Dottern har precis lärt sig gå och jag måste sätta upp en grind för att undvika att hon springer rätt ut i gatan.

Jag har några frågor om hur jag bäst ska gå tillväga för att förankra stolparna. Grinden kommer bli 135 cm bred och 95 cm hög.

(1) Först hade jag tänkt gräva 30 cm djupt (bor nere på kontinenten så frostfritt krävs ej), trycka ner en 95x95 stolpe, fylla gropen med 5 cm grus och sedan 25 cm betong (inget rör). Sedan fick jag veta att det är bäst att använda plintjärn. Ska då enbart plintjärnen sänkas ner i betongen eller blir det bättre stabilitet om jag även sänker ner stolpen? Alltså så här (S=Stolpe, P=Plintjärn):

..SSS..
..SSS..
PSSSP
PSSSP
Marknivå
PSSSP
PSSSP

eller så här:

..SSS..
..SSS..
PSSSP
PSSSP
Marknivå
P......P
P......P

(2) Plintjärnen är svagt böjda ner till. Hur ska de sättas i betongen? Så här: |_ _| eller så här: _| |_ ?

(3) Jag har tyvärr inte möjlighet att gjuta fast den andra stolpen utan måste slå ner en lite tunnare stolpe i marken (typ 45x45). Denna tunnare stolpe ska dock inte bära någon vikt utan bara användas för att fästa haken på. Gångjärnen kommer givetvis fästas på 95x95 stolpen. Ser ni några problem med att använda en 45x45 stolpe som andra grindstolpe?

(4) Tänkte köra med tryckimpregnerat, men vill gärna måla vitt när allt är klart. Kan man eller kan man inte måla på tyckimpregnerat? Har hört båda delar...

(5) Är det några speciella fästen/gångjärn som rekommenderas?

(6) Något annat att tänka på?

Tack på förhand.

Mvh
 
C
1. Nedre alternativet. Stolpen ska inte vara nere i betongen.
2. Vet ej, men jag gissar på andra alternativet.
3. 45x45 känns kanske lite klent, men jag skulle tro att det funkar. Överväg att använda nån form av stolpsko, det finns bland annat järn som man slår ner i marken för ändamålet, vilket funkar mer eller mindre bra beroende på vad det är för slags mark.
4. Det går absolut, men du bör inte göra det direkt utan vänta uppåt nåt år, för att inte riskera att impregneringen tränger igenom färgen.
5. Man bör ha så långa gångjärn som möjligt, sett ur både praktisk och estetisk synvinkel, för att ta upp lasten.
6. Tänk på att göra en snedstagning i grinden för att hindra att den börjar hänga ned. Regnar det mycket där du bor (var bor du?) kanske du ska överväga att göra en justerbar stagning, lite beroende på hur du har tänkt konstruera grinden, eftersom en snedsträva av trä tenderar att bli längre och kortare beroende på fuktighet, vilket kan göra den svår att låsa/låsa upp. Vi har det problemet med en 95 cm bred grind.

Lycka till!
 
cheetah1,

Stort tack för dina svar.

1. OK. Tror du att 30 cm är djupt nog? Och att använda rör är väl inte nödvändigt?
2. Gissar också på det
3. Såg något sådant på Hornbach - en stolpsko med spets som man slog ner i marken. Såg dock lite klen ut, men kan vara värt ett försök kanske. Kan gjuta ner till 20 cm på den sidan. Är det ett bättre alternativ än att slå ner en 30 cm lång stolpsko tror du?
4. Om man inte kan måla den under det första året, skulle man inte kunna vitbetsa den istället? Ser så himla tråkigt ut med tryckimpregnerat...
5. OK
6. Vi bor i Tyskland och här regnar som i Skåne - kanske t.o.m. lite mer . Hur gör man en justerbar snedstagning? Trodde att tryckimpregnerat skulle förhindra denna typ av problem...

Stort tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Stenis76
  • Laddar…
Jag satte upp gamla grindar vid vår infart för ca 10 år sedan. Jag använde mig av telefonstolpar som jag gjorde hakar till för att hänga grindarna på. Jag grävde ett hål ca 1 m djupt och för mig har den lösningen fungerat fint.
Jag grävde med en dikespade, en sådan som är 18 - 20 cm bred och halvrund.
 
Vill bara klargöra att vi här pratar om en enkel grind i trä. Alltså inga jättetunga saker.

Vill också upprepa att jag inte har någon möjlighet att gräva en meter, utan max 30 cm för 95x95 stolpen och max 20 cm för 45x45 stolpen.

Tacksam för alla svar.
 
Det känns klent med 30 cm. Jag tror inte jorden håller emot tillräckligt mot en vanlig plint. Vill du inte gräva djupare (varför inte?) så får du väl gräva större. Gjut en platta i botten, kanske en halvmeter i fyrkant. I med lite järn innan den bränner, och fortsätt med plinten därifrån.
 
Kapar tråden lite; nån gång i framtiden vill jag sätta upp ett staket mot vägen. Problemet är att snöplogen trycker upp maaaassor med snö där staketet kommer stå, hur djupt måste jag förankra för att ha en sportslig chans att det skall kunna stå emot? Vet att det är en lite hopplös fråga men tänkte om det fanns någon riktlinje eller så. Bor i Dalsland med en härlig leråker till tomt som blir översvämmad varje höst...
 
  • Gilla
PeterLöf
  • Laddar…
*Bump*
 
Lyckades komma ner till 40 cm och den icke-bärande stolpen sitter stenhårt. Betongen klarar också den bärande stolpen bra, men killen på Hornbach sålde tyvärr för korta plintjärn till mig som sviktar när grinden kommer på. Snackade med en annan kille på Hornbach igår som sa att det krävs betydligt längre plintjärn än så. Eftersom jag inte orkar bryta upp all betong igen kommer jag försöka fästa två vinkeljärn i betongen resp. stolpen för att se om det stabiliserar tillräckligt. Om inte, så blir det till att gjuta om.

Till Dalbotös: Med andra ord, skaffa riktigt långa och stabila plintjärn och fråga två, helst tre försäljare innan du gjuter. Lycka till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.