S
ANR skrev:
Har du ingen tilluft alls? För att ventilerna i nock ska fungera som självdragsFRÅNluft så måste luft komma in nånstans. Om du kör frånluften på toa kommer den suga in luft från nock. Jag kanske missförstår dig men en lösning kanske kan vara att montera friskluftsventiler vid fönstren.
Jag har de ventiler nära innertak som är inritade på bilden. Separettfläkten i badrummet suger ut luft. Öppna spisen eldar vi i en del, men oklart hur förra ägarna gjorde.

Vi kommer nog montera friskluftsventiler i sovrummen, har inte någon ventilation där annat än öppen dörr. Men det är ju ett fritidshus så det känns som att det kan dras in rätt bra med luft ändå--när vi är där. Jag tänker att detta med fuktfläckarna uppe vid tak och nockbalk uppstår när ingen varit där.

Oldboy skrev:
Är du säker på att fuktfläckarna i nock inte kommer utifrån?
Min erfarenhet är att fuktfläckar i allmänhet inte kommer från kondens utan från läckage.

Eftersom luften är varmast och lufttrycket högst uppe vid nock så agerar ev ventiler där frånluftsventiler, oavsett vad den som monterat dem tänkt. Kanske är det bättre att montera en takfläkt som trycker ned den varma luften vid nock? (En sådan där propellerfläkt som finns överallt söderut.)

En ventil mellan kallvind och innerutrymme kan rimligtvis inte vara bra. (Varm och fuktig inomhusluft trycks ut i kallvinden och kondenserar.)
Mitt intryck är att fuktfläckarna kommer inifrån. Det hoppas jag i alla fall. Svårt att ta reda på om de kommit utifrån, om tidigare ägare lagt om takpappen menar jag. Måste ju göra åverkan på taket för att kolla.

Och även om jag förstår poängen med pizzeriafläkt i taket så tar det emot rejält. Skumt att just detta hus behöver det men inte sjuttiotusen andra hus med liknande byggnadstyp.

Intressant om ventil mellan kallvind och innerutrymme--verkar ju inte bra. Finns ju iofs vidare ventil ut från kallvind så vi hoppas att det mesta åkt vidare ut innan det kondenserat.

Fjojtmehmet skrev:
Det bästa är nog att sätta en frånluftsfläkt på kanalen som går direkt ut.
Tilluften får du ju genom självdrag
Problemet är ju att varm fuktig luft stannar för länge vid nockbalk, så den vill du suga bort.
Ja, det kanske är så vi får göra: tilluftsventiler i sovrum + frånluftsfläkt på kanalen som går direkt ut. Känns som att det blir ett rejält ventilerat fritidshus i så fall, får döpa huset till vindtunneln.

Och med anledning av alla kommentarer om ventil till kallvind, vi kanske skulle stänga ventil från allrum till kallvind också..

PS: Tack ni alla som har kommit med inspel förresten, det är riktigt schysst att ni delar med er.
 
Redigerat:
Jag tror att med nuvarande lösning så är problemet att luften står för still. Varm fuktig luft stiger uppåt och om ingen cirkulation sker så stannar det vid nock. När ni inte är där och "fläktar" runt luften så står den nog i det närmaste still. Jag hade som steg ett satsat på friskluft i sovrum och låtit ventilerna i nock vara frånluft vilket de naturligt blir. Blir det inte tillräckligt så en kanalfläkt av nån form för att suga ut luften från nock. Du behöver inte oroa dig för "vindtunneln". Behövs inte ett jätteflöde, huvudsaken är att det är ett flöde öht!

Lycka till!
 
S
Häpp, dags att väcka den här tråden till liv! Det gäller ventilation i fritidshus med självdrag (3 sovrum i fil, ett badrum och ett stort allrum/kök, se tidigare skiss).

Sedan sist har jag monterat tilluft i sovrummen som nämndes i tråden, men jag har också bytt ut separett-toan med frånluft till en förbränningstoalett som har egen ventilation, dvs egna kanaler genom fasaden för till- och frånluft.

Utöver tilluftsventiler i varje sovrum finns två ventiler i allrum uppe vid innertak, som rimligen fungerar som frånluft. Även om detta väl borde räcka tycker vi nog att det fortsatt är rätt dålig cirkulation även med tilluftsdonen på helt öppna spjäll. Dels när vi är här, men stugan luktar också påtagligt instängt när vi kommer hit efter en veckas frånvaro. Ena frånluften har en kanal på 2 m och jag undrar om det vore vettigt att sätta en kanalfläkt där? Kanske en som går att ställa in varvtalet på? Ville inte göra det tidigare när vi hade separett pga risk för odör-spridning.
 
Jag skulle sätta en fuktstyrd fläkt i badrummet som går på lågvarv när det inte är fuktigt. Då kommer stugan ventileras även när ni inte är där
 
S
T toolman77 skrev:
Jag skulle sätta en fuktstyrd fläkt i badrummet som går på lågvarv när det inte är fuktigt. Då kommer stugan ventileras även när ni inte är där
Vårt ”badrum” har bara handfat och förbränningstoa, tvättar oss gör vi i utedusch eller i havet, och förbränningstoan har en fläkt som låter rätt mkt (men egna kanaler som sagt). Under dessa förutsättningar är fuktstyrd fläkt kanske inte det bästa. Ytterligare fläktljud i det rummet kan bli otrevligt.

Tänkte därför att kanalfläkt i högt placerad ventil i allrummet kan funka?
 
S fiar4387 skrev:
Tänkte därför att kanalfläkt i högt placerad ventil i allrummet kan funka?
Ja.
 
S
Jamen det var ju bra. Nu såg jag att jag inte ens hade skruvat ut tallriken till max på frånluften i nock...ibland överträffar jag mig själv :crysmile: Svårt att veta hur stor förändring man får av 1-2 cm utskruvning av tallriksventil. Får väl se om det känns annorlunda över tid antar jag.
Tak med träpanel och justerad tallriksventil i nock för frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.