HEM2121 skrev:
Ja, vid första besöken är det ok.
Jag har bjudit hantverkare både på kaffe och lunch för att de skall trivas och med förhoppning att de gör ett bra arbete men det har jag fått lära mig att det är fel väg, efter första besöket så är det vi och dom som gäller.
Om jag hade en hantverkare hemma hos mig i flera timmar skulle jag tycka att det var en rätt knepig typ om han inte tyckte det var OK att dricka en kopp kaffe med mig. För mig som kund är ju även detta ett lysande tillfälle att få veta vad som verkligen händer. Det är ju en sak att inte sotaren har tid att fika på varenda ställe, men ifall man är hos en kund en längre tid så verkar det i mina ögon konstigt om man vill sitta själv med kaffetermosen istället för med kunden om den är hemma.
 
H
lbgu skrev:
Om jag hade en hantverkare hemma hos mig i flera timmar skulle jag tycka att det var en rätt knepig typ om han inte tyckte det var OK att dricka en kopp kaffe med mig. För mig som kund är ju även detta ett lysande tillfälle att få veta vad som verkligen händer. Det är ju en sak att inte sotaren har tid att fika på varenda ställe, men ifall man är hos en kund en längre tid så verkar det i mina ögon konstigt om man vill sitta själv med kaffetermosen istället för med kunden om den är hemma.
Den varianten har jag testat, det är inget bra förslag.
 
HEM2121 skrev:
Den varianten har jag testat, det är inget bra förslag.
Får beklaga att du verkar ha haft otur med de hantverkare du anlitat.
 
Det är inte helt enkelt eller problemfritt att riskera att blanda ihop affärer med mer privata relationer och även om det inte är medvetet eller bara med god vilja så har det många gånger visat sig problematiskt om något går snett eller om det går allt för bra:eek:
 
H
lbgu skrev:
Får beklaga att du verkar ha haft otur med de hantverkare du anlitat.
Man ska inte blanda ihop affärsrelationer med privatlivet. Sedan kan man var trevlig och korrekt ändå.
 
Det är "skönt" och se hur många här på forumet som anser att en kopp kaffe är ett "problem" ;)

Jag kan bara svara för mig själv här… Men när en kund bjuder på fika så betyder det inget annat än att jag känner mig sedd (omhändertagen) som hantverkare. Detta om något gör mig ännu mer motiverad att prestera på topp för kunden!

Men det är ju bara min åsikt :)
 
  • Gilla
Müssli och 9 till
  • Laddar…
För att återgå till ämnet, fler offerter är inte fel att ta in, om TS har den möjligheten.
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Man ska inte blanda ihop affärsrelationer med privatlivet. Sedan kan man var trevlig och korrekt ändå.
Fast att som beställare av en tjänst bjuda den som utför tjänsten på kaffe är väl inte att blanda in privatlivet utan snarare en affärsrelation. Det är snarare standard inom svenskt näringsliv att bjuda representanter för andra företag på kaffe. Att bjuda på en kopp kaffe är i nivå med att skaka hand för mig och det är inte samma sak som att inleda en djupare personlig relation med någon.

På en del kommentarer här låter det som att man automatiskt blir kompis med någon bara för att den bjuder på kaffe.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
H
lbgu skrev:
Fast att som beställare av en tjänst bjuda den som utför tjänsten på kaffe är väl inte att blanda in privatlivet utan snarare en affärsrelation. Det är snarare standard inom svenskt näringsliv att bjuda representanter för andra företag på kaffe. Att bjuda på en kopp kaffe är i nivå med att skaka hand för mig och det är inte samma sak som att inleda en djupare personlig relation med någon.

På en del kommentarer här låter det som att man automatiskt blir kompis med någon bara för att den bjuder på kaffe.
Du kan jämföra detta exemplet
Ja, första gången ja, men chefen sätter sig inte med den inhyrda personalen och dricker kaffe varje dag, den inhyrda personalen är där för att arbeta under en viss tid. Det måste finnas en viss distans, för den skull behöver det inte vara otrevlig stämning. Man behöver inte bli kompis, nej men kanterna mjukas upp. Relationen skall vara strikt affärsmässig.
Det är en helt annan sak tex när du går på ett kundmöten eller får besök av en säljare.
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Ja, första gången ja, men chefen sätter sig inte med den inhyrda personalen och dricker kaffe varje dag, den inhyrda personalen är där för att arbeta under en viss tid. Det måste finnas en viss distans, för den skull behöver det inte vara otrevlig stämning. Man behöver inte bli kompis, nej men kanterna mjukas upp. Relationen skall vara strikt affärsmässig.
Det är oerhört vanligt att t.ex. en avdelningschef fikar tillsammans med personal + eventuellt inhyrda konsulter på avdelningen. Det skulle nog ansetts konstigt ifall den inhyrda personalen förväntades sitta inne på sina rum och fika själva.

Sen är det väl bra ifall man gör det som känns naturligt för en själv. Ifall man inte vill umgås med hantverkaren mer än absolut nödvändigt så ska man ju givetvis inte göra det. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Det verkar som det är viktigare med kaffedrickande än att ta fram relevant dokumentation och underlag för att kunna göra en riktig beställning.
Men det är väl därför det blir så många trådar här på BH där man anklagar än den ena och än den andra för bristande kommunikation när allt går åt helvete. ;)



Är det något speciellt märke på bönorna man ska ha när man renoverar, Löfbergs eller Gevalia? Det kanske varierar beroende på vilket tätskikt man ska i badrummet.....:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Ardexsmitten och 3 till
  • Laddar…
Vad gör ett arbete inspirerande och motiverande? Vad gör att man lägger ned sig lite extra? Kan nöjd kund vara en sådan faktor? En god relation? En vilja att lösa problem tillsammans? Är det möjligt, eller är enda möjligheten ett ytterst detaljerat kontrakt?
 
  • Gilla
ACME och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Vad gör ett arbete inspirerande och motiverande? Vad gör att man lägger ned sig lite extra? Kan nöjd kund vara en sådan faktor? En god relation? En vilja att lösa problem tillsammans? Är det möjligt, eller är enda möjligheten ett ytterst detaljerat kontrakt?
Det är sannolikt en kombination av båda ingredienserna men när man står där med en brunn som inte är centrerad på millimetern och eller kakelplattor som inte linjerar med golvklinkerns fogar och man börjar beklaga sig här på BH huruvida det är fackmässigt utfört eller inte, då hjälper det om man vill få rätt mot den som utfört jobbet om det finns en klar och tydlig beställning, men alla kaffekoppar man bjudit på lär ju inte vara så avgörande i den stunden.

Det sociala och normala umgänget tror nämligen jag de flesta normalt funtade människor är kapabla att klara ut själv så det är nog viktigare att TS får råd om vad som bör göras inför en renovering och vad som kan vara bra att veta. Koka kaffe kan hon nog redan tror jag åtminstone....;)
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Nog om kaffe :) Det viktiga är man har en proff. Kontakt med hantverkaren och att man endast pratar vad som skall göras och att man är tydlig. Dokumentera allt, ta foto under arbetets gång, kan även vara bra för framtida renoveringar, då vet man hur det ser ut under och inte minst om det skulle bli läckage så att inte försäkringsbolaget kan krångla.
Se till att få dokument på att den firman som skall göra badrummet att de är BKR anslutna. Gå gärna in på Konsumentverkets hemsida och läs.
 
H
lbgu skrev:
Det är oerhört vanligt att t.ex. en avdelningschef fikar tillsammans med personal + eventuellt inhyrda konsulter på avdelningen. Det skulle nog ansetts konstigt ifall den inhyrda personalen förväntades sitta inne på sina rum och fika själva.

Sen är det väl bra ifall man gör det som känns naturligt för en själv. Ifall man inte vill umgås med hantverkaren mer än absolut nödvändigt så ska man ju givetvis inte göra det. Inget konstigt med det.
Tror nog vi pratar om varandra här. Det är skillnad på en fast arbetsplats med fast personal osv.
Skanska och alla andra byggföretag skulle inte komma på tanken att beställarna ska bjuda på kaffe till byggarbetarna. Men det kanske kommer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.