Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Vi är ett av de hushåll som får det riktigt svårt i vinter. Sparar allt vi kan men kommer antagligen det att landa på 8000kr/mån oktober till mars. En månad klarar vi lugnt. Antagligen två. Om vi drar ner till 18 grader inne. Men 6 månader? Det är 1/3 av vår nettolön… Kollar historiken och snittet ligger på 1200kwh i månaden de månaderna (mellersta dalarna). Ska bli spännande detta…

surt att bo nån kilometer ifrån kraftverket och ändå kanske måsta flytta härifrån pga elbristen…

gällande topic så tycker jag nog att man kan ge bidrag till de som behöver. Sätt upp en e-tjänst där man fyller i årsinkomst i hushållet och sen beräknas det mot elpriset och nånting typ som ”jag lovar på heder och samvete att jag inte har onödig elförbrukning igång” och att det kan generera böter och indraget tillstånd.
För företag borde man ta hela vinsterna från bolagen rakt av i sann kommunistisk anda och fördela till de företag som behöver. Det skulle inte ha privatiserats och öppnats marknad på detta i första läget.
Menar du på fullaste allvar att ni inte överlever på 24k netto? Brukar fundera om mina vänner torkar sig med pengar när de är på toa, men nu kanske jag kan fråga dig istället vad som sker med pengarna?
 
L Lakritsianen skrev:
Och villa på det? Och inte miljonär? I så fall lever vi i parallella världar?
Man kan vara miljonär i lån.
 
  • Gilla
DaliMannen och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Bara för att man beskattas mer betyder inte det att man ska få tillbaka lika stor del i subventioner som el, rot och rut. I så fall kan vi skippa all skatt?
Skatter är till för att det ska finnas en grundtrygghet för alla med välfärd.
Det påståendet är fel. Sveriges välfärdssystem bygger på principen om inkomstbortfall, inte grundtrygghet, det vill säga ersättningar ska ge dig möjlighet att (upp till en viss gräns) behålla samma levnadsstandard som innan du blev sjuk, arbetslös etc. Huruvida det är rätt eller fel kan man diskutera, men så är det, och det är anledningen till att vi har så höga skatter. Om systemet istället vore baserat på principen om grundtrygghet hade skatterna kunnat vara betydligt lägre.
 
P Pjer Polanski skrev:
Personligen anser jag att det är fel fokus på diskussionen.
Oaktat rik eller fattig är energi en basvara i ett modernt samhälle. Har inget med din inkomst att göra.
Mår du bättre av att spy galla på människor med annan inkomst än dig själv så gör gärna det. Fast i tysthet tack.

Att vi har dom här priserna på el är bara orimligt. Vi har väldigt få val att göra mer än att som vi alla försöker febrilt att göra, köpa dyra solceller, elda ved, stänga av värmen och så vidare. Du kan ju knappt välja bort el. Den som dragit fram ledningen äger den, i mitt fall Vattenfall Eldistribution AB. Hur ska jag påverka det?

Det är olika politiska beslut som gjorde att vi medborgare nu står här med svarte petter.

Om du undrar så har jag varit fattig en gång i tiden. Sovit dåligt. Ätit nudlar. Skämts. You name it.
Nu är jag inte fattig längre och jag vill inte tillbaka till det - Det tjänar ingen på.

Eller blir din el billigare om jag tömmer mitt bankkonto?
Det finns en begränsad mångd pengar eller hur? Eller ska vi trycka mer pengar?
Så naturligtvis blir det bättre för fattigare att de inte blir ännu fattigare genom att mer pengar kommer till välfärden! Kalla vad du vill men lite Robin Hood anda är det alltid med skatt när man tar från de rika och ger till de fattiga!
 
R Rkarlsson skrev:
Jag trodde Göteborg var dyrt att bo i. Men det var ju faktiskt ganska billigt. Majoriteten av 3or låg ju mellan 7-8000. De som du menar på är dyra är ju de flesta nybyggda hus.
Ligger i klass med småstad i Skåne.
Just idag var de inte extrema!
Men alla bostäder, miljonprogrammet, renoveras med rasande fart med stambyten och då höjer de med 20-40%.
2010 bodde jag i Linnéstaden hos privathyresvärd och så kom renovering höjning med 40 %, från 8000 kr till 11200, vi flyttade till Högsbo och 2017 kom stamrenoveringar dit och de höjde med 20% från 7000 till 8400 kr och vi flyttade igen till Frölunda...

Tycker inte du att en hyra på 12000 kr/mån för en 4a på endast 76 kvm är dyrt!? Ingen investering som när man köper ett eget boende utan pengar som bara försvinner varje månad.
https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1188208
Och idag på nyhetern sa de att att fastighetsägarna vill höja med 10% pga höga uppvärmningsavgifter, förståeligt men inte att de inte har lagt undan en massa pengar när det var solskensdagar! Festen är slut men de vill inte att festen ska slut och vill att hyresgästerna tar smällen precis som när de renoverar.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag trodde Göteborg var dyrt att bo i. Men det var ju faktiskt ganska billigt. Majoriteten av 3or låg ju mellan 7-8000. De som du menar på är dyra är ju de flesta nybyggda hus.
Ligger i klass med småstad i Skåne.
Här är ett bra exampel, i detta område bodde fattiga i på 60 till 80-talet OCH observera då var det ganska nybyggt och ända hade fattiga råd till och med ensamstående! Nu är de renoverade med höjda hyror!
https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1461002
 
R RalleB skrev:
Fy vilken trams tråd. Ta lite ansvar för ditt eget liv, istället för att klanka ner på någon annans.
En hög inkomst är inget du får gratis, du får jobba dig till det.

ALLA som växer upp i Sverige har gratis skolgång + möjlighet att plugga på högskola etc.

Dock så passar skolan inte alla (mig själv inkluderat) men vi alla erbjuds samma möjlighet att faktiskt utbilda sig till något.

Jag själv har alltid haft svårt för skolans fyrkantiga box samt sitta still:rofl:
Ingen högskola för min del.

Mitt val var att börja jobba extra när jag var 14 och därefter jobba och slita mig uppåt.
Och jag har fått slita stundtals, jobbat dubbla heltids jobb för att få det att gå runt tidigare i livet med småbarn och hus.

Jobbat mig uppåt till chefspositioner/tjänster i olika branscher och har idag en lön som jag bara kunde drömma om tidigare i livet.
Ingenting har kommit gratis utan det har varit blod, svett och tårar.

Lätt att gnälla, svårare med självinsikten att man faktiskt sitter där man sitter enbart pga dina egna val.
Men vilken tur att du har varit frisk och fortfarande är frisk!
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Stämmer ju inte hos oss. Vi hade ungefär lika lön, hon hade betydligt lägre utgifter än mig att ta sig till jobbet. Så är det för många familjer.
Nu ska jag inte plugga, men om jag planerar att plugga inom 2-3 års tid så ser jag till att leva ännu snålare för att lägga undan pengar.
Sen kan man jobba samtidigt om man känner för det och fixar det.
sen tillkommer en hyra av studentlägenhet om utbilningen inte finns på orten alla bor ju inte i storstaden
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Vi är topp 8 på canceröverlevad i världen också. Men jag kan hålla med om att det finns många problem också, inför en riktig vårdgaranti, se till att det går att boka läkarbesök. I min kommun är det extremt svårt att boka en icke akut tid. Nästan omöjligt faktiskt. Sen vet jag inget om hue det är i resten av landet men jag tror att det går att få adekvat hjälp där också
föra orten hade inte en fast läkare på vårdcentralen då var det riktigt svårt
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det räcker ju inte till civilingenjör eller liknade men tror inte hjälpen är riktad så.
Tror faktisk de är få personer som har universitetsbehörighet på de lite tyngre universitetutbildningarna som har sen börjat att jobba direkt efter gymnasiet.

Men en verkstadsarbetare som läser produktionsteknik eller liknade räcker ju 44 veckor förmodligen. Eller en röris som vill bli VVS-ingenjör. För det lär inte vara matte/fysik tunga utbildningar.
har bekant som plugga och jobbar som VVS-ingenjör nu och menar på att så mycket fetare lön har han inte i månaden och firma bilen fick han inte ha kvar när han bytte till kontoret vett några andra gamla polare som blev platschef men lönen gick inte upp markant där heller
 
M maria01 skrev:
sen tillkommer en hyra av studentlägenhet om utbilningen inte finns på orten alla bor ju inte i storstaden
Går utmärkt att pendla eller läsa på distans, det gör jag... Med frugan hemma med föräldrapenning och lillen. Vi klarar oss och bor i villa med lån.. CSN räcker långt för en ekonomisk familj.
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
@
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Det mest oroliga är att få lärt sig prioritera, spara till sina inköp samt ha en buffert. Läste på Aftonbladet igår om de som drabbats av Detur. Alltså de som åkt på charter till Turkiet och nu blivit utslängda från sina hotell eftersom Detur inte betalat hotellen. De som var med i Aftonbladet påstod sig ha sagt till hotellet att de själva kunde betala för hotellet om några dagar - för då skulle de få lön. Idag verkar de alltså inte ha 5 - 10.000 kronor på något konto för denna (eller andra oförutsedda situationer). Så de åkte alltså iväg på en utlandsresa istället helt utan att istället för att ens ha en liten buffert. Å de lär inte vara de enda. . . ! :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnbvcxz och 7 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Att de som aldrig har upplevt fattigdom får empati.
Och något man aldrig pratar är denna enorma trötthet som kommer med fattigdom som pågått i åratal. Det är inte lathet men säkerligen släkt med depression där signalsubstanserna i hjärnan är i obalans.
Och tänk på alla låginkomsttagare som bor i hyreslägenhet med barn, de flesta bor trångt, en 3 rummare på 80 kvm har ofta en hyra på 10 000 och många har inte bekvämligheter som diskmaskin/ tvättmaskin eller ens förberett för det. Installation med rörmokare får man bekosta själv UTAN rotavdrag. Är man lågavlönad och jobbar heltid har man en medelnettolön på 13000 kr. Man åker kollektiv och får minst tre extra förkylningar per år och har säkerligen 365 timmar längre pendeltid per år än de som åker bil. Och deras semester är kvar i stan om de inte har släkt de kan bo hos på landet.

Så ni som faktiskt har haft pengar i överflöd tidigare och rest till fjällen och utomlands och en massa dyra hobbies kanske borde lagt undan pengar?
Eller åtminstonne vara solidariska med de som har det ännu sämre.
Ni som har företag ( om ni nu inte säljer lyxvaror) borde ju tänka till, om många får extremt lite pengar kommer de sluta att handla.
Jag betvivlar inte att många behöver elsubventioner men som sagt det måste ju bli inkomstbeprövat!!
Låter inte som du upplevt fattigdom.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Detta är en stor anledning till den växande fattigdomen och många lever under existensnormen.
Nej, vi har ingen växande fattigdom i Sverige och ej heller många som lever under existensminimum. Sveriges fantastiska sociala skyddsnät gör att individen slipper leva i fattigdom. Sen finns det ca två procent som ändå har hamnat "på botten" och då handlar det många gånger om svåra missbruk och att personen tackar nej till stöd.
 
  • Gilla
Malafor och 4 till
  • Laddar…
Det bästa är väl egentligen då att se över elförbrukningen hos alla under förra året och sen se över elförbrukningen i år. Den som minskat mest får mest tillbaka som en bonus på att man är en bra medborgare och dragit sitt strå till stacken.
Givetvis bör det också vara inkomstberäknat så familjen med pool, spabad och 800m2 villa inte kan plocka ut extra pengar när de sänker sin förbrukning till hälften bara genom att stänga av lyxartiklarna.
Samma borde gälla barnbidraget också.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.