storken skrev:
då blir det tre gången? hur mycket har du sparat tack vore det?
Det beror väl helt på när man haft rörligt och när man bundit och till vilket villkor man band och för hur länge?
 
Veritas skrev:
Precis som tidigare sagts i tråden så beror det väl mycket på hur den egna ekonomin ser ut & hur pass breda marginaler man anser sig klara av....som avgör hur man väljer att lägga upp lånen baserat på lånebeloppet.
Då vi köpte hus för ett år sedan valde vi att binda allt vi kunde på 10 år. Visst får vi en högre kostnad än om vi tagit allt eller viss del rörligt.... men vi ansåg att sova gott om natten var värt den merkostnaden.
Jag antar att ni tänkt att bo kvar längre än 10 år?

Annars ränteskillnadsersättning...

Vi kör 100% rörligt, jäkligt gott med ränta under 3% i över ett år. Senaste 3.15%.
 
timmelstad skrev:
Det beror väl helt på när man haft rörligt och när man bundit och till vilket villkor man band och för hur länge?
ja ja det är mycket som spelar in här. men låt herr Nyfniken tala om hans vinst som han hänvisar till. jag förväntar mig lika bra uträkning som alla andra presenterar med alla parametera osv :D blir bra lunchläsning ;)
 
Tiger79 skrev:
Jag antar att ni tänkt att bo kvar längre än 10 år?

Annars ränteskillnadsersättning...

Vi kör 100% rörligt, jäkligt gott med ränta under 3% i över ett år. Senaste 3.15%.

det är vansinigt att binda på 10 år. :D om man inte har ett riktigt bra spåkula så klart. men några har tydligen byggt såna och vilt hänvisar till att i framtiden kommer räntan både vara hög och priserna på bostäder kommer gå ner. :D:D

du gör helt rätt i att ha rörliga. kör samma själv.
 
Jag tycker ni bör pressa banken lite mer, jag håller själv på att kolla för ett 3milijonerslån på vårt nyköpta hus och har nu fått av SEB 3.17, Handelsbankan 3,35 (men då ingår bolåneskydd) detta på 3 månaders.
Kan nämna att vår nuvarande bank Nordea låg långt efter...

Vi lägger allt på rörligt eller möjligtvis hälften på en 1åring.
 
storken skrev:
ja ja det är mycket som spelar in här. men låt herr Nyfniken tala om hans vinst som han hänvisar till. jag förväntar mig lika bra uträkning som alla andra presenterar med alla parametera osv :D blir bra lunchläsning ;)
Det är ju naturligtvis fullständigt omöjligt att tala om nu. Om du inte vill presentera lite fiktiva värden för den framtida reporäntan. Antingen så gör du det eller så påminner du mig nästa år så ska jag försöka räkna ut det åt dig. Jag säger försöka eftersom det kan bli lite lurigt att ta reda på Handelsbankens 3-månadersränta ett år tillbaka.
 
Nyfniken skrev:
Det är ju naturligtvis fullständigt omöjligt att tala om nu. Om du inte vill presentera lite fiktiva värden för den framtida reporäntan. Antingen så gör du det eller så påminner du mig nästa år så ska jag försöka räkna ut det åt dig. Jag säger försöka eftersom det kan bli lite lurigt att ta reda på Handelsbankens 3-månadersränta ett år tillbaka.

menar du att det är osäkert om det blir tredje gången eller inte?
 
storken skrev:
tittar man bakåt i tiden så är det vid två tider det var lönsamt att ha bundet krisen på 90 talet och krisen 08. och då på två års bindningar.
Hmm, jag tycker att jag hittat ett annat tillfälle. I maj 2010 så hade Swedbank en rörlig tremånadersränta på 1,78. Vi hade då 0,29 i rabatt, dvs 1,49 % ränta. När det var dags att förhandla om vår ränterabatt så fick vi istället erbjudandet att binda ett år på 1,52 %. Jag som är helt emot att binda gjorde en snabb kalkyl på om det var sannolikt att det skulle ske en höjning innom det närmaste året och kom snabbt fram till att binda ett år var nog ändå OK med de villkoren.

När vi sen skulle förhandla om räntan ett år senare var den rörliga räntan 3,88 så jag skulle absolut påstå att vi hos Swedbank under det året tjänat en hel del på att binda räntan under ett år.
 
Nyfniken skrev:
Jag säger försöka eftersom det kan bli lite lurigt att ta reda på Handelsbankens 3-månadersränta ett år tillbaka.
Swedbank har de senaste 10 årens räntehistorik på hemsidan så det borde inte vara något större problem att få fram om nu inte Handelsbanken av någon anledning inte vill visa historisk statistik på sina räntor.
 
storken skrev:
menar du att det är osäkert om det blir tredje gången eller inte?
Nej. "Hur mycket har du sparat tack vore det?"

Jag menar att det är omöjligt att svara på hur mycket jag sparat.
 
Nyfniken skrev:
Nej. "Hur mycket har du sparat tack vore det?"

Jag menar att det är omöjligt att svara på hur mycket jag sparat.

ja förmodligen ingenting eftersom allt du sparade har gått till konsumtion.
eller hakar upp dig på spara eller tjäna? för mig är att tjäna pengar betyder att jag gör en motprestation. och på en utgift kan jag bara spara. pratar vi samma terminologi?

men vist är det härligt att ha olika åsikter :) ?
 
storken skrev:
ja förmodligen ingenting eftersom allt du sparade har gått till konsumtion.
Förutfattade meningar?

Nädu, jag lägger undan motsvarande 6% ränta så inte en krona av det jag sparat/tjänat har gått till någon kaffemaskin eller Thailandsresa.

storken skrev:
eller hakar upp dig på spara eller tjäna? för mig är att tjäna pengar betyder att jag gör en motprestation. och på en utgift kan jag bara spara. pratar vi samma terminologi?
Jag har inte riktigt samma definition. Jag anser till exempel att man kan tjäna på att binda räntan.
Jag är dock medveten om att 99% av svenskarna (felaktigt ;)) håller med dig, så jag försöker filtrera mitt språk. :cool:

Det intressanta i det här fallet är ju trots allt om jag fått betala mer eller mindre till banken på grund av att jag bundit räntan. Är vi överens?
 
Nyfniken skrev:
Förutfattade meningar?

Nädu, jag lägger undan motsvarande 6% ränta så inte en krona av det jag sparat/tjänat har gått till någon kaffemaskin eller Thailandsresa.


Jag har inte riktigt samma definition. Jag anser till exempel att man kan tjäna på att binda räntan.
Jag är dock medveten om att 99% av svenskarna (felaktigt ;)) håller med dig, så jag försöker filtrera mitt språk. :cool:

Det intressanta i det här fallet är ju trots allt om jag fått betala mer eller mindre till banken på grund av att jag bundit räntan. Är vi överens?

förutfattade meningar? oj oj oj du skulle bara veta! d^_^b

och yes vi är överens.


och förresten varför hakar upp sig alla på kaffemaskiner och thai resor? :wow: är det den svenska avundsjukan?
 
storken skrev:
förresten varför hakar upp sig alla på kaffemaskiner och thai resor? :wow: är det den svenska avundsjukan?
Det är väl utmärkta exempel på statusmarkörer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.