Sommartorparn skrev:
Moderna skorstenstegel har enhetlig kulör och borstad yta. Inget som passar på ett gammalt hus, tycker jag.
Tack för era svar. Detta ovan tänker jag lite också på.. när jag gick in på murarens hemsida så har han bilder på väldigt fina skorsstenar som ser helt perfekta ut. Jag vill inte ha en skorssten som ser ut som den är från 2015..

Angående tegelstenar så tror jag det blev ett missförstånd ovan.Jag har aldrig menat att en murare ska återanvända de tegelstenar jag har idag i skorsstenen, utan använda de tegelstenar jag har i ladugården. Jag har mängder av tegelstenar som är oanvända. Att de inte skulle duga till skorsstenar verkar märkligt då jag inte har några tegelhus på fastigheten så de kan inte ha inköpts för att bygga hus av, utan de bör väl vara skorsstenstegelstenar tänker jag. De tar väldigt mycket plats så det vore roligt om de kunde komma till användning.
 
Redigerat:
Är det tegel som är lämpligt till skorsten är det ju inga som helst problem att använda det, det finns ju även beg att köpa om man vill ha den gamla stilen.
 
Stefan N skrev:
Är det tegel som är lämpligt till skorsten är det ju inga som helst problem att använda det, det finns ju även beg att köpa om man vill ha den gamla stilen.
Ja, men muraren sa att man kan inte använda gammalt tegel även om det är oanvänt. Det ska vara nytt. Antingen sa han så för han vill sälja tegel, eller så är det som någon sagt att nytt tegel är frostskyddat etc. Nu är det ju ingen skorssten jag ska elda i för jämnan utan kanske bara 10 gånger per år. Det står 16 på teglet, inristade på kortsidan, så jag gissar på att det betyder 1916.
 
M
Kan och kan. Det är klart man kan, men garanti blir det nog inte på ett sådant jobb och kan man inte lämna garanti så är det inte så intressant att utföra eftersom teglet kan vara kompromissat.

Down the line - så att säga - kanske någon säger "-oj, din skorsten är ju helt trasig, lät inte du mura om den för bara tre år sedan", "-Jo", "-Vem murade då?" och vips så har muraren dåligt rykte på grund av att han accepterade att använda hundra år gammalt tegel.

Är det ingen alls här som förstår varför det kan vara svårt att få en murare att göra ett sådant jobb? Är det ingen alls här som heller förstår varför det inte anses fackmässigt att återanvända gammalt tegel?
 
Det är ju oanvända stenar, inte återanvända....
 
Maxpax, du befinner dig i ett bygnadsvårdsforum. Det finns murare som bygger upp sitt rykte genom att bli kunniga i vad som funkar med gamla hus. Svårigheten är bara att hitta dem bland alla de som bara kan tänka sig "moderna metoder".
 
Redigerat:
oliva skrev:
Ja, men muraren sa att man kan inte använda gammalt tegel även om det är oanvänt. Det ska vara nytt. Antingen sa han så för han vill sälja tegel, eller så är det som någon sagt att nytt tegel är frostskyddat etc. Nu är det ju ingen skorssten jag ska elda i för jämnan utan kanske bara 10 gånger per år. Det står 16 på teglet, inristade på kortsidan, så jag gissar på att det betyder 1916.
Är det samma tegel som din skosten är murad med? Är den massiv eller med hål? Tror du antalet räcker?

Man kan tycka att det borde kunna gå att använda dem!

Det har ju funnits tegelskorstenar långt innan det fanns moderna skostenstegel. Och i allmänhet är det fogarna som vittrar och inte teglet....

En anledning till att det är jobbigare för muraren att använda gammalt tegel är att massivt tegel måste blötläggas längre än det hålade teglet. De är tyngre att hantera också. Sådana aspekter får du såklart ta hänsyn till och vara beredd betala lite mera i arbetstid.... Försök hitta en annan murare.
 
M
Jaja, byggnadsvård ja.

Jodå, jag har allt murat några skorstenar med gammalt tegel som legat ute ("oanvända")i 40+ år. Jordiga som f-n så de behöver högtryckstvättas, hälften kastas pga att de har sprickor som "hörs" när man knackar på dem, andra slängs för de har växters rötter inbakade i håligheter, som sagt tunga som as då de ofta är mkt hårdbrända på 1900-talets första hälft (=frostsäkerhet hög), mycket svåra att knacka till önskad storlek just på grund av hårdbrändheten, de vill gärna spricka diagonalt av någon anledning. ...Så det blir ett mycket större jobb än en vanlig skorstensmurning.

Dock har jag aldrig blötläggt teglet vid murning ovan nock. Skulle aldrig komma på tanken.

Lycka till...
 
Vad gäller blötning återger jag det jag snappade upp från vad muraren sa. Verkar rimligt att en torr sten drar bort fukt från bruket innan det härdat. Men jag kan ju ha missförstått...

Hur som helst, det du beskriver som besvär med gamla stenar lär bara delvis vara aktuellt här, eftersom TS tegel lagrats inomhus. Viktigt dock att veta om det verkligen är gammalt hårdbränt tegel eller om det är nyare murteget som bara duger till innerväggar.
 
M
Sommartorparn skrev:
Vad gäller blötning återger jag det jag snappade upp från vad muraren sa. Verkar rimligt att en torr sten drar bort fukt från bruket innan det härdat. Men jag kan ju ha missförstått...
Nej nej, du har nog inte fattat fel, det är helt rätt att om man murar murstock så bör man blötlägga - just av den anledningen du nämner. Fast inte ovan nock.

Nuförtiden om man murar nytt (som modern murare ;) ) så använder man vanligtvis "murtegel" som inte är lika hårt bränt, lätta att knacka och billigare. De suger åt sig vatten kopiöst fort så då måste stenarna blötläggas för att säkerställa täthet i murningen. Sedan när man kommer upp till den delen av skorstenen som skall vara utomhus så är som sagt stenarna hårdare brända för att klara frost osv. Det gör också att de inte suger åt sig vatten riktigt lika fort som murteglet, ju hårdare bränt desto mindre "sug".

Men det är inte primärt därför jag inte skulle blötlägga stenarna ovan nock utan av skälet att blöta stenar är snudd på omöjligt att "mura rent" med, alltså det kommer rinna lite vatten med bindemedel längs med utsidan murren som leder till semi-permanenta fläckar och så fort man drar med sleven för att skrapa bruk som tryckts ut så smetar man ut bruksrester på ett sätt som är näst intill obefintligt med torra stenar. Jag tar tillbaka att jag aldrig skulle komma på tanken - jag skulle kunna överväga att blötlägga stenarna ovan nock om skorstenen skulle putsas efter murning.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.