Sålde förra huset med vinst och den vinsten har gått till renoveringar i det nya. Nytt kök, tvättstuga, badrum och lite till.

Resterande renoveringar är sparade pengar. Skulle aldrig låna till renovering om det inte vore absolut nödvändigt.

Köper in hantverkare där det är värt det för oss. Riva, hämta material, slänga material, städa osv gör vi i stort alltid själva. Jag hade gärna byggt mer själv, men det vanliga arbetet och familjen tar upp så pass med tid att det inte är möjligt.
 
Vi bodde i tio år i ett torp vi hyrde billigt och sparade mycket pengar som vi sedan satsade i vårt första egna hus.
Jobbade och renoverade detta under nästan tio åts tid innan vi sålde det.
Vinsten gick oavkortat till renovering av vårt nuvarande hus där vi också snart bott i tio år.
Merparten av alla renoveringar gör jag själv allt eftersom vi sparat pengar.

När det gäller driften så satte vi in en summa på ett konto när vi flyttade in i förra huset och vi sätter nu in en fast summa varje månad. Dessa pengar går till alla driftskostnader samt oförutsedda utgifter som tex utbyte av diskmaskin m.m.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Varken jag eller frugan tjänar några större pengar men med hårt eget arbete så sparar man in del pengar, har exempelvis handgrävt för alla markarbeten, stora som små.
Eget arbete är ett bra spartips!
L Lutte skrev:
...ett takbyte som snabbt kostar 150-200' med hantverkare blir snabbt billigt om man gör det helt själv
...Ännu billigare blir det med planering och förberedelser. Byggmaterial är dyrt, men det går att göra fynd på auktioner och säljsajter.
Jag köpte alla betongpannor till vårt takbyte, allt utom en pall som köptes ny, på olika auktioner. Samma med läkten, och en massa takavvattningsgrejer. Tog tid att leta, buda och sedan hämta grejerna, men mindre än halva nypriset totalt gjorde det värt mödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.