort mitt eget badrum.
 
  • Gilla
Mazdarune och 11 till
  • Laddar…
Fick inga intyg när jag köpte huset - inte heller på det som var gjort av firmor. Har gjort en del själv, fick inga intyg av mig själv heller. Huvudsaken är att det går att visa att det är riktigt gjort. Är det felaktigt utfört däremot hjälper inga intyg i världen.

Kan du inte kolla utförandet själv så anlita gärna en kompetent besiktningsman i samband med köpet som kan berätta om något ser galet ut. I alla fall av det som går att inspektera, men det som är skit i utförandet brukar se ut som skit också...
 
  • Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla utom ett bolag bryr som om intyg, torka sig i röven med det. Om utförandet är enligt branschregler täcker försäkringen vid en skada.
Antar att ett badrum med intyg som inte är utfört enligt branschregler ratas av försäkringsbolaget dessutom?
 
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 4 till
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Antar att ett badrum med intyg som inte är utfört enligt branschregler ratas av försäkringsbolaget dessutom?
Dom har ingen aning...
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom har ingen aning...
Vid inspektion efter fuktskada där man noterar avsaknad av klämring?
 
R Rulf.K skrev:
Vid inspektion efter fuktskada där man noterar avsaknad av klämring?
Jag har noll klämringar i mitt badrum.

Alltså rent byggfusk /slarv är inte samma sak som "saknar intyg".

Finns det ett intyg men man fuskat så är det ju osant intygande...
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 2 till
  • Laddar…
Precis som Dilaton säger.

Görs en skadeinspektion och det är dåligt/fel utfört får man avdrag/ingen ersättning

Och om det är gjort rätt får man ersättning.

Pappret är till för att underlätta men ger ingen magisk försäkring eller tar bort undersökningsplikten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagen är generellt sett väldigt snälla, kan man säga. Det finns enormt många regler och bestämmelser. Ofta där det sägs att ersättning uteblir, eller att det blir förhöjd självrisk, om man inte lever upp till dem. Dock är det ytterst, ytterst sällsynt som det blir några höjda självrisker, och ännu mer sällsynt att ersättning uteblir helt.
 
  • Gilla
Goki och 2 till
  • Laddar…
E E.K. Olsson skrev:
Dock finns det inget våtrumsintyg för tvättstugan
Varför skulle det finnas det?
 
  • Gilla
Busso och 5 till
  • Laddar…
MrJay
En klassiker: Privatpersoner som tror att våtrumsintyg är ett krav och invaggas i falsk säkerhet. Branschorganisationerna har verkligen lyckats med sin marknadsföring.
 
  • Gilla
Mazdarune och 26 till
  • Laddar…
Som många redan skrivit, försäkringsbolaget kommer vid framtida skada kolla på utförandet, inte intyget. Intyget är bara några kryssrutor där byggaren intygar att de gjort rätt, med möjlighet att lätta på sitt ansvar genom att skriva in avsteg från standard. Vid skada kommer försäkringsbolaget ev. skriva ner ersättningen och det blir upp till dig att ta med ditt intyg till den som byggde och kräva ersättning/rättning.
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.